درمانهای فیزیوتراپی

شاک ویو درمانی

شاک ویو درمانی چیست؟

شاک ویو درمانی بسیار موثر برای آسیب های مزمن بافت نرم و برخی از مشکلات استخوانی است. شاک ویو یک جریان صوتی غیر منحرف شونده، غیر الکتریکی، با انرژی بالا است که توسط یک پروب دستی به داخل بدن بیمار هدایت می شود. شاک ویو سبب افزایش سریع گردش خون به منطقه تحت درمان شده و بافت های فیبروز تشکیل شده درآن منطقه را که به مرور زمان (به ویژه در آسیب های مزمن) تشکیل شده است را متلاشی می کند.

از بین رفتن بافت های اسکار منطقه آسیب دیده نکته کلیدی تاثیر قوی شاک ویو است. بر خلاف بافت های طبیعی بدن که کشسان هستند، بافت اسکار غیر کشسان است و ازانجام حرکات و عملکرد طبیعی ممانعت می کند و در نتیجه بافت های سالم اطراف اش را ضعیف کرده و نهایتا سبب درد و آسیب بیشترمی شود. شاک ویو با افزایش گردش خون و از بین بردن بافت اسکار بازسازی سلول ها را تحریک می کند و ترمیم بافت طبیعی و کاهش سریع درد را تسهیل می نماید و در نهایت عملکرد طبیعی بدن احیا می شود.

نمونه دستگاه شاک ویو شاک ویو درمانی - shockwave machine - شاک ویو درمانی
نمونه دستگاه شاک ویو

چه مشکلاتی با شاک ویو درمان می شوند؟

شاک ویو برای درمان طیف وسیعی از مشکلات بافت نرم می تواند موثر باشد. در اینجا به چند نمونه از مشکلاتی که توسط شاک ویو به خوبی درمان می شوند و سبب احیا عملکرد طبیعی می شود اشاره می کنم:

• درد کف پا (التهاب فاشیای کف پا یا پلانتارفاشیاتیس)،
  • شانه درد به طور مثال ضایعات کلسیفیه روتاتور کاف و خارهای استخوانی،
  • آرنج تنیس بازان (التهاب اپی کندیل خارجی آرنج)،
  • آرنج گلف بازان (التهاب اپی کندیل داخلی آرنج)،
  • تاندونیت پاتلا (زانوی پرشگران)،
  • درد ساق پا یا shin pain،
  • التهاب تاندون آشیل (تاندونیت آشیل)،
  • درد مفصل ران (هیپ)،
  • درد پاشنه پا (خار پاشنه)،
  • نقص عملکرد گردن،
  • سفتی و اسپاستیسیته عضلانی پس از سکته مغزی،

درمان با شاک ویو چقدر موثر است؟

خوشبختانه پس از 3 الی 4 جلسه درمان با شاک ویو بیش از 80 درصد از بیماران کاهش درد و کسب مجدد عملکرد طبیعی را گزارش می کنند. البته تحقیقات در مورد این تکنولوژی فوق پیشرفته درحال انجام است و نتایج اخیر تایید کننده این وقعیت هستند که شاک ویو درمانی موثر برای آسیب های بافت نرم، درد و برخی از ضایعات استخوانی همانند خار پاشنه است.

هنگامیکه لازم است درمان پیشرفته ای همانند شاک ویو برای بیمار انجام شود، دستگاه مورد استفاده بسیار مهم است. به همین سبب است که در کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو یکی از معتبرترین برندهای اروپایی در زمینه ساخت دستگاه شاک ویو استفاده می شود.

شاک ویو درمانی شاک ویو درمانی - shockwavemodelling - شاک ویو درمانی
شاک ویو درمانی

جلسه اول درمان چگونه است؟

در جلسه اول مراجعه به فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست علایم و مشکلات شما را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و پس از آن درمان شما شروع می شود. قبل از شروع درمان، درمان با شاک ویو به صورت کامل برای شما توضیح داده خواهد شد. درمان با شاک ویو معمولا در حدود 10 تا 15 دقیقه زمان می برد. پس از انجام شاک ویو معمولا سایر روش های فیزیوتراپی همانند درمان دستی، ورزش درمانی یا الکتروتراپی استفاده می شود.

در صورتیکه فیزیوتراپیست پس از ارزیابی درمان شاک ویو را برای شما مناسب نداند، دلیل عدم انجام شاک ویو برای شما توضیح داده خواهد شد. برای شاک ویو هیچ عوارض جانبی خاصی وجود ندارد. اکثر بیماران پس از انجام درمان دردشان کاهش می یابد. در برخی از موارد یک درد منتشر مختصر در ساعات اولیه پس از شاک ویو تا حداکثر 24 ساعت پس از آن تجربه می شود.

آیا برای شاک ویو موارد منع کاربرد وجود دارد؟

موارد کمی وجود دارند که برای آنها شاک ویو نباید استفاده شود:

• بارداری،
  • استفاده از شاک ویو روی صفحات رشد در افراد نابالغ،
  • استفاده از شاک ویو بررروی میخ ها یا صفحات فلزی،
  • تومورهای بد خیم،
  • اختلال گردش خون یا اختلال عصب،
  • عفونت ها،
  • در صورت مصرف داروی ضد انعقاد.

هزینه درمان با شاک ویو

همانطور که پیشتر گفته شد معمولا 3 تا 4 جلسه شاک ویو درمانی کافی است. هزینه درمان با شاک ویو در کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو مطابق تعرفه مصوب درمانی است که پس از انجام درمان در هر جلسه دریافت می شود. بیمه های تکمیلی هزینه درمان را پس از گرفتن گواهی انجام شاک ویو از فیزیوتراپیست به بیمار پرداخت می کنند.