درمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی دست

علل دست درد

استئوآرتریت (آرتروز)
آرتروز زمانی اتفاق می افتد که ماده ای نرمی به نام غضروف که انتهای استخوان های شما در ناحیه ی مفصلی را پوشش میدهد ، دچار آسیب و یا ساییدگی شود. در نتیجه مفاصل دچار تورم ، درد، سفتی، و سختی در حرکت می شوند. شایع ترین مکان هایی که در دست به آرتروز مبتلا می شوند مفاصل بین انگشتان دست و ناحیه‌ی اتصال انگشت شست به مچ دست می باشند. بی حرکتی ، مصرف داروهای ضد الهتابی و فیزیوتراپی دست می تواند علائم شما را بهبود دهد.

علل دست درد - 980911 2 - علل دست درد
آرتریت روماتویید
این بیماری سلول هایی مسئول روغن کاری مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد. در نتیجه بافت های مفصلی دچار تورم شده و غضروف پوشاننده ی استخوان و همچنین خود استخوان را تخریب و فرسوده می کند. التهاب همچنین ممکن است تاندون ها را درگیر کند . کنترل درد و تورم به فیزیوتراپی دست و نیز با مصرف داروهای ضد التهابی، تزریق دارو قابل کنترل است.

علل دست درد - 980911 3 - علل دست درد
سندروم تونل کارپ (گیرافتادگی عصب در مچ دست)
عصب مدین به همراه عروق و تاندون ها از داخل کانالی در مچ دست به نام کانال کارپ عبور می کنند‌. در صورتی که التهاب داخل این کانال بر روی عصب فشار وارد نماید شما ممکن است بی حسی ، مور مور شدن و ضعف در عضلات دست را تجربه کنید. مراجعه به فیزیوتراپیست یا پزشک در این موارد می تواند به شما در بهبودی بیماری تان با استفاده از روش هایی همانند فیزیوتراپی دست، بی حرکتی با اسپیلنت (مچ بند)، آموزش نحوه ی درست استفاده از دست و آموزش تمرین های اختصاصی کمک می کند.

علل دست درد - 980911 4 - علل دست درد
نوروپاتی محیطی در افراد مبتلا به دیابت
با گذشت زمان ، سطح بالای قند خون (بیماری دیابت) می تواند اعصابی را که مسئول فرستادن پیام های درد به سمت مغز هستند را متاثر کند. همچنین عروقی تغذیه کننده ی اعصاب میتوانند تحت تاثیر قرار بگیرند. شما ممکن است در دستان خود احساس مور مور شدن ، بی حسی ، درد و سوزش داشته باشید. درمان مشکل شما انجام فیزیوتراپی دست، مصرف دارو، تغییر در رژیم غذایی است. همچنین کنترل عامل ایجاد کننده ی این مشکل یعنی کنترل سطح قند خون به صورت مداوم برای بهبود شما ضروری است.

علل دست درد - 980911 5 - علل دست درد

سندروم دکوئرون
شما ممکن است به خصوص در هنگام پیچاندن یا گرفتن یک شی در دست احساس التهاب و درد در انگشت شست و مچ دست خود داشته باشید. این اتفاق زمانی می افتد که تاندون های حرکت دهنده انگشت شست درمحلی بالاتر از مچ دست دچار التهاب و ضخیم شدگی شوند. حرکات مکرر مچ دست می تواند زمینه ساز این مشکل باشد. درمان های اصلی این بیماری انجام فیزیوتراپی دست، استفاده از داروهای ضد التهابی، استفاده از اسپیلنت (مچ بند)، و در بعضی از موارد جراحی است.

علل دست درد - 980911 6 - علل دست درد
تاندونیت
تاندون ها، همان طناب هایی که عضلات کوچک دست را به استخوان متصل می کند، به مرور زمان دچار فرسودگی و التهاب می شوند. در نتیجه ممکن است در کف دست و یا انگشتان خود احساس درد داشته باشید و گاهی این درد به تمام دست شما منتقل شود. درمان های اصلی شامل استفاده از سرما درمانی، گرما درمانی، اسپیلنت (مچ بند)، داروهای ضدالتهابی، انجام فیزیوتراپی دست توسط فیزیوتراپیست است.

علل دست درد - 980911 7 - علل دست درد
کیست گانگلیون
یک برجستگی پر شده با مایع است که اغلب اوقات در قدام یا خلف مچ دست و یا ابتدای انگشتان دیده می شود. سایز آن می تواند تغییر کند و یا حتی از بین برود. درمان های اصلی شامل انجام فیزیوتراپی، استفاده از اسپیلنت (مچ بند) به منظور بی حرکتی و استفاده از داروهای ضد التهابی است. در موارد حاد و جدی ، ممکن است نیاز به تخلیه کیست با استفاده از سوزن و یا جراحی باشد.

علل دست درد - 980911 8 - علل دست درد
شکستگی
ممکن است در اثر افتادن روی دست و یا افتادن شئی روی دست، یک یا چندین استخوان دچار ترک و یا شکستگی شوند. درد ، تورم و سختی در حرکات دست به دنبال شکستگی ایجاد می شود. تغییر در ظاهر دست یا انگشتان هم گاهی اتفاق می افتد. بی حرکت کردن عضو با استفاده از گچ و یا اسپیلنت (مچ بند) راه حل رایج درمان می باشد. در موارد حاد ممکن است نیاز به جراحی باشد. پس از سپری نمودن زمان بی حرکتی، انجام فیزیوتراپی دست برای رفع سفتی، درد و محدودیت حرکت ضرورت دارد.

علل دست درد - 980911 9 - علل دست درد
اسپرین
لیگامان ها (بافت هایی که استخوان ها را بهم متصل می کنند) ممکن است پاره شوند. این اتفاق اغلب هنگامی می افتد که برای ممانعت از افتادن روی زمین دستان خود را حائل می کنید. غالبا مفصل انگشتان شست یا میانی شما مبتلا می شود. اگر در استفاده از دست دچار مشکل شدید و یا درد شما چندین روز ادامه یافت، به فیزیوتراپی مراجعه کنید، در غیر این صورت با بی حرکتی، سرما درمانی، بالا نگه داشتن عضو می توانید علائم خود را کنترل کنید.

علل دست درد - 980911 10 - علل دست درد
استرین
زمانی اتفاق می افتد که عضله یا تاندون شما دچار پارگی شود. به خصوص در عضلاتی که شاهد را به استخوان های انگشتان متصل میکنند.
این پارگی یا به صورت ناگهانی در زمان افتادن بر روی زمین اتفاق می افتد یا به آهستگی در طی زمان به دنبال انجام فعالیت هایی مثل تایپ کردن یا بلند کردن اجسام.
بی حرکتی، سرمادرمانی، بالا نگه داشتن عضو و در موارد حاد مراجعه به پزشک جز راه حل های درمانی نی باشند

علل دست درد - 980911 11 - علل دست درد
تریگر فینگر
گاهی اوقات در تاندونی که مسئول حرکت انگشتان دست است، یک گره کوچک ایجاد می شود و یا پوشش تاندون دچار التهاب و تورم می شود. در این صورت حرکت تاندون همراه با درد خواهد بود. و ممکن است احساس گیرافتادگی در انگشت وجود داشته باشد. حتی ممکن است انگشت شما در حالت خمیده باقی بماند و گیر کند. استفاده از فیزیوتراپی دست، داروهای ضد التهابی یا اسپیلنت (مچ بند) کمک کنده است اما در موارد حاد و جدی ممکن است جهت حل مشکل نیاز به جراحی باشد.

علل دست درد - 980911 12 - علل دست درد
کنترکچر دپویترون
بافتی که در زیر پوست کف دست قرار دارد گاهی بیشتر از حد طبیعی ضخیم می شود و ممکن است در این نواحی برجستگی خطوط یا گود رفتگی مشاهده شود. این وضعیت حتی میتواند منجر به خم ماندن انگشتان دست شود. اغلب اوقات این پدیده بدون درد است. پزشک اغلب تزریق یا انجام فیزیوتراپی را توصیه می کند.

علل دست درد - 980911 13 - علل دست درد
نقرس
یک ماده ی زاید بنام اسید اوریک غالبا در انگشت شست پا تجمع یافته و کریستال هایی را تشکیل می دهد . اما گاهی این تجمع در مچ دست و انگشتان دست اتفاق می افتد . این پدیده منجر به بروز درد و تورم شدیدی می شود. استراحت و مصرف دارو می تواند در تعدیل حملات شدید مفید باشد. تغییر در برنامه ی غذایی و انجام ورزش در کنار مصرف دارو می تواند حملات آتی را کنترل کند.

علل دست درد - 980911 14 - علل دست درد

پدیده ی رینود
در این بیماری عروق خونی داخل دست نسبت به استرس یا سرما واکنش بیش از حدی نشان می دهند. در حین بروز حملات عروق دست منقبض شده و خون رسانی دچار محدودیت می شود. این پدیده باعث احساس سرما و بی حسی در انگشتان، و گاهی باعث تغییر رنگ آنها به رنگ سفید یا آبی کبود می شود. در زمان برقراری مجدد جریان خون ممکن است احساس درد، سوزن و سوزن شدن در انگشتان ایجاد شود. داروهای خاص می تواند در بهبود علائم و پیش گیری از بروز آسیب های خاص کمک کند. در موارد نادر ممکن است نیاز به جراحی باشد.