درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی صورت

فیزیوتراپی فلج بلز

فیزیوتراپی برای فلج بلز

فلج بلز یک دوره ضعف یا فلج عضلات صورت است. شروع این بیماری ناگهانی است و طی 48 ساعت بدتر می شود. این بیماری ناشی از آسیب عصب صورت (عصب فاشیال) است. عصب فاشیال حرکات صورت را بر عهده دارد. در هر سمت صورت یک عصب فاشیال وجود دارد که از سوراخی در جمجمه که جلوی گوش است به صورت وارد می شود. مشکل عصب و درد و ناراحتی معمولا در یک سمت صورت یا سر رخ می دهد  و سبب افتادگی صورت و غیر قرینگی آن می شود.

فلج صورت ممکن است برای هر فردی در هر سن و سالی رخ دهد. فلج بلز یک مشکل دائمی نیست. اما در برخی موارد نادر، برطرف نمی شود. این بیماری در زنان باردار، و افراد مبتلا به دیابت، آنفولانزا، یا سرماخوردگی یا سایر بیماری های دستگاه تنفسی فوقانی بیشتر از سایر افراد اتفاق می افتد. فلج بلز در مردان و زنان به نسبت مساوی رخ می دهد.

فیزیوتراپی فلج بلز  فیزیوتراپی فلج بلز - 1 - فیزیوتراپی فلج بلز

درمان های فیزیوتراپی برای فلج بلز شامل موارد زیر هستند:

• تحریک الکتریکی عضلات صورت برای فعال سازی آنها
  • لیزر درمانی برای کمک به بازگشت فعالیت عصب صورت
  • اولتراسوند به منظور کاهش التهاب عصب فاشیال
  • بیوفیدبک برای تشویق بیمار برای انجام حرکات صورت و قرینه سازی آن
  • آکوپانچر (طب سوزنی) به جهت کاهش التهاب و بازگشت فعالیت عصب صورت
  • الکتروآکوپانچر
  • ماساژ برای تحریک و فعال سازی عضلات صورت
  • تمرین درمانی برای تقویت عضلات و پیشگیری از ضعف عضلات صورت
  • کینزیوتیپ برای تحریک عضلات فلج و اصلاح افتادگی صورت در سمت مبتلا

ورزش برای درمان فلج صورت

ورزش و فیزیوتراپی برای درمان فلج بلز به افزایش قدرت عضلات و کسب مجدد هماهنگی صورت کمک می کند. اکثر ورزش ها باید سه تا چهار بار در روز انجام شوند و هر تمرین باید 30 بار تکرار شود.

قبل از شروع ورزش های صورت بهتر است که عضلات صورت را گرم و با انجام ماساژ تحریک کنید. بهتر است ورزش برای درمان فلج صورت در وضعیت نشسته جلوی آینه انجام شود به طوریکه  شما قادر به مشاهده واضح صورت و حرکات عضلات آن باشید.

فیزیوتراپی فلج بلز - 2 - فیزیوتراپی فلج بلز

درمان خانگی فلج صورت

• از آنجا که عضلات بسته کننده پلک فلج هستند، ممکن است که دچار خشکی چشم شوید. بنابراین لازم است با استفاده از قطره چشمی در طی روز و پماد چشمی قبل از خواب از خشکی چشمان خود محافظت کنید.
  • با انجام کشش و ماساژ عضلات صورت خود را حرکت دهید.
  • ورزش هایی که فیزیوتراپیست شما در جلسات درمانی آموزش می دهد را در خانه و ترجیحا در جلوی آیینه انجام دهید.
  • در نظر داشته باشید که بهبود اغلب آهسته و تدریجی است. پس ناامید نشوید و درمان تان را ادامه دهید.
  • دیدن فیلم های کمدی یا عاشقانه برای فلج بلز مفید است. تحقیقات نشان دادند دیدن فیلم های خنده دار یا عاشقانه که پاسخ های احساساتی را تحریک می کنند قادر به تحریک پاسخ های صورت هستند زیرا حرکات صورت ما دارای ارتباطاتی با احساسات ما هستند.

داروی مناسب برای فلج صورت

پزشک برای درمان فلج بلز بسته به شدت علایم و تاریخچه پزشکی شما درمان هایی تجویز می کند. این داروها شامل موارد زیر هستند:

• داروهای استروییدی (کورتون) به منظور کاهش التهاب عصب
  • داروهای ضد ویروس همانند آسیکلوویر
  • داروهای مسکن برای کاهش درد
  • فیزیوتراپی برای تحریک عصب صورت

استفاده از طب مکمل در درمان فلج بلز مناسب است. این درمان ها شامل موارد زیر هستند:

• طب سوزنی
  • ویتامین درمانی (از جمله ویتامین های گروه ب، مواد معدنی و روی)
  • بیوفیدبک

فیزیوتراپی فلج بلز - 3 - فیزیوتراپی فلج بلز

مدت زمان درمان فلج بلز

مدت زمان بهبود بیماری بستگی به شدت آن دارد. این زمان ممکن است در موارد خفیف، کمتر از 2 هفته باشد. اکثر مواقع برای بهبود کامل علائم حداقل 3 تا 6 ماه زمان لازم است. اکثر افراد مبتلا به فلج بلز، قدرت و حرکات صورت شان کاملا طبیعی می شود.

گاهی اوقات گرچه علایم تا حدودی بهتر می شوند اما بهبود کامل حاصل نمی شود.

علت فلج صورت

هر چند دلیل شناخته شده ای برای فلج بلز وجود ندارد، متاسفانه سالانه تعداد زیادی مبتلا به این بیماری می شوند. تصور می شود که فلج بلز به علت التهابی که منشا آن از سیستم ایمنی بدن بر علیه عصب کنترل کننده حرکت صورت است رخ می دهد. برخی از محققان بر این باورند که فلج بلز توسط یک ویروس ایجاد می شود و مرتبط با شماری از شرایط بدنی بیمار می باشد. گاهی اوقات فلج بلز با بیماری های زیر مرتبط است:

• بیماری لایم (lyme disease)
  • سندرم گیلن باره
  • مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)
  • سارکوییدوز
  • میاستنی گراویس
  • عفونت، به ویژه پس از یک عفونت ویروسی همانند تب خال

علایم فلج بلز چه هستند؟

شایع ترین علایم فلج بلز شامل موارد زیر هستند:

• اختلال در عملکرد عضلاتی که حرکات صورت همانند خندیدن، چشمک زدن یا بستن پلک را کنترل می کنند
  • از دست دادن حس صورت
  • ریزش اشک
  • ناتوانایی بستن چشم در سمت درگیر صورت
  • حساسیت بیش از حد به صدا در گوش درگیر
  • از دست دادن حس چشایی در قسمت جلویی زبان

در نظر داشته باشید که علایم فلج بلز ممکن است شبیه سایر شرایط و مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

فیزیوتراپی فلج بلز - 4 - فیزیوتراپی فلج بلز

تشخیص بیماری بلز چگونه است؟

پزشک می تواند با دیدن علایم شما فلج بلز را تشخیص دهد. آزمایش مشخصی برای تشخیص فلج بلز وجود ندارد. در هر صورت، پزشک ممکن است برای رد کردن سایر بیماری ها یا تعیین میزان درگیری عصب از تست هایی استفاده کند. این تست ها شامل موارد زیر هستند:

• الکترومیوگرافی (نوار عصب و عضله) جهت تعیین میزان درگیری عصب
  • آزمایش خون به منظور تعیین وجود سایر بیماری ها همانند دیابت
  • ام آر آی یا سی تی اسکن جهت تعیین اینکه آیا دلیل ساختاری برای علایم وجود دارد یا خیر

لازم است که پزشک وجود سکته مغزی یا تومور را که می توانند سبب علایمی مشابه بیماری بلز شوند را رد نماید.

درمان فلج عصب هفتم صورت

فلج عصب هفتم صورت یا همان فلج بلز (bell’s palsy) ضعف غیر منتظره عصب صورت یا فلج موقت صورت است. هر چند درمان صددرصدی برای این بیماری وجود ندارد، اکثر بیماران بین 2 تا 6 ماه بعد از ابتلا، قدرت و حرکات صورت خود را به دست می آورند.

در زمان ابتلا به فلج بلز یک سمت صورت ضعیف یا فلج می شود. به منظور درمان سریع تر و قرینه سازی صورت انجام فیزیوتراپی ضرورت دارد.