درمانهای فیزیوتراپیسایر مطالب

آیا فیزیوتراپی ضرر دارد؟

فیزیوتراپی یک درمان ضروری برای بهبود پس از بیماری، آسیب، یا جراحی است. متخصص فیزیوتراپی یا همان فیزیوتراپیست  با استفاده از روش هایی همانند درمان های دستی، ورزش درمانی، ‌تحریک الکتریکی، لیزر و اولتراسوند قادر به تسکین درد و تسریع بهبود شما است. ورزش های تخصصی، راه اندازی بیمار، بالارفتن و پایین آمدن از پله و تمرین های تعادلی ابعاد کاربردی فیزیوتراپی را می سازند و استقلال بیمار را بازمی گردانند. در هر صورت، سپری نمودن دوره درمان ممکن است منجر به شماری از عوارض جانبی همانند درد، تورم و مسایل روانی گردند که لازم است با در نظر گرفتن آنها این اثرات را کاهش داد.

۱. درد: علت درد بعد از فیزیوتراپی چیست؟

یکی از عوارض جانبی عمده که احتمال دارد شما در طی دوره انجام فیزیوتراپی تجربه کنید، درد است. با شروع فیزیوتراپی و بهبود، ممکن است درد شما افزایش یابد، این اتفاق ممکن است منجر به دلخوری و کم شدن انگیزه شما برای ادامه فیزیوتراپی گردد.

واقعیت این است که در برخی از بیماری ها، درد بعد از انجام فیزیوتراپی مساله ای طبیعی است. به طور مثال زمانیکه شما مدتی موضع دردناک را به علت درد حرکت ندادید، دردناک شدن آن با تمرین ها و درمان های دستی فیزیوتراپی طبیعی است.

اگر صبر کردید تا درد تان کم شود و بعد فیزیوتراپی و حرکت را شروع کنید، بدانید هرگز حرکت نخواهید کرد. پس صبور باشید و به بدن خود و همچنین فیزیوتراپیست تان فرصت دهید. با ادامه دادن جلسات فیزیوتراپی درد تسکین می یابد. ضروری است که بروز درد را به فیزیوتراپیست تان اطلاع دهید تا درمورد مداخلات درمانی مشابهی که قادر به تسکین درد شما هستند و شما را قادر به ادامه درمان می سازند، تصمیم گیری نمایند. به طور مثال ممکن است او به شما استفاده از مسکن خوراکی را 30 دقیقه قبل از شروع فیزیوتراپی توصیه کند. استفاده از گرما، سرما یا درمان های موضعی پس از اتمام جلسه فیزیوتراپی با راهتمایی و تجویز فیزیوتراپیست به کاهش درد شما می تواند کمک کند.

۲.تورم

یکی دیگر از عوارض جانبی فیزیوتراپی، تورم است. از آنجا که فیزیوتراپیست برای تقویت عضلات، لیگامان ها و تاندون ها را تحت فشار یا کشش قرار می دهد، ممکن است پاسخ بدن به این فشارها افزایش تورم باشد. این تورم می تواند موجب درد و محدودیت های عملکردی شود. برای کاهش تورم، شما می توانید با مشورت فیزیوتراپیست خود درمان هایی همانند استفاده از یخ و یا استفاده متناوب از سرما و گرما را پس از پایان جلسه فیزیوتراپی انجام دهید.

۳.مسایل روانی و احساسی

ممکن است که شما نقش فشارهای روانی و احساسی که همزمان با فیزیوتراپی تجربه می کنید را دست کم بگیرید. ویزیت های متوالی، درد، پیشرفت آهسته و زمان طولانی که شما در فیزیوتراپی می گذرانید می توانند برنامه درمانی شما را تحت تاثیر قرار دهند. در مورد این مساله را با خانواده و دوستان بحث کنید و برای آنکه بتوانید بیشتر روی درمان خود تمرکز کنید، از آنها در مورد مسایلی همانند نگهداری از بچه ها، تهیه غذا و رفت و آمد برای درمان کمک بگیرید. اگر در نتیجه بیماری یا آسیبی که دیده اید توانایی رفتن به سر کارتان را ندارید، با فیزیوتراپیست خود در مورد نحوه انجام کارتان مشورت کنید. تغییر دادن فشارها و مسایلی که با آنها مواجه هستید به شما امکان مدیریت شرایط برای کوتاه مدت و بلند مدت فراهم می کند.

عوارض فیزیوتراپی با برق چیست؟

تحریکات الکتریکی در فیزیوتراپی برای شمار زیادی از درمان ها همانند کاهش درد، بهبود گردش خون، ترمیم بافت ها و قوی کردن عضلات کاربرد دارند. هرچند که استفاده از برق روی بدن ترسناک به نظر می رسد، این فکر در حقیقت نادرست است. در واقع تحریک الکتریکی یا همان برق فیزیوتراپی اغلب حس خوشایند و مطلوبی دارد. این تحریک های برقی حس لرزش، ماساژ و مورمور دارد که به هیچ وجه ناخوشایند نیستند.

فیزیوتراپی با برق مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) است و کاربردهای درمانی بی شماری برای آن به اثبات رسیده است.

آیا فیزیوتراپی ضرر دارد؟ - physio 1 - آیا فیزیوتراپی ضرر دارد؟

شایع ترین عارضه فیزیوتراپی با برق آزرده شدن پوست است. آزردگی پوست پس از انجام فیزیوتراپی با برق در درصد بسیار کمی از افراد که پوست حساسی دارند، ممکن است رخ دهد و اغلب چند دقیقه پس از پایان درمان خود به خود برطرف می شود.

فیزیوتراپی با برق برای این بیماران لازم است که با احتیاط انجام شود:

• خانم های باردار
  • بیماران مبتلا به صرع
  • افرادی که وسایل خارجی الکتریکی (همانند باتری قلبی) یا فلزی (همانند پروتز مفصلی) در بدن شان وجود دارد
  • ناحیه ای از بدن که مبتلا به عفونت فعال است

عوارض فیزیوتراپی با لیزر چیست؟

لیزر مورد استفاده در فیزیوتراپی یک درمان موثر برای آسیب ها و دردهای حاد و مزمن است. دردهای آرتروزی، تاندونیت ها، سندرم تونل کارپ، کمردرد، زانو درد و گردن درد برخی از مشکلاتی هستند که توسط فیزیوتراپی با لیزر بهبود می یابند.

فیزیوتراپی با لیزر ایمن است و هیچگونه عارضه ای برای این شیوه از نور درمانی ذکر نشده است. تنها عارضه ذکر شده برای فیزیوتراپی با لیزر توسط سازمان غذا و داروی امریکا احتمال آسیب دیدن چشم در صورت نگاه کردن مستقیم به نور آن است. بنابراین لازم است که بیمار و فیزیوتراپیست به نور لیزر نگاه نکنند یا از عینک مخصوص لیزر استفاده کنند.

لیزر فیزیوتراپی بهتر است در موارد زیر با احتیاط استفاده شود:

• تومورهای بدخیم
  • خال کوبی های پوستی
  • روی غده تیرویید
  • رو و اطراف چشم
  • رو و اطراف رحم خانم باردار

آیا فیزیوتراپی ضرر دارد؟ - physio 2 300x200 - آیا فیزیوتراپی ضرر دارد؟

بعد از فیزیوتراپی چه باید کرد؟

برای آنکه اثرات درمانی فیزیوتراپی را حفظ کرده و آنها را افزایش دهید، می توانید اقدامات زیر را بعد از جلسه فیزیوتراپی خود انجام دهید:

• مقدار کافی آب بنوشید. با این کار بدن شما به خوبی آب رسانی می شود و زمان ترمیم آسیب کوتاه تر می شود
  • اگر پزشک به شما دستور دارویی یا پرهیز خاصی داده است، آنها را طبق دستور پزشک دنبال کنید
  • توصیه ها و آموزش هایی را که فیزیوتراپیست به شما گفته است را به خاطر بسپارید
  • ورزش هایی را که فیزیوتراپیست به شما آموزش داده است را انجام دهید
  • تغییراتی که در درد یا عملکرد شما در طی درمان اتفاق می افتد را به خاطر بسپارید و به فیزیوتراپیست خود در جلسه بعدی درمان اطلاع دهید