خدمات مادرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی زانو

زانو درد در نوجوانی

زانو درد در نوجوانی

درد زانو یک مسئله شایع در بین نوجوانان است. با توجه به حجم بالای فعالیت بدنی و پیشرفت سریع رشد در این دوران، زانوهای نوجوانان ممکن است تحت فشار قرار گیرند.

درد زانو در نوجوانان می تواند به دلایل متعددی اتفاق بیفتد.

برخی از این علل شامل:

  1. کشیدگی عضلات: نوجوانان معمولاً در حال رشد سریع هستند، و این می تواند به کشیدگی عضلات منجر شود.
  2. ضایعات ورزشی: ورزش هایی که فشار زیادی بر زانو می گذارند، مثل فوتبال، بسکتبال، و دویدن، ممکن است درد زانو ایجاد کنند.
  3. سندرم Osgood-Schlatter: این بیماری معمولاً در نوجوانان در حال رشد رخ می دهد و باعث درد و ورم در زیر پاتیلا (پوکه زانو) می شود.

علائم زانو درد نوجوانان:

علائم ممکن است شامل درد حاد یا مزمن، ورم، حساسیت، افت قدرت، یا مشکل در حرکت زانو باشد. در برخی موارد، درد ممکن است تا حدی شدید شود که نوجوان قادر به انجام فعالیت های روزمره خود نباشد.

درمان درد زانو در نوجوانان:

درمان درد زانو در نوجوانان بستگی به علت مشکل دارد. برای بیشتر موارد، درمان شامل استراحت، یخ زدایی، بسته بندی محکم، و بلند کردن زانو (RICE) می باشد. درمان های دیگر می تواند شامل فیزیوتراپی، تمرینات تقویتی، یا در برخی موارد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. تعیین روش درمان مناسب بهترین گزینه توسط پزشک یا متخصص ارتوپدی است.

زانو درد  فقط مشکل افراد مسن نیست. نوجوان شما، به رغم سن کم اش ممکن است مبتلا به زانو درد شود. زانو درد در نوجوانی به دلیل استفاده بیش از حد (overuse)، آسیب های خاص به زانو، یا بیماری هایی همانند بیماری اشگود شلاتر (Osgood-Schlatter disease)، بیماری آرتریت روماتویید نوجوانان یا استوکندریت رخ می دهد. در برخی از موارد زانو درد در نوجوانی موقت است و ممکن است به دلیل افزایش سطح فعالیت فرد یا انجام ورزش  بوجود آید.

از آنجا که علل مختلفی می توانند سبب زانودرد در نوجوانی شوند، اگر کودک شما از زانو درد شکایت داشت، بهتر است که تحت بررسی و معاینه پزشک قرار بگیرد. تصور نکنید که زانو درد در نوجوانی یک درد ساده رشدی است. در حقیقت درد رشد، یک علت متداول برای زانو درد در نوجوانی نیست.

زانو درد در نوجوانی - 1 - زانو درد در نوجوانی

علت زانو درد ناگهانی در جوانان

مشکلات شایع زانو در نوجوان ها معمولا به سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • درد جلوی زانو که درد پاتلوفمورال نیز گفته می شود. در گذشته به این بیماری کندرومالاسی زانو می گفتند.
    • درد جلوی زانو هنگامی رخ می دهد که کشکک زانوی نوجوان شما به دلیل افزایش فشار از حفره خودش به بیرون جا به جا شود. این افزایش فشار می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل نی توان به چرخش غیرطبیعی استخوان ران، نامتعادل بودن قدرت و انعطاف پذیری عضلات لگن و ران، ورزش کردن با روش های غیر اصولی، و قرار گیری استخوان کشکک در محل نامناسب اشاره کرد.
  • آسیب های وارده به لیگامان ها و تاندون های یا خود زانو
    • این مشکلات شامل پارگی یا آسیب منیسک ها، پارگی لیگامان ها، التهاب تاندون (تاندونیت) های زانو، بورسیت یا التهاب بورس های زانو، و خارج شدن کشکک از محل خودش (دررفتگی کشکک زانو) باشد
  • بیماری های پزشکی که مفصل زانو را متاثر می سازند
    • این بیماری ها ممکن است شامل بیماری اشگود شلاتر (Osgood-Schlatter)، آرتریت نوجوانی، بیماری استوکندریت باشند

زانو درد در نوجوانی - 2 300x200 - زانو درد در نوجوانی

درمان زانو درد

درمان زانو درد نوجوانی بستگی به دلیل ایجاد آن دارد. برای درمان درد ناشی از فشار بیش از حد یا زانو درد عمومی توصیه های زیر چاره ساز هستند:

  • روی زانو کیسه سرما (یخ) بگذارید. کیسه یخ را در یک حوله نازک بپیچید و برای ۱۵ دقیقه روز زانو قرار دهید. این کار را چند بار در روز انجام دهید.
  • داروهای ضد التهابی همانند ایبوبروفن، ناپروکسن یا آسپرین مصرف کنید. این داروها التهاب و درد را کاهش می دهند.
  • استراحت کنید. استراحت به بافت فرصت ترمیم می دهد. نوجوان شما باید برای مدتی از انجام فعالیتی که سبب زانو درد شده است، پرهیز کند.
  • ابتدا یک پماد یا ژل ضد درد به اطراف زانو بمالید و سپس با استفاده از بانداژ الاستیک زانو را ببندید.
  • پا و زانو را بالاتر از سطح قلب بگذارید تا تورم آن کم شود. این کار را به ویژه زمانیکه نوجوان روی صندلی یا تخت نشسته است انجام دهد.
  • انجام درمان های فیزیوتراپی و مشورت با فیزیوتراپیست بسیار مفید است. فیزیوتراپی سبب کاهش درد و تورم، تقویت عضلات، بهبود انعطاف پذیری، دامنه حرکتی زانو و تعادل و هماهنگی می شود. فیزیوتراپیست ها برای درمان از روش هایی نظیر ورزش های تقویتی و کششی و دستگاه های فیزیوتراپی وهمچنین تجویز زانو بند و بریس یا کفی کفش استفاده می کنند.
  • اگر اضافه وزن دارید، لازم است که وزن خود را کاهش دهید. اضافه وزن فشار اضافی به زانو وارد می کند.

 

بیماری اشگود شلاتر زانو درد در نوجوانی - 3 - زانو درد در نوجوانیعلت زانو درد ناگهانی

یکی از دلایل ایجاد زانو درد در نوجوانان بیماری اشگود شلاتر است. در این بیماری دردناک، آسیب در حدود ۲ تا ۳ سانتی متر زیر استخوان کشکک زانو رخ می دهد. اینجا محلی است که تاندون پاتلا به برجستگی استخوان درشت نی (استخوان ساق پا) متصل می شود. این بیماری بیشتر در پسرها رخ می دهد و علت ایجاد آن فعالیت بیش از حد عضلات ران (عضله چهارسر ران) می باشد. در افرادی که بدون آمادگی قبلی فعالیت شدید و زیاد همانند فوتبال یا بسکتبال انجام می دهند ممکن است اتفاق بیفتد. در این بیماری تاندون عضله چهار سر ران بر اثر انقباض های شدید عضله دچار پارگی های مختصر، التهاب و درد می شود. درمان این بیماری در مرحله اول استراحت و فیزیوتراپی است.

علت قفل شدن زانو در کودکان

شایع ترین علت قفل شدن زانو در کودکان بیماری اشگود شلاتر است. البته درد در زیر زانو شایع ترین علامت این بیماری می باشد. از متداول ترین نشانه های بیماری اشگوشلاتر به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • تورم پوست ناحیه زیر کشکک
  • درد به گونه ای است که یا افزایش فعالیت یا انقباض شدید عضله چهارسر ران تشدید می شود
  • اگر ناحیه پایین کشکک زانو را با دست فشار دهید، حساسیت به لمس وجود دارد
  • افزایش درد و ناراحتی در هنگام خم شدن شدید زانو مثل وضعیت دو زانو یا چهار زانو رخ می دهد

زانو درد در نوجوانی - 4 - زانو درد در نوجوانی

زانو درد در سن ۱۳ سالگی

همانطور که اشاره شد بیماری اشگوشلاتر یکی از دلایل شایع بروز زانو درد در نوجوانی است. این بیماری عموما کودکان و نوجوانان بین ۸ تا ۱۳ سال را درگیر می کند و شیوع آن در پسر بچه ها بیشتر است. شیوع این بیماری در میان نوجوانانی که در ورزش شرکت می کنند نیز زیاد است. به طور کلی می توان گفت که دویدن و پریدن از جمله فعالیت هایی هستند که احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند.

علت زانو درد در زنان جوان

درد مزمن در جلو و مرکز زانو (درد قدام زانو) در میان افراد جوان و فعال به خصوص زنان جوان شایع است. این درد اغلب به دلیل ناهنجاری در زانو ایجاد نمی شود. این دردها اغلب به دلیل استفاده بیش از اندازه از زانو در فعالیت های شدید است. هنگامیکه عضلات، تاندون ها و لیگامان ها در معرض بار زیاد قرار می گیرند، درد و سفتی و تورم تقریبا سریع پدیدار می شوند. تاندونیت (التهاب تاندون) و بورسیت (التهاب بورس) آسیب های ناشی از استفاده بیش از حد است. تمام این مشکلات در اغلب مواقع مرتبط با فعالیت شدید هستند.

کلمات مربوط به این مقاله

علت زانو درد در نان

علت ورم زانو در نوجوانان

ویتامین برای زانو درد

ورزش برای زانو درد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن