درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپی

درمان خانگی کمردرد

درمان خانگی کمردرد

شاید هنگام بلند کردن بار سنگین بدجوری خم شدید یا اینکه آرتروز کمر دارید.

دلیل کمردرد شما هر چه که باشد هنگام کمردرد حرکت کردن برای شما دشوار است. تقریبا یک نفر از هر ۴ نفر به تازگی کمردرد داشته است و تقریبا همه می توانند انتظار کمردرد در یک مقطع از زندگی شان را داشته باشند.

درمان خانگی برای درد گودی کمر

درد گودی کمر، که به عنوان کمر درد نیز شناخته می‌شود، یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به عضلات و استخوان است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این درد می‌تواند ناشی از بی‌فعالیتی، پیری، انجام کارهای سنگین یا نگه‌داری از وضعیت‌های نامناسب باشد.

  1. استراحت: یکی از راهکارهای ابتدایی برای کاهش درد کمر، استراحت کردن و اجتناب از فعالیت‌هایی است که درد را بدتر می‌کنند. اما اهمیت دارد که طولانی‌تر از یک یا دو روز استراحت نکنید، زیرا ممکن است عضلات را ضعیف‌تر کنید.
  2. کشش و تمرین: تمرینات کششی و تقویت عضلات کمر می‌تواند به بهبود درد کمر کمک کند. تمرینات مانند کشش عضلات پهلویی، تمرینات تقویت عضلات شکمی و عضلات کمری می‌تواند در کاهش درد کمر مؤثر باشد.
  3. گرم کردن و سرد کردن: استفاده از پد گرم و یا پد سرد می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمر کمک کند. در ابتدا پد سرد را بر روی ناحیه دردناک قرار داده و پس از 48 ساعت به استفاده از پد گرم بپردازید.
  4. درمان‌های طبیعی: ماساژ، طب سوزنی و یوگا برخی از درمان‌های طبیعی هستند که می‌توانند به کاهش درد کمر کمک کنند.
  1. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به کاهش التهاب و درد کمر کمک کنند. این داروها بدون نیاز به نسخه پزشکی در دسترس هستند، اما قبل از مصرف، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  2. وزن مناسب: اضافه وزن می‌تواند فشار اضافی بر روی کمر ایجاد کند و باعث بروز درد گودی کمر شود. تلاش برای کاهش وزن و حفظ وزن مناسب می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند.
  3. اصلاح وضعیت بدن: درد کمر ممکن است ناشی از نگه‌داری از وضعیت‌های نامناسب باشد. اصلاح وضعیت نشستن، ایستادن و خوابیدن می‌تواند به کاهش فشار بر روی کمر و در نتیجه کاهش درد کمک کند.
  4. استفاده از تجهیزات پشتیبان: استفاده از یک کمربند حمایتی یا بالشتک‌های ویژه برای حمایت از کمر در زمان نشستن می‌تواند به کاهش درد کمر کمک کند.
  5. ارتقاء سلامت روان: استرس و اضطراب می‌تواند باعث ت strد کمر و افزایش درد شود. تمرکز بر فعالیت‌های آرام‌بخش مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا تمرینات ذهنی می‌تواند به کاهش استرس و در نتیجه کاهش درد کمر کمک کند.

درمان خانگی کمردرد درمان خانگی کمردرد - darmankhanegi 1 300x200 - درمان خانگی کمردرد

درمان کمردرد در پنج دقیقه

در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول آسیب استفاده از کیسه سرما (یخ) بهترین و سریع ترین درمان است، زیرا سرما خاصیت ضدالتهابی دارد. با اعمال سرما روی کمر پس از پنج دقیقه کمردردتان ساکت می شود، البته لازم است که اعمال سرما را تا 12 دقیقه ادامه دهید. هر چند ممکن است شما تمایل به استفاده از گرما داشته باشید، زیرا گرما درد را کم می کند و به شل کردن عضله کمک می کند، اما  از آنجا که گرما التهاب را افزایش می دهد در روزهای اول درد و آسیب مناسب نیست. پس از گذشت ۴۸ ساعت از شروع درد یا آسیب اگر بخواهید می توانید از گرما استفاده کنید. کاربرد گرما را پس از ۲۰ دقیقه متوقف کنید تا پوست شما استراحت کند.
به حرکت کردن ادامه دهید

ستون فقرات همانند سایر قسمت های بدن برای حرکت است. فعالیت های روزمره تان را انجام دهید. تختخواب تان را مرتب کنید‌‌‌ سر کار بروید و برای قدم زدن بیرون بروید. ورزش های هوازی همانند شنا کردن، دوچرخه سواری و پیاده روی برای تحرک بیشتر شما و ستون فقرات تان مفید هستند. فقط زیاده روی نکنید. هنگامیکه کمرتان آزرده و دردناک است، استراحت طولانی لازم نیست، تنها فعالیت های روزانه خود را تعدیل کنید.

آموزش درمان کمردرد با ورزش

زمانیکه کمردرد دارید با تمرین دادن عضلات حمایت کننده کمر، همانند فیله های پشت، می توانید از ابتلای مجدد به کمردرد پیشگیری کنید. این عضلات به شما کمک می کنند تا ستون فقرات شما راستای مناسب داشته باشد. داشتن عضلات قوی در لگن، شکم و ران سبب ایجاد ثبات بیشتر برای کمر می شود. در نظر داشته باشید که هر ورزشی برای بیمار مبتلا به کمردرد مناسب نیست. به طور مثال ورزش های دراز و نشست و بالا آوردن جفت پا از روی زمین در حالت طاق باز برای کمردرد مضر هستند، زیرا این ورزش ها فشار زیادی به کمر و دیسک های بین مهره ای می آورند.

درمان کمردرد در پنج دقیقه درمان خانگی کمردرد - darman khanegi kamardard 2 300x169 - درمان خانگی کمردرد

حرکات اصلاحی کمردرد

در افرادیکه دچار گودی کمر زیاد، قوز بیش از حدپشتی یا اسکلیوز (انحراف طرفی ستون فقرات) هستند، لازم است که حرکات اصلاحی کمردرد را انجام دهند. البته باید در نظر داشت که برای اصلاح ساختار بدنی انجام منظم حرکات اصلاحی برای حداقل 3 ماه ضرورت دارد.

بهترین ورزش برای کمردرد

تمام روز پشت میز قوز نکنید. هر ۲۰ دقیقه یک بار بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. اکثر ما بیشتر زمان روز را پشت میز با وضعیت بدنی نامناسب می نشینیم. لازم است که در طول روز هر 30 دقیقه یک بار از جای مان برخیزیم و کمرمان را کشش دهیم. انجام حرکات کششی برای پاها نیز مهم است. از آنجا که آسیب موجود در کمر بیماران یکسان نیست،بهترین ورزش برای درمان کمردرد در بیماران مختلف متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به کمردرد با انجام کشش منظم همانند ورزش یوگا کمردردشان بهبود می یابد.

درمان سنتی کمردرد

برخی از روش های سنتی مانند روغن مالیدن و استفاده از بادکش (کاپینگ) نیز برای درمان کمردرد می توانند مفید باشند. بادکش به دو صورت بادکش گرم و سرد قابل انجام است. فواید بادکش کمر در تسکین دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی به اثبات رسیده است. درمان سیاتیک با بادکش نیز جزو درمان های سنتی محسوب می شود.

درمان کمردرد برای همیشه

بهترین راه درمان کمردرد برای همیشه، پیشگیری از ابتلا است. تغییرات مناسب در ارگونومی منزل و محل کار برای پیشگیری از کمردرد بسیار موثر است. محیط کارتان را طوری بچینید که لازم نباشد برای دیدن مانیتور کامپیوتر به جلو یا برای گرفتن موس کامپیوتر به یک طرف خم شوید. صندلی کارتان را طوری انتخاب کنید که پشتی صندلی قوس کمرتان را پر کند (بدین صورت از مهره های کمری حمایت می شوند)  و کف پایتان روی زمین قرار گیرد.
مراقب وضعیت بدنی تان باشید: با قوز کردن، فشار زیادی به مهره های کمر می آید. به خصوص هنگام بلند کردن بار مراقبت از وضعیت بدنی صحیح بسیار مهم است. هرگز از کمر به جلو خم نشوید و در عوض از زانوها خم و راست شوید. بار مورد نظر باید محل گرفتن (دستگیره) خوبی داشته باشد. هنگام بلند کردن بار، آن را تا جای ممکن به بدن خود نزدیک کنید.

درمان کمردرد در زنان

خانم ها بیشتر مستعد ابتلا به برخی از مشکلات کمر هستند. به علاوه در خانم ها کمردرد با گذشت زمان بیشتر احتمال دارد که مزمن شود. از جمله انواع کمردرد در زنان می توان از مشکلات مرتبط با پس از یائسگی در کمر نام برد.

کفش پاشنه ده سانتی خود را دربیاورید و یک کفش با پاشنه تخت یا پاشنه کمتر از ۳ سانتی متر بپوشید. کفش پاشنه بلند وضعیت بدنی شما را بی ثبات می کند و فشار زیادی بر مهره های کمری می آورد. برای درمان کمردرد در زنان، کفش هایی که پاشنه شان به صورت یکسره (لژ) است، نسبت به کفش های پاشنه باریک مزیت دارند.

درمان خانگی دیسک کمر

پنج مهره کمری داریم. مابین مهره ها دیسک ها قرار دارند. دیسک های کمری در صورتیکه دچار برجستگی یا پارگی شوند، ممکن است سبب ایجاد علایمی همانند کمردر، پادرد، درد تیرکشنده در پا (درد سیاتیک)، بی حسی، خواب رفتگی و یا حس مورمور در انگشتان پا و ضعف عضلات پا گردند. چند روش موثر برای درمان خانگی دیسک کمر استفاده از گرما یا سرما (با هر کدام که حس بهتری دارید)، استفاده از کمربند، انجام حرکات کششی ملایم و استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی است.

کلماتی که برای این مقاله جستجو میشوند :

درمان خانگی کمردرد بر اثر ضربه
درمان خانگی فوری کمر درد
درمان خانگی کمردرد عضلانی
درمان خانگی کمردرد در خانه
درمان های خانگی کمر درد
راه های درمان خانگی کمر درد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن