خدمات مادرمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی کمر

علل و درمان به موقع کمردرد

کمردرد یکی از رایج ترین دلایلی است که افراد به علت آن نزد پزشک می روند.متاسفانه کمردرد عاملی است که بیماران به خاطر آن از کار و فعالیت شان باز می مانند.  برای پیشگیری از کمردرد راه کارهای زیر سودمند هستند:

• خواب کافی و مناسب
  • تکنیک های مدیریت استرس
  • طراحی ارگونومیک محل کار
  • داشتن وضعیت بدنی صحیح هنگام انجام کار

علل و درمان به موقع کمردرد - Lowbackpain Causes RiskFactorsandTreatment 1920w e1646431307243 300x261 - علل و درمان به موقع کمردرد

خوشبختانه روش هایی وجود دارند که در صورت رخداد کمردرد می توانید آن را درمان کنید. به طور مثال هنگامی که به کمردرد مبتلا می شوید، می توانید از یخ یا گرما برای کاهش درد استفاده کنید. لازم است بدانید که زمان استفاده از سرما و گرما با هم فرق می کند. وقتی با آسیب جدید (حاد)ی مواجه شدید، ابتدا روی آن یخ بگذارید و سپس از گرما استفاده کنید. اگر کمر شما آسیب دیده است، 24 تا 48 ساعت اول از یخ استفاده کنید. در اینجا نحوه استفاده از یخ برای تسکین کمردرد را برایتان شرح می دهیم:

تکه های یخ یا یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید یا یک پک سرمایی (cold pack) تهیه کنید. محل قرار دادن یخ را با یک تکه دستمال نازک بپوشانید تا پوست خود را از آسیب محافظت کنید.

یخ را هر بار بیش از 10 دقیقه روی پشت خود نگه ندارید و این کار را در طول روز چند بار تکرار کنید.

استفاده از گرما بلافاصله بعد از آسیب، بدن شما را به سمت تولید مواد التهابی بیشتر سوق دهد. پس از دو روز از گذشت آسیب و برای دردهای مداوم (مزمن)، می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.

علل و درمان به موقع کمردرد - 2 - علل و درمان به موقع کمردرد

علت کمردرد در زنان

شیوع کمردرد در خانم ها بیشتر از آقایان است. برخی از دلایل بروز کمردرد مختص به خانم ها است:

• سندرم درد پیش از قاعدگی (premenstrual syndrome): این درد برای بسیاری از خانم ها پیش از دوره های قاعدگی شان رخ می دهد. این سندرم علامت های زیادی دارد. البته شاید شما همه این علایم را نداشته باشید. علایم متداول شامل: کمردرد، سردرد، خستگی، و نفخ می باشند. علامت های احساسی و رفتاری این سندرم شامل: تغییرات خلقی، اضطراب و ولع غذایی هستند.
  • اندومتریوز (endometriosis): بیماری است که در آن بافت های داخل رحم (آندومتر) در فضای خارج از رحم رشد می کنند. درد رایج ترین علامت اندومتریوز است. علایم دیگر اندومتریوز شامل موارد زیر است:
  • گرفتگی های دردناک شکمی در زمان قاعدگی
  • درد در هنگام و بعد از انجام مقاربت
  • کمردرد و درد لگن
  • درد زمان قاعدگی یا دیس منوره (dysmenorrhea): درد شدید در هنگام قاعدگی دیس منوره نام دارد. هرچند که این درد برای بسیاری قابل کنترل است، در برخی از افراد بسیار شدید می باشد. درد دیس منوره در زیر شکم، لگن و پاها حس می شود و معمولا برای ۱ تا ۳ روز ادامه دارد. احتمال وجود دیس منوره در این قبیل افراد بیشتر است:
    • سن کمتر از ۲۰ سال
    • افراد سیگاری
    • آنها که خونریزی ماهیانه زیادی دارند
    • افرادی با سابقه خانوادگی قاعدگی دردناک
  • بارداری: کمردرد بارداری رخداد شایعی است و اغلب در ماه های ۵ و ۶ بارداری رخ می دهد. البته احتمال بروز کمردرد در ماه های اول بارداری نیز وجود دارد. با افزایش وزن و بزرگ شدن شکم و جا به جایی مرکز ثقل بدن به جلو در خانم باردار، فشار بیشتری به مهره های کمری وارد می شود. به علاوه تغییرات هورمونی ایجاد شده در بدن مادر نیز سب شل شدن لیگامان ها می شود. کمردرد بارداری اغلب در انتهای کمر و نزدیک به استخوان دنبالچه است.

علل و درمان به موقع کمردرد - 3 - علل و درمان به موقع کمردرد

علت کمردرد ناگهانی

کمردرد ناگهانی و حاد معمولا با آسیب به عضلات و لیگامان های حمایت کننده ستون فقرات ایجاد می شود. درد ممکن است ناشی از گرفتگی های عضلانی یا کشیدگی یا پارگی در عضلات و لیگامان ها باشد. علت های کمردرد ناگهانی می تواند شامل موارد زیر باشد:

• شکستگی های فشاری (compression fractures) ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان
  • سرطانی که ستون فقرات را درگیر کرده است
  • اسپاسم عضلانی (عضلات بسیار منقبض و سفت)
  • پارگی یا فتق دیسک بین مهراه ای
  • درد عصب سیاتیک
  • تنگی کانال نخاعی (spinal stenosis)

علل و درمان به موقع کمردرد - 4 - علل و درمان به موقع کمردرد

علت کمردرد در هنگام خم و راست شدن

برخی از افراد کمردرد را تنها هنگامیکه به جلو خم می شوند، حس می کنند. در وضعیت خم شدن به جلو فشار زیادی به ساختارهای پشتی کمر وارد می شود. این درد می تواند علامتی از آسیب هایی به عناصر کمری باشد. برخی از دلایل کمردرد در هنگام خم شدن به جلو می تواند موارد زیر باشند:

• کشیدگی عضلات کمر: یک علت شایع بروز کمردرد در هنگام خم و راست شدن، کشیدگی عضلات کمر است. در وضعیت خم شده به جلو به عضلات و لیگامان های کمری فشار بسیار زیادی وارد می شود که همین می تواند سبب التهاب و اسپاسم عضلانی گردد.
    • پارگی دیسک کمر: ما بین مهره های استخوانی کمر، بالشتک های نرم ژلاتینی به نام دیسک بین مهره ای وجود دارد. دیسک های کمری نقش ضربه گیری دارند. دیسک پاره شده ممکن است از محل خود خارج شود و روی اعصاب کمر فشار بیاورد.
    • درد عصب سیاتیک (سیاتیکا): اغلب به دلیل پارگی دیسک رخ می دهد. اگر دیسک پاره شده روی ریشه عصبی نخاع در پایین کمر فشار بیاورد، می تواند سبب احساس فشار، سوزش و درد شدیدی شود که از کمر به سمت پشت پاها تیر می کشد.

برای درمان کمردرد چه بخوریم؟

علل و درمان به موقع کمردرد - Lower back pain natural treatment Five foods to add to your diet to gain relief 938743 - علل و درمان به موقع کمردرد

• برای درمان کمردرد باید از رژیمی که ضد التهاب است، استفاده شود. مطالعات متعدد رابطه بین افزایش سطح التهاب و درد مزمن را ثابت کرده اند. اشکال خاصی از درد به طور موثر به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن پاسخ می دهند. التهاب می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی یک راه موثر برای کاهش التهاب در بدن است.
  • رژیم های غذایی خاص، به ویژه غذاهای شیرین و فرآوری شده، ممکن است التهاب را تشدید کنند
  • علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که وعده‌های غذایی فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌ها می توانند باعث التهاب شوند، که سبب بدتر شدن کمردرد می شود. افرادی که از کمردرد رنج می برند لازم است غذاهای تازه را در اولویت قرار دهند و از غذاهای فرآوری شده، چربی های ترانس و کربوهیدرات ها دوری کنند.
  • از غذاهایی استفاده کنید که سلامت استخوان ها را بهبود می بخشند. رژیم غذایی متعادل به دلایل مختلف برای کمردرد حیاتی است. رژیم غذایی غنی از مواد مغذی کلیدی می تواند به رشد و نگهداری استخوان کمک کند. این مواد مغذی ضروری شامل موارد زیر است:
    • کلسیم: غذاهای غنی شده با کلسیم عبارتند از: ماست، شیر، پنیر، ماست منجمد و بستنی .کلسیم همچنین در سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، گندم سیاه و کلم بروکلی یافت می شود
    • دانه های روغنی، آب پرتقال، جو دوسر و شیرهای غیر لبنی (مانند شیر بادام)
    • فسفر: محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، بستنی، پودینگ و ماست سرشار از فسفر هستند. علاوه بر این، لوبیا پخته، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سیاه، غلات کامل، صدف، ساردین همگی حاوی فسفر هستند
    • ویتامین دی: روغن کبد ماهی، ماهی قزل آلا، شیر غنی شده، ساردین، تخم مرغ و غلات غنی شده همگی غذاهای غنی از ویتامین D هستند