درمانهای فیزیوتراپیسایر مطالب

پیشگیری از بیماری کرونا

پیشگیری از بیماری کرونا
شستن دست‌ها نخستین گامی است که در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی باید برداریم. مرتب دست های خود را بشویید، و در صورت عدم دسترسی از آب و صابون از شویینده های الکلی استفاده کنید.

پیشگیری از بیماری کرونا پیشگیری از بیماری کرونا - corona 300x167 - پیشگیری از بیماری کرونا
چرا شست وشو دست ها مهم هستند؟
شستشوی دست ها با آب و صابون یا استفاده از شوینده های الکلی ویروس هایی را که ممکن است در دست های شما وجود داشته باشند را از بین ببرد و از حد ایجاد بیماری پایین تر بیاورد. همانطور که می دانید دست ها با بسیاری از سطوح تماس دارند و می توانند حاوی ویروس باشند. در صورت آلوده شدن دست های ما می توانند ویروس را به چشم ها، بینی یا دهان ما منتقل کنند. از این اجزای بدن، ویروس به داخل بدن راه پیدا کرده و باعث بیماری می شود.
وقتی فردی عطسه یا سرفه می کند ، از این راه ذرات مایعی را از بینی یا دهان خود به بیرون پخش می کند؛ ذراتی که ممکن است حاوی ویروس باشند. اگر فاصله درست را با فرد رعایت نکرده باشید، این ذرات از راه تنفس وارد بدن شما می شوند که می توانند حاوی الودگی باشید.

بیماری کرونا پیشگیری از بیماری کرونا - corona1 300x197 - پیشگیری از بیماری کرونا

بهترین زمان برای شست شو دست ها
• قبل از خوردن غذا
• قبل و بعد از مراقبت از فردی که دچار اسهال یا استفراغ است
• قبل و بعد از لمس زخم روی بدن
• بعد از استفاده از سرویس‌بهداشتی بعد از عوض کردن پوشک کودک یا بردن او به سرویس‌بهداشتی
• قبل، در حین و بعد از آماده‌کردن غذا
• بعد از فین‌کردن یا همان تخلیه‌ بینی، عطسه یا سرفه
• بعد از لمس حیوان، غذای حیوان یا دست‌زدن به ادرار و مدفوع آن
• بعد از غذادادن یا رسیدگی به حیوان خانگی )بررسی احتمال ابتلای حیوانات خانگی به کرونا(
• بعد از دست‌زدن به زباله‌ها

یکی دیگر از راه های پیشگیری از ویروس استفاده از ماسک است . ماسک‌ها می‌توانند مانع از انتقال قطرات بزرگی شوند که پس از عطسه و سرفه دیگران در هوا پخش می‌شوند. این امر به این معنا است که استفاده از ماسک‌های بهداشتی مفید است.
این در حالی است که فردی که ماسک زده نمی‌تواند بینی و دهان خود را با دست لمس کند و به این ترتیب امکان ابتلای او به ویروس به دنبال تماس دست‌هایش با سطح اشیاء کاهش می‌یابد.
انواع ماسک
ماسک‌های معمولی دو لایه کشدار: این ماسک‌ها بینی و دهان را می‌پوشانند ولی به صورت نمی‌چسبد. استفاده از این ماسک‌ها برای محافظت یک‌طرفه و پیشگیری از خروج مایعات از دهان و ورود به هوا می‌توان بهره برد.
ماسک‌های معمولی دو لایه کشدار برای جلوگیری از سرفه و عطسه طراحی شده‌اند ولی در برابر خون مقاوم نیستند.
ماسک‌های پزشکی یا جراحی: این نوع ماسک‌ها برای پوشاندن دهان و بینی در نظر گرفته شده است.آنها با موادی طراحی شده‌اند که می‌توانند تا حدی مانع از تماس قطرک های تنفسی ، ترشحات دهانی و سایر ماعیات آلوده با دهان و بینی شوند ، اما این ماسک‌ها باعث محافظت کامل ، نمی‌شوند. اول به این دلیل این که به طور کامل روی پوست نمی‌چسبند و بینی و دهان را از فضای بیرون جدا نمی‌کنند. دوم اینکه ذرات بسیار کوچک مانند ویروس کورونا (که ابعاد نانومتری دارد) می‌توانند به سادگی از این ماسک‌ها عبور کنند.

ماسک جلوی کرونا رو میگیره پیشگیری از بیماری کرونا - corona2 300x165 - پیشگیری از بیماری کرونا
ماسک سه لایه پزشکی

ماسک‌های جراحی سه لایه بند دار: این ماسک‌ها در برابر خون، ترشحات و ۹۵ درصد ذرات باکتری‌ها مقاوم هستند.با توجه به این‌که این ماسک‌ها بیشتر از ماسک‌های معمولی به صورت می‌چسبند می‌توانند مانع از تماس‌های مکرر دست‌های ما با صورت به‌ویژه دهان و بینی شوند.

مبارزه با کرونا پیشگیری از بیماری کرونا - corona3 300x300 - پیشگیری از بیماری کرونا
• اما نکته اصلی این است که ماسک های بدون فیلتر را بیش از دو ساعت یا حداکثر سه ساعت نمی توان استفاده کرد.
• در میان تمام این ماسک ها ، ماسک ها فیلتر دار برای جلوگیری از ویروس کرونا بهتر است. مهمترین نمونه‌های آن ماسک‌های فیلتردار سری FFP و سری N است.
• لازم به ذکر است استفاده ۴ ساعت مداوم از ماسک N۹۵ می‌تواند سبب بروز بیماری‌های جدی ریوی شود ، بنابراین استفاده از این ماسک برای افرادی که علائم بیماری و یا ارتباط نزدیک با شخص بیمار را ندارند توصیه نمی شود.

روش صحیح گذاشتن ماسک
در ابتدا لازم است که دست هایمان را بشوییم، سپس ماسک را روی صورت قرار دهیم ، تیغه را روی بینی بگزاریم و فشار بدهیم تا محکم شود.
روش صحیح برداشتن ماسک
ابتدا دست هایمان را تمیز کنیم، سپس با کمک بدنه ماسک را از صورت جدا کنیم و ماسک را در سطل زباله دردار اندازید و دوباره دست های خود را بشویید تا الودگی هایی که به دست شما منتقل شده پاک شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن