خدمات مادرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی زانوفیزیوتراپی کمر

مگنت تراپی چیست

یکی از روش های درمانی فیزیوتراپی، مگنت تراپی است. مگنت تراپی یا همان مغناطیس درمانی روشی برای درمان مشکلاتی در رابطه با زانو و کمر و برخی از بیماری های سیستمیک و داخلی بدن است.

سر فصل مطالب این مقاله بدین شرح است:

مگنت تراپي چيست؟

مگنت تراپی کمر

مگنت تراپی زانو چیست

عوارض مگنت تراپی

هزینه مگنت تراپی

تعداد جلسات مگنت تراپی

عکس دستگاه مگنت تراپی

مگنت تراپی در منزل

مرکز مگنت تراپی در تهران

مگنت تراپی مغز چیست
عوارض مگنت تراپی چیس

مگنت تراپی چیست؟

مگنت تراپی همان درمان با میدان مغناطیسی است. مگنت تراپی نوعی درمان فیزیوتراپی است که بدن را در معرض میدان مغناطیسی با فرکانس پایین قرار می دهد. بدن انسان به صورت طبیعی دارای میدان های مغناطیسی و الکتریکی است. تمام مولکول های بدن انسان مقداری میدان مغناطیسی در خودشان دارند. تصور بر آن است که برخی از مشکلات به علت خارج شدن میدان مغناطیسی سلول های بدن از حالت تعادل ایجاد می شوند. با قرار دادن بدن در یک میدان مغناطیسی، که همان مگنت تراپی است، جریان الکتریکی ضعیفی در سلول ها ایجاد می شود و فعالیت غشای آنها افزایش می یابد. افزایش پتانسیل غشای سلولی سبب تعادل پتانسیل داخل سلولی و بهبود عملکرد سلول، افزایش سوخت و ساز و اکسیژن رسانی سلولی می شود.

مگنت مورد استفاده در فیزیوتراپی داری شدت حداکثر 10 میلی تسلا و فرکانس 2 تا 100 هرتز است.

موارد کاربرد مگنت تراپی در درمان مشکلات زیر است:

• کمردرد ناشی از آرتروز کمر یا سیاتیکا (در عصب سیاتیک)
  • گرفتگی (اسپاسم) عضلانی
  • نورالژی عصب تری مینال (درد عصب سه قلو)
  • پوکی استخوان
  • شکستگی های جوش نخورده یا دیر جوش خورده
  • سردردهای میگرنی
  • دردهای مفصلی ناشی از رماتیسم
  • زخم های تروفیک
  • درد مفصلی ناشی از نقرص

عوارض مگنت تراپی

در حین درمان با مگنت، افراد هیچ احساس ناخوشایندی ندارند. مگنت اثرات جانبی شناخته شده ای ندارد. برای درمان با مگنت لازم نیست که بیمار لباس خود را در بیاورد. البته وجود فلز، تلفن همراه و کارت بانکی در میدان مغناطیسی سبب اختلال آن می شود. بنابراین بهتر است که بیمار پوشش هایی همانند سگگک کمربند را در داخل میدان مگنت قرار ندهید. وجود گچ و فیکساتور داخلی یا خارجی که در شکستگی های استخوانی استفاده می شود مانعی برای اعمال مگنت تراپی نیست.

به طور کلی انجام مگنت تراپی در موارد زیر ممنوعیت دارد:

• خانم های باردار،
  • افراد داری باتری قلبی،
  • وجود تومورهای بدخیم (سرطان)،
  • ابتلا به بیماری صرع یا سابقه تشنج
  • وجود عفونت حاد
  • وجو تب یا سایر مشکلات حاد

هزینه مگنت تراپی

مگنت درمانی به عنوان یکی از درمان های فیزیوتراپی دارای تعرفه مشخص در کتاب ارزشیابی نسبی وزارت بهداشت و درمان است. قیمت مگنت تراپی تحت پوشش بیمه های پایه همانند بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی نیست و به صورت آزاد محاسبه می شود.

تعداد جلسات مگنت تراپی

پس از مراجعه بیمار، دریافت نسخه و بررسی و معاینه بیمار در کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو، فیزیوتراپیست در مورد تعدادجلسات مورد نیاز برای درمان بیمار تصمیم گیری می کند. تنظیمات دستگاه مگنت از جمله فرکانس و شدت جریان مغناطیسی نیز بستگی به حاد یا مزمن بودن بیماری و سایر شرایط بیمار دارد که فیزیوتراپیست در مورد آن تصمیم گیری می کند. تعداد جلسات مگنت تراپی معمولا بین 10 تا 20 جلسه متغییر است. مدت زمان انجام مگنت تراپی در هر جلسه بین 30 تا 50 دقیقه است. جلسات مگنت تراپی هر روز یا یک روز در میان انجام می شوند.

مگنت مگنت تراپی چیست - 2 - مگنت تراپی چیست

مگنت تراپی کمر

مگنت تراپی در کاهش کمردرد ناشی از آرتروز و درد سیاتیک موثر است. میدان مغناطیسی سبب ایجاد اثرات زیر در سطح سلولی و سیستمی بدن می شود:

• اثر ضد التهابی مگنت: مگنت با تغییر نفوذ پذیری غشای سلولی سبب تاثیر بر متابولیسم سلول و جذب سریع تر تورم می شود.
  • اثرات ضد درد مگنت: تحقیقات نشان داده اند که میدان مغناطیسی متناوب سبب کاهش انتقال حس درد از پایانه های عصبی به مغز و نخاع می شود. با این مکانیسم، مگنت باعث کاهش درد می شود.
  • اثر شل سازی در اسپاسم های عضلانی
  • بهبود اکسیژن رسانی و متابولیسم سلولی سبب تسریع ترمیم ناحیه آسیب دیده در کمر می شود.

مگنت تراپی زانو

یکی از مفاصل بدن که به علت  تحمل وزن و فشار زیاد و حمایت عضلانی ضعیف بسیار در معرض آسیب است، مفصل زانو است. مگنت در مشکلات مختلف زانو می تواند موثر باشد. از جمله این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• شکستگی های زانو
  • آرتروز زانو
  • زانو درد ناشی از بیماری آرتریت روماتویید
  • آسیب های حاد زانو که سبب التهاب شده است
  • صدمه های رباط های اطراف زانو
  • آسیب رباط صلیبی زانو
  • آسیب کپسول مفصلی زانو

مگنت تراپی در شکستگی های استخوانی

مگنت تراپی به دلیل ایجاد اثر پیزوالکتریک بر استخوان ها، سیر ترمیم ترابکول های استخوانی قسمت شکسته یا آسیب دیده استخوان را تسریع می کند. به همین دلیل است که از مگنت تراپی در شکستگی ها به ویژه شکستگی هایی که دیر جوش می خورند استفاده می شود. این درمان سبب تسهیل تشکیل استخوان جدید با کیفیت بهتر و در زمان کوتاه تر می شود.

مگنت تراپی در پوکی استخوان (استئوپروز)

تحقیقات انجام شده اثر مفید مگنت تراپی در درمان پوکی استخوان را ثابت کرده اند. همانطور که عنوان شد، مگنت به دلیل ایجاد اثر پیزوالکتریک بر استخوان ها، سیر ترمیم ترابکول های استخوانی را ایجاد و تسهیل می کند و با همین مکانیسم انجام 15 تا 20 جلسه مگنت تراپی سبب قوی تر شدن استخوان مبتلا به پوکی می شود. لازم به ذکر است که انجام مگنت تراپی در درمان استئوپروز همزمان با دارودرمانی و انجام ورزش های تحمل وزن توصیه می شود.

عکس دستگاه مگنت تراپی

همانطور که در تصویر زیر می بینید، دستگاه مگنت تراپی توسط یک کابل به تخت مخصوص مگنت که یک سلنوئید دارد، متصل می شود. محل قرار گیری سلنوئید روی تخت قابل تغییر است. برای درمان کمردرد، سلنوئید در اطراف کمر و برای درمان زانو درد، سلنوئید در اطراف زانو قرار داده می شود. در افرادیکه برای درمان درد سیاتیک مگنت تراپی انجام می دهند، سلنوئید باید در طول زمان درمان در مسیر عصب سیاتیک حرکت داده شود. برای درمان بیماران مبتلا به پوکی استخوان با توجه به محل بروز پوکی استخوان که با مطالعه اسکن استخوانی بیمار توسط فیزیوتراپیست انجام می شود، محل قرار گیری سلنوئید دستگاه تعیین می شود. محل های شایع بروز پوکی استخوان، گردن استخوان ران، مهره های پایینی کمر و مچ دست هستند.

مگنت تراپی چیست - 3 - مگنت تراپی چیست

مگنت تراپی در منزل

همانطور که در توضیحات مربوط به دستگاه مگنت تراپی بیان شد، دستگاه مگنت دارای تخت و سلنوئید است. بنابراین انجام مگنت تراپی در منزل همانند آنچه که در کلینیک فیزیوتراپی انجام می شود در عمل ممکن نیست. البته دستگاههای پرتابل ضعیف تر مگنت برای درمان در منزل وجود دارند که کویل های کوچک دارند. فیزیوتراپیست این کویل ها را در دو طرف زانو می بندد یا آنها را روی کمر قرار می دهد.

مگنت تراپی چیست - 4 - مگنت تراپی چیست

مرکز مگنت تراپی در تهران

کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو یکی از مراکز مجهز با تجهیزات مدرن مگنت تراپی در درمان بیماران در شمال تهران است.