درمانهای فیزیوتراپی

درای نیدلینگ

درای نیدلینگ  چیست؟

درای نیدلینگ (dry needling) به فارسی سوزن زدن خشک نام دارد. درای نیدلینگ روشی است که فیزیوتراپیست ها از آن برای درمان درد و اختلالات حرکتی استفاده می کنند. در این روش، سوزن خشک یعنی سوزن بدون دارو از روی پوست به نواحی خاصی از عضله فروبرده می شود.

واژه هایی همانند نیدل تراپی، سوزن نیدلینگ، نیدل در فیزیوتراپی، سوزن خشک، سوزن درمانی و سوزن گرفتگی عضلات کمر نیز برای درای نیدلینگ مورد استفاده قرار می گیرند.

درای نیدلینگ - 2 - درای نیدلینگ

سوزن نیدلینگ چیست؟

در درای نیدلینگ از سوزن های تو پر و نازک استفاده می شود. نیدل فیزیوتراپی در طول های مختلف بسته به عمق بافت تحت درمان استفاده می شوند. این سوزن ها از پوست عبور می کنند و نقاط ماشه ای فاشیایی عضلانی، عضله و بافت همبند را تحریک می کنند. سوزن نیدلینگ برای فیزیوتراپیست قابلیت دسترسی به نقاطی را که با دست به راحتی قابل لمس نیستند را فراهم می کنند.

مراقبت بعد از سوزن خشک

موارد زیر باید توسط فردی که نیدل درمانی کرده است در نظر گرفته شود:

• اگر تا چند ساعت بعد از انجان نیدل تراپی درد دارید، این درد طبیعی است و به زودی کاهش می یابد
  • بهتر است در روزی که درای نیدلینگ انجام داده اید ورزش و فعالیت بدنی سنگین نداشته باشید
  • بهتر است چند ساعت اول بعد از درای نیدلینگ حمام نکنید

درای نیدلینگ - AX 1 - درای نیدلینگ

عوارض سوزن خشک

در صورتیکه برای درای نیدلینگ سوزن غیر استریل به کار برده شود، ممکن است که بیمار در معرض بیماری های منتقل شونده از خون، عفونت، و بیماری ها قرار بگیرد. لازم است که فیزیوتراپست از سوزن های استریل استفاده کند و آنها را پس از استفاده دور بریزد.

در صورتیکه درای نیدلیگ توسط فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام شود، روشی کم خطر است. البته عوارض جانبی خفیف برای درای نیدلینگ ممکن است رخ دهند، اما عوارض جانبی جدی و شدید متعاقب درای نیدلینگ نادر هستند.

شایع ترین عوارض سوزن خشک در اطراف محل تزریق شامل این موارد می باشند:

• کبود شدگی
  • آزردگی موقت

این عوارض طبیعی هستند و همگی معمولا طی 12 تا 72 ساعت پس از انجام درمان برطرف می شوند.

تفاوت طب سوزنی و درای نیدلینگ چیست؟

موارد کاربرد درای نیدلینگ

فیزیوتراپیست ها، درای نیدلینگ را با هدف آزادسازی یا غیر فعال کردن نقاط ماشه ای جهت  تسکین درد یا بهبود دامنه حرکتی به کار می برند. مطالعات اولیه به این نتیجه رسیدند که درای نیدلینگ کنترل درد را بهبود می بخشد، تانسیون عضلانی را کاهش می دهد، و نقص عملکرد صفحات انتهایی حرکتی عضله (محلی که پیام های عصب به عضله منتقل می شود) را طبیعی می سازد. این ها می توانند به بازگشت سریع تر بیمار بیمار به توانبخشی فعال کمک کنند.

نقطه ماشه ای (trigger point) چیست؟

یک نقطه ماشه ای یک باند سفت شده عضله اسکلتی است که در داخل گروه های عضلانی بزرگتر قرار دارد. نقاط ماشه ای ممکن است به لمس حساس باشند. یک نقطه ماشه ای فعال می تواند سبب ارجاع درد در نقاط دیگری از بدن شود. به طور مثال وجود نقاط ماشه ای در گردن می تواند سبب ایجاد سردرد گردد. نقاط ماشه ای اطراف کتف و سینه ممکن است سبب درد ارجاعی ناحیه دست و قفسه سینه شوند. در برخی از مواقع این دردها به علت تشخیص ناصحیح به اشتباه به عنوان سردرد میگرنی یا مشکلات قلبی مورد درمان قرار می گیرند.

درای نیدلینگ - 3 - درای نیدلینگ

موارد کاربرد درای نیدلینگ

در مواقعی که فیزیوتراپیست ها از درای نیدلینگ استفاده می کنند، درای نیدلینگ یک روش درمانی و جزئی از برنامه درمانی وسیع تر بیمار است. در واقع سوزن درمانی به عنوان بخشی از درمان دستی (منوال تراپی) بیماران مراجعه کننده به فیزیوتراپی است. موارد شایع کاربرد درای نیدلینگ شامل موارد زیر است:

• گرفتگی عضلات کمر
  • درای نیدلینگ صورت
  • درای نیدلینگ شانه
  • سندرم پریفورمیس

چرا فیزیوتراپیست ها برای انجام درای نیدلینگ مناسب هستند؟

فیزیوتراپیست ها در طول دوران تحصیل دانش کافی در مورد آناتومی بدن به ویژه آناتومی عضلات کسب می کنند. آنها با آناتومی سطحی عضلات یعنی لمس عضلات مختلف از روی بدن آشنا می شوند. فیزیوتراپیست ها همچنین نسبت به بیماری های مختلف عضلانی اسکلتی آشنایی دارند، بدین معنا که آنها می دانند در هر بیماری کدام عضلات درگیر می شوند و می توانند درای نیدلینگ را برای منطقه عضلانی صحیح و با کمترین احتمال آسیب رسانی به بافت های عروقی و عصبی انجام دهند.

موارد منع کاربرد درای نیدلینگ

در موارد زیر بهتر است که از درای نیدلینگ استفاده نشود:

• کودکان کمتر از 12 سال
  • در 3 ماهه اول بارداری
  • بیمارهایی که دوز بالایی از داروهای ضد انعقاد خون همانند وارفارین مصرف می کنند
  • افراد مبتلا به صرع
  • افرادی که ترس از سوزن دارند
  • بیمارانی که مبتلا به عفونت های موضعی یا سیستمیک هستند

الکتروآکوپانچر چیست؟

الکتروآکوپانچر، کاربرد همزمان درای نیدلینگ با تحریک الکتریکی است. برای انجام الکتروآکوپانچر، پس از استفاده از نیدل فیزیوتراپی، نیدل ها با استفاده از گیره های مخصوص به دستگاه الکتروآکوپانچر متصل می شوند. با استفاده از دستگاه الکترو آکوپانچر امکان انتقال تحریک های الکتریکی سوزن هایی که در داخل بافت های بدن قرار دارند، وجود دارد. تحریکات الکتریکی با تحریک فیبرهای عصبی قطور و سرکوب فیبرهای عصبی نازک تر به کاهش درد کمک می کنند. در واقع سرعت هدایت عصبی فیبرهای عصبی قطور بیشتر از فیبرهای عصبی نازک تر است. بنابراین با فرستادن پیام ها به سیستم عصبی از فیبرهای نازک (فیبرهای منتقل کننده درد) پیشی می گیرند و درد کاهش می یابد.

درای نیدلینگ خود به تنهایی می تواند یک درمان بسیار موثر باشد. همراه کردن تحریک الکتریکی با درای نیدلینگ سبب افزایش اثرات درمانی آن در کاهش درد شود. در واقع تحریکات الکتریکی سبب بهبود جریان خون منطقه و اثرات ضد درد می شود و در نتیجه اثر درای نیدلینگ در کاهش درد را طولانی تر می سازد.

درای نیدلینگ - AX 4 - درای نیدلینگ

چند جلسه درای نیدلینگ انجام دهیم؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای کسب اثرات درمانی مطلوب از هر بیمار به بیمار دیگر متفاوت است. البته اثرات درای نیدلینگ در کاهش درد معمولا بعد از چند جلسه اول درمان مشخص می شود.

قیمت درای نیدلینگ

درای نیدلینگ به عنوان یکی از درمان های فیزیوتراپی در کتابچه تعرفه های درمانی کشور تعریف شده و دارای تعرفه مشخص به ازای هر جلسه است. البته درای نیدلینگ تحت پوشش بیمه های پایه نیست و به صورت آزاد محاسبه می شود. بیمه های تکمیلی هزینه انجام این درمان را به بیماران پس از تایید توسط فیزیوتراپیست پرداخت می کنند.

در کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو همه ملزومات درمان برای شما مهیاست

درای نیدلینگ برای درمان درد درای نیدلینگ - dyneedling - درای نیدلینگ

موارد بیشتر در مورد درای نیدلینگ

درای نیدلینگ (dry needling) به فارسی سوزن زدن خشک نام دارد. درای نیدلینگ روشی است که فیزیوتراپیست ها از آن برای درمان درد و اختلالات حرکتی استفاده می کنند. در این روش از یک سوزن خشک یعنی سوزن بدون دارو که از روی پوست به نواحی خاصی از عضله فروبرده می شود، استفاده می گردد. واژه های دیگری که توصیف کننده درای نییدلینگ هستند شامل سوزن زدن نقاط ماشه ای و درمان دستی داخل عضلانی می باشند. درای نیدلینگ، طب سوزنی (آکوپانچر) نیست. طب سوزنی روشی بر اساس طب سنتی چینی است که توسط متخصصین طب سوزنی انجام می شود. درای نیدلینگ بخشی از اصول طب مدرن غربی است که اثرات مفید آن در درمان با تحقیقات متعدد به اثبات رسیده است.

• نقطه ماشه ای (trigger point) چیست؟
  • چه نوع سوزن هایی برای درای نیدلینگ استفاده می شوند؟
  • عوارض جانبی و خطرات درای نیدلینگ
  • موارد کاربرد درای نیدلینگ
  • چرا فیزیوتراپیست ها برای انجام درای نیدلینگ مناسب هستند؟
  • موارد منع کاربرد درای نیدلینگ
  • کاربرد همزمان درای نیدلینگ با تحریک الکتریکی
  • جلسات لازم برای درمان با درای نیدلینگ
  • هزینه درمان با درای نیدلینگ

نقطه ماشه ای (trigger point) چیست؟

چه نوع سوزن هایی برای درای نیدلینگ استفاده می شوند؟

در درای نیدلینگ از سوزن های تو پر و نازک استفاده می شود. این سوزن ها از پوست عبور می کنند و نقاط ماشه ای فاشیایی عضلانی، عضله و بافت همبند را تحریک می کنند. این سوزن ها برای فیزیوتراپیست قابلیت دسترسی به نقاطی را که با دست به راحتی قابل لمس نیستند را فراهم می کنند.

عوارض جانبی و خطرات درای نیدلینگ

در صورتیکه درای نیدلیگ توسط فیزیوتراپیست ذی صلاح و آموزش دیده انجام شود روشی کم خطر است. البته عوارض جانبی خفیف برای درای نیدلینگ شایع هستند. اما عوارض جانبی جدی و شدید متعاقب درای نیدلینگ نادر است. شایع ترین عارضه جانبی در اطراف محل تزریق شامل این موارد هستند:

• کبود شدگی
  • آزردگی موقت

این عوارض طبیعی هستند و همگی معمولا طی 12 تا 24 ساعت پس از انجام درمان برطرف می شود. در صورتیکه برای درای نیدلینگ سوزن غیر استریل به کار برده شود، ممکن است که بیمار در معرض بیماری های منتقل شونده از خون، عفونت، و بیماری ها باشد. لازم است که فیزیوتراپست از سوزن های استریل استفاده کند و آنها را پس از استفاده دور بریزد. لازم است که فیزیوتراپیست قبل از انجام درای نیدلینگ از بیمار شرح حال کامل بگیرد و تاریخچه پزشکی او را بپرسد. همچنین فیزیوتراپیست در هنگام انجام تکنیک درای نیدلینگ لازم است دستکش بپوشد و پوست بیمار را به طور کامل با الکل ضد عفونی کند.

موارد کاربرد درای نیدلینگ

در مواقعی که فیزیوتراپیست ها از درای نیدلینگ استفاده می کنند، درای نیدلینگ یک روش و جزئی از برنامه درمانی وسیع تر بیمار می باشد. در واقع درای نیدلینگ به عنوان بخشی از درمان دستی (منوال تراپی) بیماران مراجعه کننده به فیزیوتراپی است. بنابراین درای نیدلینگ در برخی از برنامه های درمانی همانند فیزیوتراپی کمر، فیزیوتراپی گردن، فیزیوتراپی دست و … ممکن است که لازم باشد. فیزیوتراپیست ها، درای نیدلینگ را با هدف آزادسازی یا غیر فعال کردن نقاط ماشه ای جهت تسکین درد یا بهبود دامنه حرکتی به کار می برند. مطالعات اولیه به این نتیجه رسیدند که درای نیدلینگ کنترل درد را بهبود می بخشد، تانسیون عضلانی را کاهش می دهد، و نقص عملکرد صفحات انتهایی حرکتی عضله (محلی که پیام های عصب به عضله منتقل می شود) را طبیعی می سازد. این ها می توانند به بازگشت سریع تر بیمار بیمار به توانبخشی فعال کمک کنند.

چرا فیزیوتراپیست ها برای انجام درای نیدلینگ مناسب هستند؟

موارد منع کاربرد درای نیدلینگ

در موارد زیر بهتر است که از درای نیدلینگ استفاده نشود:

• کودکان کمتر از 12 سال
  • در 3 ماهه اول بارداری استفاده از درای نیدلینگ در تمام قسمت های بدن ممنوع است
  • بیمارهایی که دوز بالایی از داروهای ضد انعقاد خون همانند وارفارین مصرف می کنند
  • افرادی که ترس از سوزن دارند
  • بیمارانی که مبتلا به عفونت های موضعی یا سیستمیک هستند

کاربرد همزمان درای نیدلینگ با تحریک الکتریکی

تحریکات الکتریکی با تحریک فیبرهای عصبی قطور و سرکوب فیبرهای عصبی نازک تر به کاهش درد کمک می کنند. در واقع سرعت هدایت عصبی فیبرهای عصبی قطور بیشتر از فیبرهای عصبی نازک تر است. بنابراین با فرستادن پیام ها به سیستم عصبی از فیبرهای نازک (فیبرهای منتقل کننده درد) پیشی می گیرند و حس درد کاهش می یابد. درای نیدلینگ خود به تنهایی می تواند یک درمان بسیار موثر باشد. همراه کردن تحریک الکتریکی با درای نیدلینگ می تواند سبب افزایش اثرات درمانی آن در کاهش درد شود. در واقع تحریکات الکتریکی سبب بهبود جریان خون منطقه و اثرات ضد درد می شود و در نتیجه اثر درای نیدلینگ در کاهش درد را طولانی تر می سازد.

درای نیدلینگ برای درمان درد

“در کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو همه ملزومات درمان برای شما مهیاست.”