درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپی

راه‌های درمان خارپاشنه در منزل

درمان خانگی خار پاشنه

خار پاشنه (heel spur) همان برجستگی کوچک استخوانی ایجاد شده در کف پا و جلوی استخوان پاشنه پا است که تنها در عکس رادیوگرافی قابل مشاهده است.

در اغلب مواقع خار پاشنه با مشکل دیگری به نام پلانتار فاشیاتیس (Plantar Faciatis) یا همان التهاب فاشیای کف پا همراه است. فاشیای کف پا ساختاری است که در کف پا پاشنه را به سینه پا متصل می کند و سبب حفظ قوس کف پا می شود.

برخی از مواقع به رغم وجود خار پاشنه بیمار درد ندارد اما اگر محل ایجاد خار ملتهب شود، خار پاشنه می تواند سبب درد گهگاهی یا مزمن به ویژه در هنگام راه رفتن و دویدن شود. علت درد، وجود خار پاشنه نیست بلکه آسیب بافت نرم اطراف آن است.

درمان خار پاشنه پا راه‌های درمان خارپاشنه در منزل - 1 - راه‌های درمان خارپاشنه در منزل

بسیاری از افراد مبتلا به خار پاشنه و التهاب فاشیای کف پا دردشان را همانند یک چاقو یا میخی که با بیدار شدن و ایستادن برروی پا در صبح گاه به کف پایشان فرو می رود یعنی همانند یک درد تیز (sharp pain) توصیف می کنند. این درد در مابقی ساعات روز به درد مبهم تبدیل می شود.

در صورت وجود درد در کف پا لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه و بررسی های لازم مشکل شما تشخیص داده شود، زیرا درد کف پا می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. در صورتیکه علت درد شما خار پاشنه است درمان های دارویی، استفاده از کفی و کفش مناسب و فیزیوتراپی از جمله درمان های اولیه مشکل شما هستند. در این مقاله در مورد درمانهایی که شما می توانید در منزل برای درمان خار پاشنه انجام دهید توضیح داده می شوند:

کمپرس سرد

استراحت و یخ: این روش ساده و موثر برای کاهش التهاب و درد خارپاشنه است. اگر شما مشغول فعالیت‌هایی هستید که بر روی پاهایتان فشار می‌آورد، استراحت کنید. همچنین، بسته‌ی یخ را می‌توانید برای 15 تا 20 دقیقه، سه بار در روز بر روی پاشنه خود قرار دهید.

سرما درمانی سبب کاهش التهاب ایجاد شده در کف پای بیمار می شود. یک کیسه یخ را داخل یک پارچه بپیچید و آن را زیر پاشنه پا بگذارید. زمان سرما درمانی ۱۰ دقیقه است و بهتر است در طول روز هر ۳ ساعت یکبار تکرار شود. می توان به جای آب یخ زده از پک های ژلی یخ (cold pack) که در داروخانه ها فروخته می شوند نیز استفاده کرد این پک ها بعد از هر بار استفاده باید در فریزر گذاشته شوند.

درمان خار پاشنه راه‌های درمان خارپاشنه در منزل - 2 300x300 - راه‌های درمان خارپاشنه در منزل

درمان خار پاشنه با صابون

هر چند که برخی از سودجویان ادعا می کنند که قادر به درمان خار پاشنه با صابون هستند، ولی تاکنون چنین درمانی برای خار پاشنه تعریف و بررسی نشده است.

ماساژ کف پا

با انجام ماساژ کف پا درد شما کاهش می یابد. ماساژ کف پا می توانید با دست انجام دهید. شما همچنین می توانید کف پایتان را با غلطاندن یک توپ کوچک یا یک بطری پر در زیر پا ماساژ دهید. برای این کار روی صندلی بنشینید و توپ را به کف پا فشار دهید و همزمان به جلو و عقب حرکت دهید.

راه‌های درمان خارپاشنه در منزل - 3 300x225 - راه‌های درمان خارپاشنه در منزل

استفاده از کفش و کفی مناسب

کفش‌های مناسب: استفاده از کفش‌هایی که حمایت مناسبی از پاشنه و آرچ پا فراهم می‌کنند، می‌تواند به کاهش درد خارپاشنه کمک کند. اگر ضروری است، می‌توانید از کف پاهای اورتوپدیک استفاده کنید.

پوشیدن کفی مناسب برای خار پاشنه در داخل کفش به صورت مداوم برای بیمار حداقل تا 3 ماه ضرورت دارد. تجویز این کفی ها توسط فیزیوتراپیست یا پزشک انجام می شود. بهتر آن است که بیمار از کفش مناسب و کفی تجویز شده در تمامی ساعات شبانه روز (در منزل و خارج از آن) نیز استفاده کند.

پوشیدن کفش پاشنه بلند و پنجه باریک برای افراد مبتلا به خار پاشنه ممنوع است. این بیماران لازم است که کفشی با کف نرم و پنجه پهن بپوشند.

راه‌های درمان خارپاشنه در منزل - 4 300x200 - راه‌های درمان خارپاشنه در منزل

ورزش های کششی

تمرینات کششی: تمرینات کششی می‌توانند به بهبود خارپاشنه کمک کنند. یکی از تمریناتی که می‌توانید انجام دهید، کشیدن فاشیای پلانتار است. برای این کار، انگشتان پا را به سمت شما بکشید و برای چند ثانیه در این حالت نگه دارید.

کشش عضلات و بافت های کف پا و پشت ساق پا به عنوان اولین درمان های خار پاشنه محسوب می شوند. لازم است که با بهبود بیمار این تمرین ها پیشرفته تر شوند. این تمرین های کششی، سبب باز گرداندن انعطاف پذیری بافت های کوتاه شده می گردند. لازم است که تمرین ها حداقل ۸ هفته متوالی انجام شوند. تصویر چند نمونه ساده از این تمرین ها در اینجا نشان داده شده است.

راه‌های درمان خارپاشنه در منزل - 5 300x300 - راه‌های درمان خارپاشنه در منزل

ورزش های تقویتی پا

تقویت عضلات کف پا به بهبود عملکرد کف پا و نگهداری بهتر قوس کف پایی توسط عضلات کف پا کمک می کند. این ورزش ها ساده هستند و در هر زمانی و بدون نیاز به تجهیزات خاصی قابل انجام می باشند. به طور مثال چنگ زدن یک ملافه نازک با انگشتان کف پا و یا رسم حروف انگلیسی در هوا با انگشتان پا از جمله این ورزش ها هستند. برای اثربخشی لازم است که این ورزش ها هر روز ۳۰ مرتبه و برای ۸ هفته متوالی انجام شوند.

کاهش وزن

کاهش وزن: اگر شما اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند بر فشار روی پاشنه‌ها کاهش دهد و به کاهش درد خارپاشنه کمک کند.

از عوامل مستعد کننده برای ایجاد خارپاشنه، اضافه وزن و چاقی هستند. با کاهش وزن میزان فشار اعمال شده روی پا کمتر می شود و بهبود سرعت می یابد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs):

داروهایی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند به کاهش التهاب و درد کمک کنند. با این حال، این داروها باید با دقت و طبق دستور پزشک مصرف شوند زیرا ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

تغییر سبک زندگی

خارپاشنه در افرادی که به مدت طولانی می ایستند و نیز در دوندگان شایع می باشد. برای درمان لازم است که بیمار در مدت درمان تا جای ممکن زمان ایستادن و راه رفتن یا به عبارت دیگر زمان تحمل وزن روی پا را کاهش دهد.

این راه‌کارهای منزلی می‌توانند به بهبود خارپاشنه کمک کنند، اما اگر شما مدت طولانی درد دارید یا درد شما شدید است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز باشد تا روش‌های درمانی پیشرفته‌تری مانند تزریق کورتیکواستروئید، فیزیوتراپی، یا حتی جراحی انجام دهید. همیشه با پزشک خود در مورد بهترین روش درمانی برای شرایط خود صحبت کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن