درمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی پافیزیوتراپی دستفیزیوتراپی زانو

مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی

مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی بدن

فیزیوتراپی برای تمام افراد جامعه در هر سنی می تواند مفید باشد. افرادی که مشکلی در سلامتی، بیماری یا آسیبی دارند که توانایی عمومی آنها برای حرکت و کار را محدود ساخته، فیزیوتراپی برای سلامتی شان مفید است.

یک برنامه فیزیوتراپی که مخصوص فرد طراحی شده است، می تواند به بازگشت وی به سطح عملکردی قبل از آسیب کمک کرده، انجام فعالیت ها را برای او ممکن سازد و امکان تغییر در سبک زندگی که از آسیب بیشتر پیشگیری می کند و بهبود سلامت کلی را ارتقا می دهد را میسر نماید. فیزیوتراپی به عنوان اولین درمان پیشنهادی پزشک به بیمار در هنگام بروز مشکل است. زیرا فیزیوتراپی یک روش محافظه کارانه و بی خطر برای درمان می باشد. در این مقاله در مورد مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی توضیح می دهیم.

مزایای فیزیوتراپی مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی - 1 1 300x125 - مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی

  1. کاهش یا از بین بردن درد: یکی از مهم ترین مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی، کاهش یا از بین بردن درد است. درمان های فیزیوتراپی شامل درمان های دستی نظیر متحرک سازی بافت نرم، تمرین درمانی یا درمان هایی مثل اولتراسوند، لیزر درمانی، تحریک الکتریکی می توانند در کاهش درد و بازگرداندان عملکرد عضله و مفصل کمک نمایند. این درمان ها همچنین از بازگشت درد نیز پیشگیری می کنند.
  2.   اجتناب از انجام جراحی: اگر با فیزیوتراپی درد شما از بین برود و آسیب شما التیام یابد، ممکن است دیگر نیازی به انجام جراحی نباشد. حتی اگر بعد از فیزیوتراپی باز هم جراحی ضرورت داشته باشد، شما از فیزیوتراپی پیش از جراحی سود می برید، زیرا با این کار شما قوی تر و با شرایط بهتری به استقبال جراحی می روید و در نتیجه در بسیاری از مواقع سریع تر بهبود می یابید. با این توضیحات می توان گفت که فیزیوتراپی سبب کاهش هزینه های درمانی جامعه می شود.
  3.  بهبود حرکت: از دیگر مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی بهبود حرکت است. اگر بدون توجه به سن تان، شما در ایستادن، راه رفتن یا حرکت مشکل دارید، فیزیوتراپی برای شما سودمند است. ورزش های تقویتی و کششی به کسب مجدد توانایی حرکتی شما کمک می نماید. با توجه به شرایط بیمار، فیزیوتراپیست نحوه استفاده از عصای یک پایه یا عصای زیربغلی را به او آموزش می دهد و وسیله کمکی مورد نیاز وی را برایش تجویز می کند. با استفاده از برنامه فیزیوتراپی طراحی شده، هر فعالیتی که برای زندگی بیمار مهم و ضروری است می تواند تمرین شود تا حداکثر عملکرد و ایمنی برای وی حاصل شود.مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی - 2 1 - مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی
  4.   بهبودی بعد از سکته مغزی: یکی از مهم ترین مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی جامعه، بهبودی بعد از سکته مغزی است. پس از بروز سکته مغزی، معمولا  درجاتی از عملکرد و حرکت فرد از دست می رود. فیزیوتراپی به تقویت قسمت های ضعیف شده بدن و بهبود راه رفتن و تعادل او کمک می کند. فیزیوتراپیست ها همچنین می توانند توانایی بیمار مبتلا به سکته مغزی برای جا به جایی در تخت و منزل را ارتقا دهند. بدین ترتیب بیمار در انجام کارهای روزمره اش مستقل تر می شود و نیازشان به مراقبت در انجام کارهایی نظیر حمام کردن، دستشویی رفتن و لباس پوشیدن و سایر فعالیت های روزمره زندگی کم تر می گردد.مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی - 3 1 300x200 - مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی
  5.   بهبود یا پیشگیری از آسیب ورزشی: فیزیوتراپیست ها می دانند که خطر آسیب مربوط به هر ورزشی چیست. مثلا در دونده ها شکستگی استرسی ممکن است رخ دهد و در ورزشکار هایی که با راکت کار می کنند، خطر ابتلا به آرنج تنیس بازان بیشتر است. فیزیوتراپیست ها برنامه های ورزشی مناسب برای پیشگیری یا درمان برای شما طراحی می کنند. بدین شکل احتمال بروز آسیب های ورزشی کاهش می یابد. در صورت بروز آسیب بازگشت ایمن ورزشکار به ورزش با انجام فیزیوتراپی تسهیل می شود.
  6.   بهبود تعادل و پیشگیری از افتادن: زمانیکه شما فیزیوتراپی را شروع می کنید، خطر افتادن (risk of fall) در شما مورد بررسی قرار می گیرد. اگر خطر افتادن در شما زیاد باشد، فیزیوتراپیست برای شما تمرین هایی را تجویز می کند که به صورت ایمن و با دقت تعادل شما را با شرایط شبیه سازی شده به شرایط زندگی روزمره به چالش بکشد. فیزیوتراپیست ها همچنین با ورزش هایی جهت بهبود هماهنگی و وسایل کمکی به شما برای راه رفتن ایمن تر کمک می کنند. اگر مشکل تعادل بیمار به سیستم وستیبولار او مربوط باشد، فیزیوتراپیست ها می توانند مانورهای تخصصی انجام دهند که سریعا عملکرد وستیبولار را باز می گرداند و علایم سرگیجه و گیجی را کاهش می دهد یا حذف می نماید.
  7.  مدیریت دیابت و مشکلات عروقی: ورزش به عنوان بخشی از برنامه درمانی دیابت به شیوه موثری می تواند قند خون را کنترل کند. به علاوه بیماران مبتلا به دیابت حس پاهایشان کم می شود. فیزیوتراپیست ها می توانند با آموزش این بیمارها برای مراقبت صحیح از پاها، سبب پیشگیری از مشکلات بیشتر شوند.
  8.   مدیریت مسایل مربوط به افزایش سن: با افزایش سن افراد مبتلا به آرتروز مفاصل یا پوکی استخوان می شوند یا نیازمند تعویض مفصل می گردند. فیزیوتراپیست ها متخصص کمک به بیماران برای بهبود پس از تعویض مفصل، کنترل آرتروز مفصل و مشکلات ناشی از پوکی استخوان به صورت محافظه کارانه هستند.
  9.   درمان مشکلات قلبی و ریوی: متعاقب بروز حمله قلبی یا انجام عمل جراحی قلب، در حین انجام توانبخشی قلبی (cardiac rehabilitation) اگر عملکرد روزانه شما متاثر شده باشد ممکن است برای شما فیزیوتراپی نیز انجام شود. برای مشکلات ریوی، فیزیوتراپی با تقویت، متناسب سازی و تمرین های تنفسی می تواند کیفیت زندگی را ارتقا دهد و به بیمارها کمک کند تا مایع و خلط تجمع یافته در ریه را تخلیه کنند.مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی - 4 300x200 - مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی
  10. درمان مشکلات مربوط به سلامت زنان: زنان مسایل پزشکی مخصوصی همانند بارداری و مراقبت های بعد از زایمان را دارند. فیزیوتراپیست ها می توانند درمان های تخصصی برای مشکلات مربوط به سلامت زنان ارایه دهند. به علاوه فیزیوتراپیست ها درمان های تخصصی برای مشکلاتی همانند بی اختیاری مدفوع، یبوست، بی اختیاری ادرار، فیبرومیالژی، ادم لنفاوی، دردهای لگنی و مشکلات لگنی مردان دارند.

اگر شما سوالی در رابطه با مزایای فیزیوتراپی برای سلامتی خودتان دارید، می توانید با متخصصین فیزیوتراپی در کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو تماس بگیرید. ما با افتخار پاسخگوی پرسش های شما هستیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن