درمانهای فیزیوتراپیسایر مطالبفیزیوتراپی کمر

تشک مناسب برای کمردرد

تشک مناسب برای کمردرد

اگر کمردرد دارید، ممکن است سفت ترین تشک را بخرید. درست گفتم؟

بله، اغلب افراد همین طور فکر می کنند، اما در حقیقت، تحقیق و بررسی کافی برای تعیین تشک مناسب کمردرد انجام نشده است.

بهترین تشک برای دیسک کمر

پزشکان بر این باورند که تنها یک نوع تشک خاص نیست که تشک مخصوص دیسک کمر باشد. بنابراین بهتر است که از سلیقه و احساس راحتی خودتان برای راهنمایی و انتخاب بهترین تشک برای کمردرد استفاده کنید.

از آنجا که محصولات بسیاری در بازار موجود هستند، اغلب انتخاب گزینه مناسب می تواند گمراه کننده باشد. در نظر داشته باشید تنها به این دلیل که موقع خرید در فروشگاه حس بهتری هنگام دراز کشیدن روی یک تشک دارید، به این معنی نیست که شما برای روزهای متعدد خواب خوبی روی آن خواهید داشت.

تشک مناسب برای کمردرد - 2 - تشک مناسب برای کمردرد

در این ادامه این مقاله چند نکته که برای انتخاب بهترین تشک برای کمردرد به شما کمک می کند، بیان می شود:

تشک مناسب برای گودی کمر

تشک مناسب باید ستون فقرات و گودی کمر شما را در راستای مناسب نگه دارد. هر چند که وضعیت بدنی مناسب در هنگام خواب مهم است، احتملا شما در هنگام خواب متوجه وضعیت خود نیستید. بافت هایی که مفاصل کمر شما را حفظ می کنند (عضلات و رباط ها)، لازم است در هنگام خواب ریلکس شده و ترمیم شوند. اگر تشک بسیار سفت یا بسیار نرم باشد، از گودی کمر و گردن شما طوریکه لازم است حمایت نمی کند. آنچه که سفتی کافی (البته نه خیلی سفت) است، برای هر کسی فرق می کند: به طور مثال اگر لگن شما پهن است، یک سطحی که کمی نرم تر، مناسب تر است و شخصی که لگن باریک تری دارد، روی یک سطح سفت تر راحت تر است.

تشک، تنها مساله خواب در افراد مبتلا به گودی کمر نیست. انتخاب بالش مناسب، محل مناسب قرار دادن بالش ها و وضعیت صحیح خوابیدن نیز در این افراد اهمیت زیادی دارد.

تشک مناسب برای کمردرد تشک مناسب برای کمردرد - 1 - تشک مناسب برای کمردرد

هنگامیکه برای انتخاب تشک شک دارید، بهتر است سفتی متوسط را انتخاب کنید.

خرید تشک مخصوص دیسک کمر

تحقیقات انجام شده در این رابطه محدود هستند، اما در یک مطالعه، محققین یک تشک جدید را به بیشتر از 300 فرد مبتلا به کمردرد ناشی از دیسک کمر دادند. آنها از تشک هایی با سفتی متوسط یا سفت برای مدت 90 روز استفاده کردند. افرادی که از تشک با سفتی متوسط استفاده کرده بودند، کمترین ناراحتی را در کمر داشتند.

تشک پنبه ای برای دیسک کمر

استفاده از تشک های پنبه ای برای دیسک کمر از قدیم مرسوم بوده است. مزیت تشک پنبه ای برای کمردرد، طبیعی بودن الیاف و سفتی متوسط آن است. همانطور که گفتیم بهترین تشک برای دیسک کمر، تشک با سفتی متوسط است. البته در مورد تشک های پنبه ای باید این نکته را در نظر داشت که به منظور حفظ کیفیت تشک لازم است که هر سال یک بار الیاف پنبه ای داخل تشک تعویض یا ترمیم شود. در غیر این صورت تشک پنبه ای سفت شده و خود می تواند عامل کمردرد ناشی از تشک گردد.

تشک مموری فوم برای دیسک کمر

ممکن است که شما به عوض تشک خوشخواب یا پنبه ای، تشک های جدیدی که جنس شان از مموری فوم (memory foam) است را در نظر داشته باشید. مموری فوم از یک ماده به نام ویسکوالاستیک ساخته می شود. خاصیت مواد ویسکوالاستیک جذب انرژی زیاد و نرمی است. تشک مموری فوم در پاسخ به گرما و فشار بدن، شکل آن را به خود گرفته و وزن را به صورت یکنواخت روی تشک پخش می کند. زمانیکه شما از روی تشک مموری فوم برخاستید، این تشک به شکل اولیه خودش بر می گردد.

خاصیت شکل پذیری این نوع تشک سبب حمایت از قوس های ستون فقرات شما می شود. به همین دلیل است که تولیدکنندگان آن ادعا می کنند این تشک ها برای کمردرد مناسب هستند. البته تحقیقات قابل استنادی در این زمینه انجام نشده است.

عیب تشک های مموری فوم این است که برخی از آنها گرمای بدن را در خود نگه می دارند و همین سبب ایجاد واکنش های شیمیایی و ایجاد بوی آزار دهنده از تشک به ویژه در روزهای اول استفاده می شود. بعلاوه این عدم مزیت تشک مموری فوم، استفاده از آن را برای فصل های گرم سال نامناسب می سازد.

تشک مناسب برای کمردرد - 4 - تشک مناسب برای کمردرد
برای انتخاب تشک مناسب بهتر است زمان امتحان کردن بیشتری داشته باشید

بهترین تشک برای کمردرد

برای انتخاب تشک مناسب، بهتر است زمان امتحان کردن بیشتری داشته باشید.
اگر بعد از اقامت در یک هتل یا خوابیدن در منزل یک دوست، صبح بدون کمردرد و ناراحتی از خواب برخاستید، شماره و مارک مدل تشک آنجا را یادداشت کنید. در غیر این صورت بهتر است تشکی را انتخاب کنید که گارانتی برگشت وجه در صورت عدم رضایت مندی را داشته باشد. در حال حاضر برخی از شرکت ها هستند که با خرید تشک از آنها امکان پس دادن و عودت وجه در صورت عدم رضایت از تشک برای 30 تا 100 روز پس از خرید وجود دارد.

تشک مناسب بعد از عمل دیسک کمر

بعد از عمل دیسک کمر، ممکن است لازم باشد که یک تشک جدید بخرید. در یک تحقیق دانشمندان 62 فرد بعد از عمل دیسک کمررا در تخت های متفاوتی برای 28 روز خواباندند. محققان دریافتند که تقریبا تمام آن افراد خواب شان بهتر شد. این بهبود بدون توجه به مدل تشکی که به آنها داده شده بود، صادق بود.
به نظر می رسد که مهم ترین مساله، جدید بودن تختخواب بوده است. میانگین سنی تختخواب های قدیمی حدود 10 سال بود. نتیجه تحقیق این بود که کیفیت خواب بستگی به زمان جایگزینی تختخواب دارد. این بدین معنی است که اگر شما برای 9 یا 10 سال (یا بیشتر) است که روی یک تشک می خوابید، زمان آن فرا رسیده است که تشک جدید بخرید.

قیمت تشک مخصوص دیسک کمر

لازم نیست که تشک خیلی گرانی بخرید تا خواب راحت و بدون کمردرد داشته باشید. ثابت شده است که تشک هایی با قیمت متوسط برای خواب بی درد و تسکین کمردرد مناسب تر هستند.

تشک مناسب برای کمردرد - 5 - تشک مناسب برای کمردرد

لازم است در نظر داشته باشید که تشک مناسب تنها عامل خواب راحت بدون کمردرد نیست. وضعیت خوابیدن، نوع بالشی که استفاده می کنید و جایی که بالش ها را می گذارید نیز مهم می باشند.
خلاصه:
برخلاف باور رایج، استفاده از تشک سفت برای افراد مبتلا به کمردرد چندان مناسب نیست

مناسب ترین تشک برای هر فرد یک مساله فردی است

بهترین راه برای انتخاب تشک، امتحان کردن آن برای چند مدت است

عویض تشک کهنه حداکثر پس از 10 سال استفاده از آن نیز نکته مهمی برای داشتن خواب راحت است

مطالب مرتبط

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن