درمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر و توانبخشی ستون فقرات

فیزیوتراپی کمر چگونه است؟ روشها، حرکات، عوارض و هزینه فیزیوتراپی کمر بیمارانی که از انواع کمردرد رنج میبرند اغلب پیش از درنظرگرفتن سایر درمانهای تهاجمی مانند جراحی، جهت انجام درمان غیرتهاجمی (بدون جراحی) اولیه به فیزیوتراپی ارجاع داده میشوند. هدف از انجام فیزیوتراپی کاهش کمردرد، بهبود عملکرد ناحیه کمر، و آموزش یک برنامه نگه دارانه به بیمار برای رفع مشکلات کمر میباشد.

فیزیوتراپی کمر - kamar e1566637237178 - فیزیوتراپی کمر

فیزیوتراپی کمر به روش غیر فعال (استفاده از مدالیته های درمانی)

این نوع فیزیوتراپی شامل درمانهایی همانند کاربرد گرما، کیسه های سرما و تحریک الکتریکی در ناحیه کمر است که برای بیمار انجام میشود. به طور مثال کیسه گرم ممکن است برای گرم کردن عضلات قبل از انجام ورزش و کشش به کار برده شود و کیسه یخ ممکن است پس از اتمام کار برای کاهش درد و التهاب عضلات و بافت نرم استفاده شود. مدالیته ها به طور معمول برای کاهش کمردرد استفاده میشوند. این مدالیته ها به خصوص برای تسکین کمردرد حاد (به طور مثال دوره شدید و ناتوان کننده کمردرد) برای بیمارها مفید هستند. استفاده از این مدالیته ها در تخصص فیزیوتراپیست است. در اینجا درمورد برخی از مدالیته های مفید فیزیوتراپی کمردرد توضیح داده میشود.

گرما درمانی و سرما درمانی در فیزیوتراپی کمر

گرما درمانی و سرمادرمانی از مدالیته های رایج و کاربردی فیزیوتراپی کمر هستند که هر دو میتوانند سبب کاهش التهاب و اسپاسم عضلانی ناحیه کمر شوند. برخی از بیماران با گرمادرمانی و بعضی دیگر با سرمادرمانی حس بهتری از کاهش درد را تجربه میکنند. گرما و سرما اغلب برای 10 تا 20 دقیقه هر دو ساعت یکبار استفاده میشوند و اغلب در روزهای ابتدایی یک دوره درد مفیدتر هستند.

یونتوفروز در فیزیوتراپی کمر

یونتوفروز روشی برای فرستادن داروهای استروئیدی از طریق پوست به داخل بدن است. در این روش داروی استروئیدی روی پوست مالیده میشود و سپس یک جریان الکتریکی برروی آن اعمال میشود که سبب فروبردن دارو به زیر پوست میشود. این داروها سپس یک اثر ضد التهابی در منطقه ای که سبب تولید درد شده است، ایجاد میکنند. این روش درمانی به ویژه در تسکین درد حاد کمر موثر است.

تحریک الکتریکی ناحیه کمر

در دستگاه تحریک الکتریکی عصب از روی پوست (TENS)، از تحریک الکتریکی برای تغییر احساس کمردرد توسط سیگنالهای پی در پی که به مغز فرستاده میشوند، استفاده میشود.

فیزیوتراپی کمر با امواج اولتراسوند (ماورای صوت)

اولتراسوند نوعی از گرمای عمقی است که در آن امواج صوتی به پوست اعمال میشوند و به داخل بافتهای نرم نفوذ میکنند. استفاده از اولتراسوند در کاهش درد کمر و افزایش ترمیم بافت موثر بوده و به همین دلیل در فیزیوتراپی کمر کاربرد دارد.

فیزیوتراپی کمر با لیزر

لیزر درمانی است که از طول موج خاصی از نور استفاده میکند. این نور به بافت تابانده میشود و در داخل بافت فعل و انفعالاتی انجام میشود که روند درمان را تسریع میکند. لیزر در از بین بردن درد، التهاب، کاهش گرفتگیهای عضلانی و افزایش عملکرد بیمارهایی که از کمردرد حاد یا مزمن رنج میبرند، مفید است. لیزر وسیله است که فیزیوتراپیست به صورت دستی آن را برروی منطقه آسیب دیده برای مدت یک یا چند دقیقه بسته به اندازه منطقه تحت درمان و دوز درمانی میگذارد. با استفاده از لیزر فوتونهای نوری ساطع شده از لیزر از لایه ای پوست عبور کرده و حدودا تا عمق 5 سانتی متری به داخل بافت نفوذ میکنند. پس از آنکه اشعه لیزر از لایه های پوست عبور کرد و به منطقه مورد نظر رسید، در آنجا جذب میشود و با عناصر حساس به نور سلول فعل و انفعال میکند. این روند را میتوان با روند فتوسنتز در گیاهان مقایسه کرد که در آن نور خورشید توسط گیاهان جذب میشود و سپس به انرژی قابل مصرف برای رشد گیاه تبدیل شده که گیاه بتواند رشد کند.

ماساژ درمانی تخصصی در فیزیوتراپی کمر

بیشتر متخصصین ماساژ درمانی را به عنوان یک روش مناسب و روشی موثر همراه با فیزیوتراپی برای درمان کمردرد میدانند. متخصصین به این نتیجه رسیده اند که ماساژ، کمردرد، افسردگی و اضطراب را کاهش میدهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. در حقیقت ماساژ درمانی فواید زیادی برای سلامتی دارد که برخی از آنها شامل موارد زیر میشود:

• ماساژ جر یان خون را بهبود میدهد که همین سبب بهبود آزردگی عضلات ناشی از فعالیت فیزیکی میشود
  • ماساژ برای افزایش دامنه حرکتی عضلات را شل میسازد
  • ماساژ سطح اندورفین را میافزاید. اندورفین یک ماده شیمیایی است که بدن با ترشح آن سبب ایجاد حس خوب بودن میشود و در کنترل درد مزمن خصوصا دردهای ناحیه کمر بسیار موثر است

لازم به ذکر است که انجام ماساژ تخصصی به بهترین صورت توسط متخصصین فیزیوتراپی امکان پذیر است و انجام حرکات دستی سریع و ناگهانی در برخی از مواقع سبب بدتر شدن مشکل کمردرد بیمار میشود.

فیزیوتراپی فعال در درمان و توانبخشی کمر

تمرکز در این شکل از فیزیوتراپی بر تمرینهای خاص و کشش عضلات است. در اغلب درمانهای کمردرد هدف برنامه درمانی فیزیوتراپی انجام تمرینهای فعال است. فیزیوتراپی فعال و ورزشهای درمانی به عنوان روشی برای بهبود مشکلات کمر و پیشگیری یا به حداقل رساندن عود مجدد کمردرد در آینده میباشد.

فواید انجام ورزشهای درمانی برای کمردرد

ثبات فقرات کمری (کمر) بسیار وابسته به حمایت بافت عضلانی شکم و کمر میباشد. عضلات شکمیحمایت و باثبات سازی اولیه را مهیا میکنند آنها این کار را توسط توانایی شان برای ایجاد فشار داخل شکمیکه از پشت به ستون فقرات میرسد و در نتیجه فراهم آوردن یک ستون حمایتی قدامیانجام میدهند. عضلات کمر ستون فقرات را از پشت حمایت میکنند و حمایت پشتی را فراهم میآورند. هنگامیکه نشسته اید، مهره های فقرات و دیسکهای بین مهره ای توسط عضلاتی احاطه شده اند که هر چه این عضلات خاص قوی تر باشند، فشار کمتری روی دیسک بین مهره ای و مفاصل فقرات وارد میشود. بیمارهای مبتلا به کمردرد باید با انجام ورزشهای مخصوصی که توسط فیزیوتراپیست آموزش داده میشود یک کمربند عضلانی دور ستون فقرات خود بسازند. هرچند که برخی دوره های کمردرد خود محدود شونده هستند یعنی خود به خود بهتر میشوند، ورزش درمانی فعال نقش مهمی در کمک به کاهش درد بیمار و بهبود عملکرد بعدی بیمارها ی مبتلا به کمردرد دارد. داشتن یک برنامه ورزش درمانی مداوم همچنین احتمال و شدت عود مجدد کمردرد را کاهش میدهد.

هزینه جلسات فیزیوتراپی کمر

هزینه هر جلسه فیزیوتراپی کمر بسته به طول جلسه و نوع درمانی که فیزیوتراپیست باید برای شما انجام دهد بسیار متغیر است. همچنین تنوع تجهیزاتی که در فیزیوتراپی کمر به کار برده میشوند تاثیر مستقیمی بر هزینه های فیزیوتراپی دارند. شما میتوانید جهت اطلاع از هزینه های درمانی خود با کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو با شماره تلفن ۲۲۳۹۸۲۵۰ تماس بگیرید و یا با مراجعه به صفحه تماس با ما از آدرس و سایر روشهای ارتباطی آگاه شوید.