شماره تماس: 02122398250
پاسخگو همه روزه

فیزیوتراپی برای دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک زمانی رخ می دهد که بالشتگ غضروفی بین مهر های کمر (دیسک) پاره می شود و هسته ژلاتینی مرکزی دیسک به بیرون نشت پیدا می کند. بیرون زدگی دیسک می تواند با یک ترومای ناگهانی یا با فشار طولانی مدت روی کمر ایجاد شود. این مشکل اغلب در سنین 30 تا 50 سالگی اتفاق می افتد و احتمال بروز آن در مردان دو برابر زنان است. دیسک بین مهره ای در قسمت های مختلف ستون فقرات از جمله گردن، پشت یا کمر ممکن است دچار آسیب یا پارگی شود. اما پارگی دیسک در کمر به ویژه مهر های انتهایی کمر بیشتر است. خم و راست شدن و بار بلند کردن های تکراری، شرکت در ورزش های تحمل وزن، چاقی، مصرف سیگار، وضعیت بدنی نامناسب (مانند گودی کمر بیش از حد) عوامل مستعد کننده بروز پارگی دیسک کمر هستند. خوشبختانه در اکثر موارد دیسک کمر نیازی به جراحی ندارد و به خوبی با فیزیوتراپی بهبود می یابد. فیزیوتراپی اغلب نقش مهم و به سزایی در بهبود بیرون زدگی دیسک کمر دارد.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر - kamar1 - فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپیست پس از ارزیابی بیمار برای هر فرد برنامه درمانی مخصوص به وی را در نظر می گیرد. فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر شامل موارد زیر است:

• کسب مجدد حرکات طبیعی ستون فقرات و لگن
  • کاهش درد
  • بازگشت بیمار به فعالیت های زندگی روزمره
  • جلوگیری از ایجاد آسیب بیشتر
  • بهبود کیفیت زندگی

نحوه فیزیوتراپی برای دیسک کمر

روش های فیزیوتراپی برای دیسک کمر به گونه ای است که سبب تسکین درد می شوند. بعلاوه با فیزیوتراپی به شما آموزش داده می شود برای پیشگیری از آسیب بیشتر چه کنید.

روش های متعدد فیزیوتراپی برای دیسک کمر وجود دارند. روش هایی همانند ماساژ عمقی بافت ها، استفاده از گرما یا سرما درمانی، تحریک الکتریکی (TENS)، ترکشن (traction) و آب درمانی، درد را کاهش می دهند و بدن را ریلکس می کنند.

فیزیوتراپی برای پارگی دیسک کمر

یکی از روش های درمان فیزیوتراپی برای دیسک کمر، روش درمانی مکنزی است. برخی از افراد تصور می کنند که مکنزی تنها یک سری از ورزش ها برای دیسک کمر است. درحالیکه روش مکنزی مجموعه ای شامل ارزیابی، درمان های دستی و ورزش های تخصصی است. متد درمانی مکنزی برای درمان کمردرد، در سال 1960 میلادی توسط آقای رابین مکنزی که یک فیزیوتراپیست در کشور نیوزیلند بودند، مطرح شد. مکنزی پیشنهاد می دهد تمرینات صاف کننده (اکستانسوری) ستون فقرات سبب تخفیف علایم بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر می شوند. فیزیوتراپی با روش مکنزی سبب سنترالیزه شدن کمردرد و درد سیاتیک می شود. این به این معناست که درد تیرکشنده در پشت پا که مربوط به عصب سیاتیک است برطرف شده و درد به سمت کمر جا به جا می شود. فیزیوتراپیست پس از ارزیابی بیمار در صورت صلاحدید این ورزش ها را تجویز و آموزش می دهد.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر - kamar2 - فیزیوتراپی برای دیسک کمر

انواع فیزیوتراپی برای دیسک کمر

همانطور که عنوان شد روش های مختلف فیزیوتراپی برای دیسک کمر وجو دارند. در ادامه انواع فیزیوتراپی برای دیسک کمر توضیح داده می شوند:

ترکشن کمری: ترکشن همان کشش مهره های کمری است. هدف از ترکشن کاهش یا حذف اثر جاذبه روی مهر ها است. با جدا کردن ملایم مهره های کمری از همدیگر، فشار منفی ایجاد شده سبب بازگرداندن دیسک بیرون زده بر سر جایش می شود.

آب درمانی: قرار گرفتن در آب خاصیت ضد التهاب و ضد درد دارد. با انجام حرکات ورزشی در آب می توان قدرت و استقامت عضلانی را افزایش داد. آب درمانی خاصیت ریلکس کننده و کاهش دهنده سطح استرس و اضطراب را نیز دارا می باشد.

دستگاه تحریک الکتریکی: استفاده از جریان های الکتریکی در فیزیوتراپی متداول است. برخلاف تصور عام، این تحریکات دردناک نیستند و تحمل آنها سخت نمی باشد. این تحریک ها خاصیت کاهش دهنده درد و اسپاسم عضلانی دارند. تحریکات الکتریکی خفیف مورد استفاده در دستگاه های فیزیوتراپی سبب آزاد سازی اندورفین می شود. اندورفین یک ماده طبیعی در بدن برای کاستن درد است که اثرات ضد درد آن تا مدتی در بدن باقی می ماند.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر - kamar3 - فیزیوتراپی برای دیسک کمر

حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپیست متخصص حرکت شناسی است. پس از معاینه و ارزیابی بیمار، فیزیوتراپیست در مورد حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر تصمیم گیری می کند. ورزش های مختلفی برای دیسک کمر وجود دارند. از جمله حرکات فیزیوتراپی برای دیسک کمر موارد زیر را می توان نام برد:

• تمرین های تقویت کننده عضلات ثبات دهنده مرکزی (core stability exercises): ثبات مرکزی بدن به معنای حفظ تعادل و کنترل ستون فقرات و لگن در حین حرکت است. ورزش هایی برای تقویت عضلات عمقی کمر، شکم، دیافراگم شکمی و لگنی در این روش درمانی گنجانده می شود.
  • ورزش های انعطاف پذیری: اغلب بیرون زدگی های دیسک کمر به دلیل فشار های تکراری است و به مرور زمان ایجاد می شود. انجام ورزش های کششی برای افزایش انعطاف پذیری حرکات ستون فقرات و لگن سبب بهبود انعطاف پذیری می شود و فشار وارد شده به مهر ها و دیسک ها در حین انجام فعالیت های روزمره را کاهش می دهد. این مساله لزوم گنجاندن ورزش های کششی در درمان دیسک کمر را توضیح می دهد.
  • ورزش های ویلیامز: این سری از ورزش ها در جهت تقویت عضلات خم کننده (فلکسوری) هستند. این ورزش ها بسیار ایمن هستند که با انجام آنها فشار چندانی به ستون فقرات اعمال نمی شود. ورزش های ویلیمامز برای افرادی که مبتلا به تنگی کانال نخاعی، سر خوردگی مهره کمری (اسپوندیلولیستزیس) و مشکلات مفاصل فاست مهره های کمری هستند، مناسب می باشد. تجویز و آموزش این ورزش ها پس از ارزیابی بیمار توسط فیزیوتراپیست انجام می شود.

فیزیوتراپی برای دیسک کمر - makar4 - فیزیوتراپی برای دیسک کمر

فیزیوتراپی و دیسک کمر

یکی از درمان های دستی تخصصی فیزیوتراپی دیسک کمر، موبیلیزیشن عصب (nerve mobilization) است. با استفاده از این روش، چسبندگی های ایجاد شده در مسیر عصب سیاتیک برطرف می شود. چسبندگی های عصب، باندهای فیبروزی در اطراف آن می باشند که سبب سخت شدن حرکت عصب در غلاف اش می شوند. بیرون زدگی دیسک بین مهره ای در بلند مدت سبب کاهش جریان خون و التهاب ریشه های عصبی و چسبندگی در عصب سیاتیک می شود. چسبندگی ها باعث ایجاد علایم دردناک در ریشه های عصبی شده که از کمر به سمت پایین یعنی در پشت پا ادامه پیدا می کند. این روش فیزیوتراپی دیسک کمر برای برخی از بیماران می تواند سبب بدتر شدن علایم بیمار شود، بنابراین تجویز و انجام موبیلیزیشن عصب سیاتیک حتما باید توسط فیزیوتراپیست انجام شود.