درمان های خانگیسایر مطالبفیزیوتراپی کمر

علل کمردرد قاعدگی

علل کمردرد قاعدگی

کمردرد در خانم هایی که پریودهای دردناک دارند شایع است. یک تحقیق که در بین خانم های ۱۸ تا ۲۵ سال انجام شد نشان داد که ۸۴ درصد آنها در زمان پریودی شان درد دارند. نام علمی کمردرد پریودی، دیسمنوره است. ۱۶ درصد از خانم هایی که دل درد پریودی داشتند، کمردرد را نیز تجربه می کنند.

کمردرد پریودی

کمردرد پریودی هرچند که ناراحت کننده است، اما خوشبختانه معمولا نشان از یک مشکل جدی نیست. البته برخی از علل کمردرد پریودی همانند اندومتریوز یا فیبروم های رحمی می توانند سبب کمردرد پریودی شدید شوند.

در ادامه این مقاله در مورد دلایل کمردرد پریودی و درمان کمردرد پریودی توضیح می دهیم.

علت کمردرد در دوران قاعدگی علل کمردرد قاعدگی - 1 - علل کمردرد قاعدگی

کمردرد قبل از پریود نشانه چیست؟

کمردرد قبل و در طی پریودی معمولا ناشی از چند مساله زیر است:

دیسمنوره

دیسمنوره همان درد زمان قاعدگی (درد پریودی) است.

دیسمنوره اولیه به این معنی است که در زمان پریود خانم درد دارد. این درد به خاطر مشکل پزشکی نیست و همه خانم ها تا حدودی درد پریودی دارند.

اما در دیسمنوره، درد با انقباض و سفتی و کمردرد همراه است. پروستاگلندین ها مواد شیمیایی اصلی هستند که در بدن سبب انقباض های زمان پریودی می شوند.

قبل از شروع خونریزی پریودی سلول های بافت داخلی رحم مقدار زیادی پروستاگلندین تولید می کنند.

تجمع پروستاگلندین ها سبب التهاب و انقباض های رحمی می شود. با ادامه خونریزی و فروریختن بافت داخلی جدار رحم، پروستاگلندین های کمتری آزاد می شوند و این به معنای کمتر شدن درد است.

اندومتریوز (endometriosis)

اندومتریوز بیماری است که در آن بافت های داخل رحم (آندومتر) در فضای خارج از رحم رشد می کنند.

این بافت اطراف سایر ارگان ها می پیچد و می تواند سبب درد شدید شود.

درد رایج ترین علامت اندومتریوز است. اندومتریوز همچنین می تواند سبب بروز پریودهایی با خونریزی های بسیار زیاد و نیز خونریزی در زمان های مابین دو پریودی شود.

این بیماران درد را در هر جایی که بافت اندومتر  رشد نابه جا کند، تجربه می کنند. در برخی از مواقع بافت اندومتر ممکن است که در اطراف مهره های کمری رشد کند که سبب کمردرد شدید گردد.

اندومتریوز علل کمردرد قاعدگی - 2 - علل کمردرد قاعدگی

انقباض های رحمی

انقباض های رحمی نقش مهمی در درد های پریودی دارند. رحم برای بیرون دادن جدار داخلی خود به خارج لازم است که منقبض شود. این انقباض ها صورت خفیف انقباض های زمان به دنیا آوردن بچه می باشند. در برخی از خانم ها درد این انقباض های رحمی به کمر انتشار می یابد و سبب کمردرد پریودی می شود.

وقتی پریود می‌شوید، انقباضات رحمی سومین علت شایع کمردرد است که در طیف خفیف تا شدید متغییر است. انقباضات مکرر می تواند باعث کمردرد، دردهای قاعدگی و سوزش سر دل شود، زیرا باعث می شود عضلاتی که اغلب استفاده نمی شوند خیلی سخت کار کنند. در این مدت، پروستاگلاندین‌ها نیز ساخته می‌شوند که می‌توانند با انقباض رحم و اسپاسم شدن عضلات پشت، باعث ایجاد کمردرد خفیف تا شدید شود.

فیبروم رحمی

فیبروم های رحمی توده هایی غیر سرطانی در داخل رحم هستند که برخی از آنها بسیار بزرگ می شوند. اینها می توانند سبب درد شدید پریودی شوند. برخی از فیبروم ها بدون درمان از بین می روند در حالیکه برخی دیگر نیاز به جراحی دارند.

آدنومیوزیس (adenomyosis)

برخی اوقات بافت پوشاننده رحم، داخل عضلات رحم رشد می کند. نام این بیماری آدنومیوزیس است. بیمار مبتلا به آدنومیوزیس علایم زیر را تجربه می کند:

پریودهای دردناک

درد در هنگام مقاربت

خونریزی ما بین پریودها

کمردرد در روز ۲۰ پریود

در یک سیکل ماهانه خانم ها که عموما 28 روز است، تخمک گذاری در اواسط سیکل اتفاق می افتد. برای افرادی که سیکل های 28 روزه ندارند و به طور مثال اگر سیکل 35 روزه دارند، می توانیم تخمک گذاری شما را در حدود روزهای 20 تا 25 تخمین بزنیم..

افزایش پروژسترون پس از تخمک گذاری می تواند تأثیر آرامش بخشی بر بدن داشته باشد. به همین دلیل، برخی از افراد ممکن است شلی رباط و متعاقب آن کمردرد به دلیل جابجایی در ستون فقرات را تجربه کنند. بنابراین کمردرد می تواند یکی از علائم تخمک گذاری باشد.

علت کمردرد بعد از پریود

بسیاری از افراد قبل یا در طول چرخه قاعدگی خود، گرفتگی (کرامپ) شکم را تجربه می کنند. با این حال، ممکن است گرفتگی بعد از پریود نیز وجود داشته باشد.

گرفتگی دردناک بعد از پریود به عنوان دیسمنوره ثانویه شناخته می شود. این گرفتگی ها معمولا جدی نیستند. با این حال، مهم است که آنها را تحت نظر داشته باشید، به خصوص اگر طولانی شوند.

گرفتگی عضلات بعد از پریود ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد.

کمردرد بعد از پریود چه حسی دارد؟

گرفتگی بعد از پریود معمولاً در قسمت پایین شکم و کمر احساس می شود. همچنین ممکن است درد را در ناحیه باسن و ران خود احساس کنید.گرفتگی و درد ممکن است با حالت تهوع و سبکی سر همراه باشد.

همچنین ممکن است نفخ شکم، یبوست یا اسهال را تجربه کنید.درد ممکن است شدیدتر بوده و طولانی تر از دردهای معمول پریودی ادامه یابد.

همچنین ممکن است گرفتگی ها زودتر در چرخه قاعدگی شما شروع شود، نه درست قبل از قاعدگی بعدی.

چه چیزی باعث کمردرد بعد از پریود می شود؟

گاهی اوقات گرفتگی عضلات بعد از قاعدگی جدی نیست. اما اگر درد مداوم ناشی از گرفتگی عضلات شما بیشتر از دوره قاعدگی شما طول می کشد، می تواند نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای باشد و نیاز به مشاوره پزشکی و بررسی دارد.

فرق کمردرد پریودی با بارداری چیست؟

تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا کمردرد پریودی دارید یا خیر این است که ببینید آیا این کمردرد قبل یا هم زمان با  شروع سیکل ماهانه است یا خیر.

علل کمردرد قاعدگی - 4 - علل کمردرد قاعدگی

تنها راه برای اطلاع از باردار بودن این است که بارداری خود را با آزمایش مثبت بارداری تایید کنید.

البته برخی تفاوت های ظریف برای افتراق علائم اولیه بارداری و سندرم پیش از قاعدگی (کمردرد به عنوان یکی از علایم سندرم پیش از قاعدگی محسوب می شود) وجود دارند.

با دانستن علایم سندرم پیش از قاعدگی می توان تا حدودی فرق بین کمردرد پریود با بارداری را متوجه شد:سردرد: این یک علامت شایع در اوایل بارداری و سندرم پیش از قاعدگی است.

خستگی/مشکلات خواب: در حالی که مشکلات خواب در سندرم پیش از قاعدگی متفاوت است و می ‌تواند شامل احساس خستگی بیشتر، کم یا زیاد خوابیدن، چرت زدن بیشتر در طول روز و بی‌ خوابی باشد، خستگی اوایل بارداری معمولاً به‌ عنوان «شدید» یا «احساس بسیار زیاد» توصیف می ‌شود.

تغییرات خلقی: در حالی که “نوسانات خلقی” عمومی اغلب به عنوان علائم اولیه بارداری ذکر می شود، تغییرات خلقی خاصی که می تواند با سندرم پیش از قاعدگی رخ دهد شامل احساس غم و اندوه، افسردگی، عدم تمایل به بودن در کنار افراد دیگر، اضطراب، تحریک پذیری، طغیان عصبانیت، گریه بیشتر است. بیش از حد معمول، احساس سردرگمی، تمرکز ضعیف، مشکلات حافظه، دست و پا چلفتی و تغییر در میل جنسی.

مشکلات گوارشی: یبوست یکی از علائم شایع اولیه بارداری و سندرم پیش از قاعدگی است. اسهال بیشتر با سندرم پیش از قاعدگی همراه است.

نفخ/تغییر وزن: ممکن است افزایش وزن، نفخ و احساس گاز گرفتگی در اوایل بارداری و سندرم پیش از قاعدگی را تجربه کنید. برخی از زنان در اوایل بارداری خود کاهش وزن را تجربه می کنند، به ویژه آنهایی که حالت تهوع شدیدتر همراه با استفراغ دارند.

تغییرات سینه / نوک پستان: هم در اوایل بارداری و هم با سندرم پیش از قاعدگی ، سینه‌ های شما ممکن است متورم و حساس ‌تر شوند. هنگام بارداری، ممکن است تغییرات بیشتری در نوک پستان مشاهده کنید، از جمله نوک سینه ها بیشتر بیرون زده و هاله سینه تیره می شود.

علل کمردرد قاعدگی - 5 1 - علل کمردرد قاعدگی

درد (گرفتگی، کمردرد): دردهای عمومی هم در اوایل بارداری و هم در سندرم پیش از قاعدگی شایع هستند. گرفتگی شکم و کمردرد از شکایات رایج سندرم پیش از قاعدگی هستند.

بسیاری از زنان از خود می ‌پرسند که آیا گرفتگی آن‌ ها گرفتگی ناشی از لانه گزینی (بارداری) یا گرفتگی پریود است. برخی از زنان خونریزی خفیف، لکه بینی و/یا گرفتگی عضلات را در اوایل بارداری گزارش می کنند. در حالی که درد شکم در اوایل بارداری شایع است، اگر پس از تست بارداری تایید شده، درد شکم شما با علائم دیگر مانند خونریزی، کمردرد، ترشح یا درد شدید واژینال همراه شد، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

حالت تهوع: در حالی که حالت تهوع یک علامت شایع در اوایل بارداری و سندرم پیش از قاعدگی است، حالت تهوع همراه با استفراغ در اوایل بارداری شایع تر است.

تغییرات اشتها: در دوران بارداری، ممکن است متوجه شوید که هوس خوردن برخی از غذاها را دارید در حالی که از غذاهای دیگر اجتناب می کنید، و حتی ممکن است در مراحل اولیه به طور کلی اشتهای خود را از دست بدهید.

تغییر اشتها در سندرم پیش از قاعدگی معمولاً با افزایش ناگهانی اشتها و میل به غذاهای شیرین و شور بیشتر همراه است.

تکرر ادرار: هم در بارداری و هم با سندرم پیش از قاعدگی شایع است.

آکنه: در بارداری و سندرم پیش از قاعدگی شایع است.به منظور مطالعه بیشتر در مورد کمردرد بارداری و راه های درمان آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://activephysiotherapy.net/کمردرد-بارداری/

مشکلات و آسیب های کمری

در برخی از افراد با مشکلات کمر همانند درد سیاتیک، سرخوردگی مهره کمری یا بیرون زدگی دیسک علایم قبل و در حین پریودها بدتر می شوند. علت آن آزادسازی پروستاگلندین های تجمع یافته در رحم است. پروستاگلندین مواد شیمیایی التهابی آزاد می کنند که کمردرد را تشدید می سازد.

درمان کمردرد موقع پریودی

قرص های ضد بارداری می توانند شدت انقباض های پریودی را کاهش دهند و برخی از علایم اندومتریوز را بکاهند.

اگر دردها شدید و غیر قابل کنترل باشند، ممکن است که پزشک بخواهد دلیل درد را مشخص سازد. برای درد پریودی ثانویه درمان علت زمینه ای درد حتی می تواند سبب حذف کامل کمردرد موقع پریودی شود.

علل کمردرد قاعدگی - 3 - علل کمردرد قاعدگی

بهترین قرص برای کاهش درد پریود

داروهای ضد التهابی غیر استروییدی (NSAIDs) می توانند با کاهش التهابی که پروستاگلندین ایجاد کرده است، به کاهش درد کمک کنند. برای همین این دسته از داروها بهترین گزینه برای کاهش درد انقباض های پریودی هستند. یک نمونه از این داروها ایبوبروفن یا ژلوفن است.

درمان دل درد پریودی در خانه

درمان های خانگی موثری برای درمان دل درد پریودی در خانه وجود دارند. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گذاشتن کیسه گرم روی ناحیه درد

انجام ورزش و حرکات کششی

مقاریت

انجام تمرین های شل سازی، روش های مدیتیشن، یوگا و تنفس های عمیق

مصرف برخی از مکمل ها همانند منیزیوم، ویتامین ب ۱ یا هر دو

ماساژ

اگر این روش ها سبب کاهش درد نشدند، علی الخصوص اگر که درد شدید بود، بهتر است که توسط پزشک ویزیت شوید. ممکن است که پزشک مسکن های قوی تری برای کاهش درد تجویز کند.

درمان  فیزیوتراپی کمردرد موقع پریودی

استفاده از برخی از روش های فیزیوتراپی در کنترل کمردرد پریودی موثر می باشد. از جمله این روش ها می توان موارد زیر را نام برد:

یونتوفروزیس

در این روش با استفاده از جریان الکتریکی برخی از داروهای خاص همانند داروهای استروییدی از روی پوست به داخل بدن رانده می شوند. با انجام این کار التهاب کم می شود و در نتیجه کمردرد پریودی کاهش می یابد.

تحریک الکتریکی (تنس)

استفاده از تحریکات الکتریکی از روی پوست برای درمان کمردرد پریودی بسیار متداول است. در این روش، پدهای دستگاه تنس را در روی قسمت انتهایی کمر و یا در قسمت پایینی شکم قرار می دهند. استفاده نیم تا یک ساعت از این دستگاه فیزیوتراپی سبب کاهش حس درد موقع پریودی می شود. این دستگاه را چند بار در روز و یا حتی به صورت مداوم در طی روز می توان استفاده کرد.

گرما درمانی

یک روش کاهش درد، استفاده از گرما به شکل کیسه های گرم یا استفاده از نور مادون قرمز روی ناحیه کمر یا قسمت پایینی شکم .

نوردرمانی

استفاده از طیف های خاصی از نور از جمله لیزر برای کاهش کمردرد موقع پریودی تاثیر به سزایی می گذارد.

علل کمردرد قاعدگی - 4 1024x769 - علل کمردرد قاعدگی

کینزیوتیپ

استفاده از نوار چسبی الاستیک (کینزیوتیپ) در فیزیوتراپی آسیب های ورزشی متداول است. البته این چسب ها کاربردهای وسیعی در درمان دارند. فیزیوتراپیست، کینزیوتیپ را با استفاده از تکنیک خاصی که مربوط به کاهش درد است روی ناحیه پایین شکم قرار می دهد. با این روش کمردرد پریودی کاهش می یابد. کینزیوتیپ را می توانید برای دو روز روی بدن خود حفظ کنید. از آنجایی که کینزیوتیپ ها ضد آب هستند، می توانید با آنها حمام نیز بروید.

علل کمردرد قاعدگی - 5 - علل کمردرد قاعدگی

طب سوزنی  یا طب فشاری

این روش های درمانی، طب مکمل نام دارند. در این روش، نقاط خاصی (نقاط طب سوزنی) که سبب کاهش درد و تسریع ترمیم می شوند با استفاده از سوزن های طب سوزنی و یا با فشار تحریک می شوند. تحقیقات ثابت کرده اند که انجام چند جلسه طب سوزنی تاثیر خوب و بلند مدتی در بهبود کمردرد موقع پریودی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن