درمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی پافیزیوتراپی زانو

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

هدف از جراحی تعویض مفصل زانو برگشت شما به فعالیت های عملکردی طبیعی در کوتاه ترین زمان ممکن است. بلافاصله بعد از جراحی، تمرکز برنامه ورزشی شما باید روی موارد زیر باشد:

• قوی کردن عضله چهارسر ران
  • کنترل ورم زانو
  • توانایی راه رفتن ایمن
  • کشش فعال و غیر فعال برای بازگشت دامنه حرکتی طبیعی

ورزش ها باید برای هر روز انجام شوند. در ابتدا شما باید برای 15 دقیقه دو تا سه مرتبه در هر روز ورزش کنید. تا انتها ی هفته ی ششم، ورزش هارا به سی دقیقه، دو تا سه بار در هر روز افزایش دهید.

در بخش های بعدی این مقاله ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو در هر مرحله از بهبودی همراه با تصویر توضیح داده خواهند شد.

مراقبت های بعد از عمل جراحی مفصل زانو

پایین آمدن از تخت و برداشتن اولین قدم ها بعد از جراحی تعویض مفصل زانو چالش برانگیز است. اما این مساله با گذشت زمان آسان تر می شود. افرادی که تعویض مفصل زانو انجام داده اند، باید ورزش های زانو را در طی روز چند بار انجام دهند تا دامنه حرکتی طبیعی حاصل شود. سه هفته اول بعد از جراحی برای پیشگیری از چسبندگی در داخل مفصل زانو بسیار مهم است. کشش های فعال و غیر فعال بهترین راه برای اجتناب از مشکلات بلند مدت در تعویض مفصل هستند.

اگر زانوی شما سالها به آرتروز مبتلا بوده، ضعف پیشرونده داشتید و در هنگام انجام فعالیت های عملکردی پیش از جراحی دچار مشکل بودید، فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل برای بازگشت عملکرد زانوی جدیدتان لازم است.

راه رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو

مهم ترین فعالیت در روند بهبود شما راه رفتن است. در بیشتر موارد شما می توانید هر قدر که می خواهید روی پای جراحی شده وزن بگذارید. اگر نیاز به ملاحظات در مورد وزن گذاری باشد، پزشک در بیمارستان به شما اطلاع می دهد.

اغلب بیماران با استفاده از یک واکر بیمارستان را ترک می کنند. شما باید تا زمانی که قدرتتان باز گردد از واکر استفاده کنید. زمانی که شما به قدر کافی برای راه رفتن بدون کمک واکر قوی شدید، پیشرفت به یک عصا که در دست سمت مخالف پای جراحی شده می گیرد، توصیه می شود. در اغلب مواقع، شما باید استفاده از واکر یا عصا را برای شش هفته بعد از جراحی ادامه دهید. در هر صورت بعضی از بیماران ممکن است برای مدت طولانی تری به وسیله کمکی برای راه رفتن احتیاج داشته باشند.

نحوه خوابیدن بعد از تعویض مفصل زانو

یک روش مهم برای کمک به روند ترمیم بدن بعد از جراحی تعویض مفصل زانو خواب خوب و با کیفیت است. بهترین روش برای خوابیدن بعد از جراحی، خوابیدن به روی پشت (طاق باز) است. در این وضعیت پای شما در هنگام خواب صاف می ماند و جریان خون مناسبی به محل جراحی می رسد. در این حالت می توانید یک بالشت زیر پای خود بگذارید تا از پای شما حمایت کند. البته بالشت را طوری زیر پا قرار دهید که در کل طول اندام تحتانی قرار داشته باشد تا زانو به وضعیت خمیده نرود.

شما می توانید روی پهلوی سمت جراحی نشده نیز بخوابید. در این وضعیت مطمین شوید که هیچ فشاری روی پای جراحی شده وارد نمی شود. یک یا دو بالش بین پاها بگذارید تا حمایت و راحتی برایتان داشته باشد.

خم شدن زانو بعد از عمل

اگر جراحی تعویض مفصل زانو انجام داده اید، برای استراحت یا خوابیدن زیر زانو ها بالشت قرار ندهید. این وضعیت زانو را به سوی یک وضعیت راحت خم می کند، اما می تواند به سرعت منجر به ایجاد بافت چسبنده و سفتی در داخل مفصل زانو شود. در صورت استفاده از بالشت، آن را طوری زیر پا قرار دهید که در کل طول اندام تحتانی قرار داشته باشد تا زانو به وضعیت خمیده نرود.

برای اجتناب از ایجاد چسبندگی و خشکی مفصلی همواره زانو را در حالت کاملا صاف استراحت دهید. البته ممکن است شما در این وضعیت ناراحتی و درد داشته باشید. خشک شدن زانو در حالت خمیده راه رفتن طبیعی را محدود می سازد و شما را نیازمند جلسات متعدد فیزیوتراپی یا جراحی مجدد می کند. بهترین درمان برای خم شدن زانو بعد از عمل، پیشگیری از ایجاد آن با پیروی از ورزش های بعد از عمل و فیزیوتراپی به موقع می باشد.

درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو

اگر زانوی شما در وضعیت صاف یا خمیده نگه داشته شود، خشکی و درد آن محتمل است. نشستن طولانی تر از نیم ساعت زانو را در وضعیت خمیده قرار می دهد و می تواند منجر به سفتی و سختی برای صاف شدن زانو شود.

ورم زانو بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

در دو هفته اول بعد از جراحی، داروهای ضد درد و التهابی تجویز شده توسط پزشک را برای کنترل علائم تان در حین انجام برنامه ورزشی مصرف کنید. بالا گذاشتن پا و استفاده از یخ برای 20 دقیقه بعد از ورزش به کنترل ورم و کاهش درد کمک می کند. راه رفتن روزانه را ادامه دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین 1: سر دادن پاشنه پا

مرحله اول: همانند تصویر طاق باز بخوابید. زانوی جراحی شده را به آرامی صاف کنید. اگر هنگام صاف کردن در زانو حس سفتی دارید، برای صاف کردن کامل، آن را به آرامی به سوی صاف شدن حرکت دهید. بسته به درد و ورم زانو، این کار چند روز طول می کشد. درد و ناراحتی هنگام انجام تمرین نباید زیاد باشد. این تمرین را 2 ست 15 مرتبه ای برای 1 تا 3 بار در روز انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - shkl 1 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

مرحله دوم: با سر دادن پاشنه پا به سمت باسن، زانو را به آرامی خم کنید. آهسته پاشنه پا را به جلو و عقب حرکت دهید. اگر در هنگام خم کردن زانو احساس سفتی کردید، زانو را آهسته حرکت دهید تا تمرین انجام شود. بسته به درد و ورم زانو، این کار چند روز طول می کشد. درد و ناراحتی هنگام انجام تمرین نباید زیاد باشد. این تمرین را 2 ست 15 مرتبه ای، برای 1 تا 3 بار در روز انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - shekl 2 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین 2: کشش زانوی صاف در وضعیت طاق باز

همانند تصویر، روی پشت خود (طاق باز) بخوابید و زانو را تا جای ممکن صاف کنید و یک بالش زیر پاشنه پا قرار دهید. چیزی زیر زانو نگذارید. بهتر است زانوی دیگر خم باشد. این وضعیت را برای 5 دقیقه حفظ کنید. اگر امکان داشت زمان حفظ این وضعیت را افزایش دهید.

این تمرین را حداقل 3 مرتبه در روز انجام دهید. برای اعمال وزن بیشتر می توانید یک کتاب یا کیسه یخ روی زانو قرار دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - shekl 3 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین 3: سفت کردن عضله چهار سر ران

همانند تصویر، طاق باز بخوابید و زانو را تا جای ممکن صاف کنید. بهتر است زانوی دیگر خم باشد. عضله روی ران (چهارسر ران) را سفت کنید. مانند آن است که می خواهید زانو را صاف کنید.

این تمرین را در 2 ست 10 تکراری، دو تا سه مرتبه در روز انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 4 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین سر دادن پاشنه پا- مرحله سوم

به آرامی زانوی مبتلا را خم کنید و پاشنه پا را به سوی باسن خود سر دهید. از یک کمربند استفاده کنید تا فشار را افزایش دهید و زانو را بیشتر خم نمایید. به آرامی به جلو وعقب حرکت دهید. بسته به شدت  درد و ورم این کار چتد روز طول می کشد. درد هنگام تمرین نباید هرگز زیاد باشد.

این تمرین را 2 ست 15 تایی، یک تا سه بار درد روز تکرار کنید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 5 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین 4: بالا آورن پای صاف در وضعیت طاق باز

پای جراحی شده را تا ارتفاع پای دیگر بالا بیاورید. کمر خود را قوس ندهید. شکم را سفت کنید.

این تمرین را 2 ست10 تایی انجام دهید و سه مرتبه در روز تکرار کنید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 6 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

کشش زانوی صاف در وضعیت نشسته

پای جراحی شده را روی یک صندلی با ارتفاع هم اندازه سطح نشستن خود قرار دهید. هیچ چیز برای حمایت زیر زانو نگذارید. هر بار 5 دقیقه این وضعیت را حفظ کنید. اگر ممکن بود زمان تمرین را افزایش دهید.

حداقل 3 مرتبه در روز تکرار کنید. برای اعمال وزن بیشتر می توانید یک کیسه یخ یا کتاب روی زانو قرار دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 7 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

ورزش برای خم شدن زانو:

کشش زانوی خم در وضعیت نشسته (مرحله اول)

روی یک صندلی بنشینید. زانوی جراحی شده را خم کنید و پاشنه پا را به سمت عقب روی زمین سر دهید. تا جایی که می توانید زانو را خم کنید. کف پای خور را محکم روی زمین نگه دارید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 8 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

کشش زانوی خم در وضعیت نشسته (مرحله دوم)

زانوی خود را در وضعیت خم حفظ کنید و کف پا محم روی زمین نگه دارید. در حالیکه باسن را به سمت جلو سر می دهید، از دست های خود برای کمک استفاده کنید. این وضعیت را حفظ کنید سپس به وضعیت شروع برگردید. تمرین را تکرار کنید.

این تمرین را برای یک ست 15 تکراری و 3 مرتبه در روز انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 9 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

کشش عضله همسترینگ با یک بند

یک بند دور پای خود بیندازید تا کشش همسترینگ پای مبتلا را انجام دهید. سعی کنید زانوی خود را تا جای ممکن صاف نگه دارید.

این وضعیت را برای 30 ثانیه حفظ کنید. یک تا سه مرتبه در روز هر بار 3 تکرار از تمرین انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 10 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین پل زدن- وضعیت آغازین

روی پشت خود دراز بکشید (وضعیت طاق باز). زانو ها را خم کنید تا برای انجام تمرین پل زدن آماده شوید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 11 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

تمرین پل زدن

باسن و لگن خود را بلند کنید و بکوشید که لگن در دو طرف تراز باشد. اندکی صبر کنید و سپس باسن را به سمت زمین پایین بیاورید. هنگام بالا و پایین بردن لگن بکوشید تا لگن نلرزد. برای سخت کردن تمرین می توانید یک وزنه روی لگن خود قرار دهید.

روزی 2-1 مرتبه، دو ست دو تایی از این تمرین انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 12 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

خم کردن زانو در حالت ایستاده (اسکات نیمه)

پشت یک صندلی یا مقابل کانتر آشپزخانه بایستید. پاها را به اندازه پهنای لگن از هم باز نگه دارید و روی زانوها به پایین بیاید (زانو ها را کمی خم کنید). زانوها نباید از نوک پنج ها جلوتر بیایند. باسن را صاف نگه دارید گویی می خواهید روی یک صندلی بنشینید. در هنگام بازگشت به وضعیت ایستاده، بکوشید زانو را تا جای ممکن صاف کنید و زانو را به سمت عقب قفل کنید.

دو ست 10 تایی، 2-1 مرتبه در هر روز این تمرین را انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 13 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو

خم کردن زانو در وضعیت ایستاده

پشت یک صندلی یا مقابل کانتر آشپزخانه بایستید. پاها را به اندازه پهنای لگن از هم باز نگه دارید. بکوشید که زانو را خم کنید و پاشنه پا را از عقب به سمت باسن ببرید. دو ران را موازی با یکدیگر نگه دارید.

این تمرین را برای هر دو پا انجام دهید.

دو ست 10 تایی، 3-2 مرتبه در روز این تمرین را انجام دهید.

ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو - SHEKL 14 - ورزش های بعد از تعویض مفصل زانو