خدمات مادرمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپی

دستگاه تنفس فیزیوتراپی

دستگاه تنفس فیزیوتراپی چیست ؟

دستگاه TENS:

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AX1 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

نوعی از تحریک الکتریکی است که هدف اولیه آن کاهش درد است. دستگاه تنس این کار را با تحریک نمودن اعصاب حسی و در نتیجه فعال کردن مکانیسم دروازه‌ای درد یا فعال کردن سیستم اوپیدئیدی (ضد درد) بدن انجام می‌دهد. روش‌های مختلف استفاده از دستگاه‌های تنس فیزیوتراپی به این مکانیسم‌های مختلف فیزیولوژیک بستگی دارند تاثیر دستگاه تنس فیزیوتراپی با توجه به درد بالینی که تحت درمان است فرق می‌کند، اما تحقیقات پیشنهاد دادند که تاثیر کاربرد دستگاه تنس فیزیوتراپی در کاهش درد به طورمعناداری بیشتر از گروه پلاسبو بوده است. در اصطلاح عام هر نوع تحریک الکتریکی با استفاده از الکترودهایی روی پوست که با هدف تحریک اعصاب است، تنس خوانده می‌شود.

اما در کاربرد کلینیکی، دستگاه تنس فیزیوتراپی عموما به استفاده از تحریک الکتریکی با هدف خاص تسکین درد علامتی اطلاق می‌شود. اگر شما در مورد دستگاه تنس سرچ کنید به گروه وسیعی از مقالات می‌رسید که انواع مختلف تحریک الکتریکی را از نظر تکنیکی به دسته‌بندی تنس ملحق می‌شوند. در شکل زیر یک دستگاه تنس خانگی نشان داده شده است که دو کانال و ۴ الکترود (هر کانال ۲ الکترود) به آن اتصال دارند.

دستگاه تنس چگونه کار میکند ؟

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AXX2 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

هدف از تحریک وارد شده با دستگاه تنس، برانگیختن اعصاب حسی است که با این کار برخی از مکانیسم‌های خاص عصبی تسکین درد را فعال می‌سازد. به منظور ساده‌سازی قضیه، دو مکانیسم اولیه تسکین درد وجود دارند که می‌توانند با تنس فعال شوند. مکانیسم دروازه‌ای درد و سیستم اپیدئیدی اندوژن (مخدرهایی که توسط بدن تولید می‌شوند) تفاوت‌هایی که در پارامترهای تحریکی دستگاه تنس مورد استفاده قرار می‌گیرد سبب فعال‌سازی این دو سیستم تسکینی درد می‌شود.

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AXX3 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

فواید دستگاه تنس فیزیوتراپی :

تسکین درد توسط مکانیسم دروازه‌ای در شامل فغال‌سازی (تحریک) فیبرهای اعصاب حسی خاصی است. تحریک این اعصاب با تحریکات الکتریکی دستگاه تنس فیزیوتراپی، انتقال حس درد را که از طریق عصب حسی درد به نخاع و مراکز عصبی بالاتر منتقل می‌شود را کاهش می‌دهد.

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AXX4 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

این اعصاب حسی خاص با فرکانس‌های بالاتر دستگاه تنس (۹۰ تا ۱۳۰ هرتز) قابل فعال شدن هستند. این دامنه فرکانسی برای اکثر بیماران تسکین دهنده است. بهتر است که فیزیوتراپیست در کیلینیک بکوشد تا مناسبترین فرکانس برای تسکین درد بیمار را با کمک فیدبک خود بیمار بیابد. البته این فرکانس مناسب برای هر فرد متفاوت و اختصاصی است. تنظیم دستگاه تنس و پرسش ازبیمار مبنی بر اینکه آیا آن تنظیمات برایش مناسب می‌باشد یا خیر، روش مناسبی برای نیل به این هدف است.

یک روش جایگزین تحریک نوع دیگری از اعصاب حسی است. این نوع خاص از عصب حسی به فرکانس پایین دستگاه تنس (فرکانس تا ۵ هرتز) پاسخ می‌دهند که مکانیسم‌های مخدری را فعال می‌سازند. و تسکین درد توسط آزادسازی مواد مخدری که توسط خود بدن در نخاع تولید می‌شوند را موجب شده. این مواد فعال‌سازی و مسیرهای حسی دردناک را کاهش می‌دهند. به طریق مشابهی با فیزیولوژی دروازه درد و بهترین و مناسب ترین فرکانس برای هر فردی، شخصی است و با کمک خود بیمار و تلاش فیزیوتراپیست قابل تشخیص می‌باشد.

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AXX5 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

سومین حالت دستگاه تنس تحریک هر مکانیسم تسکین درد شامل مکانیسم دروازه‌ای و مکانیسم ترشح مخدرهای درون ریز به صورت همزمان با استفاده از مدل تنس برست (tens Burst) می باشد. در این مورد، فرکانس بالای تحریک (۱۰۰هرتز) در داخل بسته‌هایی که با فرکانس پایین (۲-۳ هرتز) به طور منقطع به بدن وارد می‌شوند به این ترتیب هر دو نوع فیبرهای حسی تحریک شده و در نتیجه فعال‌سازی مکانیسم‌های دروازه‌ای درد و ترشح مخدرهای درون ریز همزمان ایجاد می‌شود.

برای برخی از بیماران این روش (تنس برست) بهترین روش تسکین دهنده درد است. هر چند از نظر حسی، بیماران متعددی تنس برست را کمتر از سایر انواع تنس قابل پذیرش می‌دانند.

در مقایسه با تنس کم فرکانس و پر فرکانس، تنس برست سبب مقداری انقباض و پرش عضلانی می‌شود

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AXX6 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

عوارض دستگاه تنس فیزیوتراپی :

تنس به عنوان یک روش درمانی غیرتهاجمی است و در مقایسه با درمان‌های دارویی، عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

دستگاه تنفس فیزیوتراپی - AXX7 - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

شایع‌ترین عارضه دستگاه تنس فیزیوترپی، واکنش آلرژیک پوستی ممکن است باشد که در ۱تا۲ درصد بیماران آن را نشان می‌دهند. این عارضه در اغلب موارد به علت مواد موجود در الکترودهای دستگاه تنس یا ژل هدایت‌گر آن یا چسبی که برای نگهداری الکترود روی بدن استفاده می‌شود می‌باشد. امروزه به منظور پیشگیری از این عارضه از پد فیزیوتراپی شخصی برای هر بیمار استفاده می‌شود. به علاوه استفاده از الکترودهای خود چسب که در پشت خودشان ژل دارند و شخصی می‌باشند نیز برای پیشگیری از آلرژی پوستی مفید است. کیفیت جریان تنس در بدن بستگی به مقاومت مسیر آن دارد. معمولا بافت‌های حاوی آب همانند خون، عضله و عصب مقاومت کمی دارند. این در حالی است که استخوان و چربی مقاومت بیشتر و بافت اپیدرم (پوست) بیشترین مقاومت را برای عبور جریان دارند.

روش استفاده از دستگاه تنس فیزیوتراپی :

روش کاربردی تنس توسط عضله یا گروه عضلانی هدف تعیین می‌شود.

روش استفاده از دستگاه تنس فیزیوتراپی دستگاه تنفس فیزیوتراپی - drrastgoo table - دستگاه تنفس فیزیوتراپی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن