درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیسایر مطالبفیزیوتراپی کمر

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری چگونه است ؟!

راهکارهایی برای بهبود درد و پیشگیری از آسیب

اگر مبتلا به تنگی کانال نخاعی هستید و به دنبال راه هایی برای خواب بهتر می باشید، این راهنما می تواند به شما کمک کند.

آیا می دانستید که بیش از ۹۰ درصد از سالمندان از اختلال دژنراتیو دیسک رنج می برند؟ این مشکلات اغلب منجر به تنگی کانال نخاعی کمری می شود که می تواند در زندگی روزمره شما از جمله خواب اختلال ایجاد کند.

در این مقاله ابتدا توضیحاتی در مورد اینکه تنگی کانال نخاعی چیست و چه علایمی دارد داده می شود و سپس نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاع و درمان تنگی کانال نخاعی مورد بحث قرار می گیرد.

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری - 111 - نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری

تنگی کانال نخاعی چیست؟

نخاع شما دسته ای از اعصاب است که از طریق تونلی که توسط مهره های شما تشکیل شده است می گذرد. این تونل را کانال نخاعی می نامند. تنگی ستون فقرات کمری به باریک شدن کانال نخاعی در قسمت پایین کمر شما گفته می شود. تنگی، به معنای باریک شدن، می‌تواند باعث فشار بر نخاع یا اعصابی شود که از نخاع به عضلات می‌روند.

تنگی ستون فقرات ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات شما اتفاق بیفتد اما در قسمت پایین کمر شایع‌تر است. این قسمت از ستون فقرات شما ناحیه کمر است. پنج مهره کمری، ستون فقرات بالایی را به لگن متصل می کند.

چگونه بفهمیم تنگی کانال نخاع داریم؟

اگر تنگی ستون فقرات کمری دارید، ممکن است در راه رفتن مشکل داشته باشید یا متوجه شوید که برای کاهش فشار روی کمر، باید به جلو خم شوید. همچنین ممکن است در پاهای خود درد یا بی حسی داشته باشید. در موارد شدیدتر، ممکن است در کنترل روده و مثانه مشکل داشته باشید.

هنگامی که کانال نخاعی این ناحیه تنگ می شود، ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

درد پایین کمر

درد سیاتیک

بی حسی پایین پا

از دست دادن حس در پا

عدم کنترل روده و مثانه

اختلال عملکرد جنسی

علاوه بر این، به دلیل درد شدید و ضعف پاها، ممکن است در راه رفتن دچار مشکل شوید.

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری - 222 - نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری

آیا نحوه خوابیدن در تسکین درد ناشی از تنگی کانال نخاعی موثر است؟

مشکل تنگی کانال نخاعی فشار بر اعصاب نخاعی شماست. موقعیت های مختلف خوابیدن می تواند باعث فشار بیشتر شود. علاوه بر این، نوع تشک نیز می تواند بر سلامت ستون فقرات شما تأثیر بگذارد.

چه نوع تشکی برای تنگی کانال نخاعی توصیه می شود؟

بهترین تشک برای تنگی کانال نخاعی تشک نسبتا سفت است. این نوع تشک به شما حمایت مناسبی می دهد و می تواند سلامت ستون فقرات شما را بهبود بخشد.

برخی از بیماران متوجه می شوند که استفاده از بالشت زیر یا بین پا یا بالشت زیر بدن هنگام خواب به تسکین کمردرد کمک می کند. در واقع بالشت تکیه گاه اضافی برای پا، ستون فقرات و لگن می باشد و این نواحی را در یک راستا قرار می دهد تا فشار از ناحیه دارای مشکل کاهش دهد.

بهترین وضعیت خواب برای تنگی کانال نخاع

خوابیدن با  وجود کمردرد صرف نظر از علت آن دشوار است. ممکن است در طول شب وضعیت خوابیدن را تغییر دهید.

بیایید نگاهی به بهترین وضعیت خوابیدن برای تنگی نخاع بیندازیم:

روی پشت خوابیدن

این وضعیت بهترین حالت برای خوابیدن با درد پشت است، به خصوص اگر تشک نسبتا سفت داشته باشید که به شما کمک می کند.

اگر تشک نرم تری را ترجیح می دهید، بهتر است پاهای خود را با استفاده از بالشت بالا بیاورید تا فشار وارد بر ناحیه کمر خود را کاهش دهید. زمانی که به پشت می‌خوابید، باید حمایت (بالشت) مناسبی برای سر و گردن خود داشته باشید.

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری - 333 - نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری

خوابیدن به پهلو

برخی از افراد با خوابیدن به پشت مشکل دارند، و در حالی که شما می توانید خود را برای انجام این کار تطبیق دهید، ممکن است باز هم دشوار باشد. اگر به دلیل سایر مشکلات سلامتی نمی توانید به پشت بخوابید، سعی کنید وضعیت خواب خود را به پهلو تغییر دهید.

می توانید از بالشت ها برای تراز کردن شانه ها و لگن خود استفاده کنید تا ستون فقرات شما چرخیده یا خمیده نباشد.

بدترین نحوه خوابیدن تنگی کانال نخاعی (خوابیدن روی شکم)

روی شکم خوابیدن فشار زیادی به کمر شما وارد می کند و اگر بالشت مناسب ندارید، گردن و شانه های خود را نیز می چرخانید تا بتوانید به درستی نفس بکشید.

انتخاب این وضعیت خوابیدن می‌تواند باعث درد قابل توجهی شود. اگر تمایل دارید روی شکم بخوابید، لطفاً وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید.

با این حال، گاهی اوقات این وضعیت اجتناب ناپذیر است و شما چاره دیگری ندارید. در این صورت، یک بالشت زیر ناحیه لگن خود قرار دهید تا فشار وارد شده به ستون فقرات را جبران کنید.

چگونه تنگی کانال نخاعی تشخیص داده می شود

برای تشخیص تنگی ستون فقرات کمری، پزشک از شما سوالاتی در مورد علائم شما می پرسد و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما به دنبال علائم تنگی ستون فقرات، مانند از دست دادن حس، ضعف، و رفلکس‌های غیرطبیعی خواهد بود.

این آزمایش ها به تشخیص کمک می کنند:

رادیوگرافی کمر. در عکس رادیوگرافی شما رشد استخوان های ریزی به نام خارهای استخوانی در لبه های مهره ها بررسی می شود. این خارهای استخوانی می توانند سبب تنگی کانال نخاع و فشار بر اعصاب نخاعی شوند.

روش های تصویربرداری مانند سی تی اسکن می تواند نگاه دقیق تری به کانال نخاعی و ساختارهای عصبی بدهد.

پزشک شما ممکن است انجام اسکن استخوان، ام آر آی، میلوگرام (سی تی که پس از تزریق رنگ گرفته می شود) و (تست الکتریکی فعالیت عضلانی) را نیز تجویز کند.

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری - 444 - نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری

آیا تنگی کانال نخاعی درمان قطعی دارد؟

متاسفانه تنگی کانال نخاعی قابل درمان نیست اما به درمان پاسخ می دهد. هیچ‌کس نمی‌خواهد بشنود که یک بیماری هنوز قابل درمان نیست، اما در بیشتر موارد تنگی نخاعی، هیچ چیزی نمی‌تواند ستون فقرات را به ساختاری که در دوران جوانی داشت برگرداند.

البته با تشخیص تنگی نخاع می‌توانید زندگی عادی داشته باشید و می‌توانید روی بهبود تحرک و راحتی خود کار کنید.

خوشبختانه علائم تنگی نخاعی به طور معمول به درمان های محافظه کارانه از جمله فیزیوتراپی و تزریق پاسخ می دهد.

درمان تنگی کانال نخاعی

اگر تنگی ستون فقرات کمری دارید، بسیاری از کادر درمان مانند متخصصان آرتروز، متخصصان اعصاب، جراحان و فیزیوتراپیست ها می توانند به شما کمک کنند. درمان می تواند شامل فیزیوتراپی، دارو و گاهی اوقات جراحی باشد. به جز در موارد اورژانسی، مانند سندرم دم اسب، جراحی معمولا آخرین راه حل است.

فیزیوتراپی ممکن است شامل تمریناتی برای تقویت عضلات پشت، شکم و پا باشد. یادگیری نحوه انجام فعالیت های ایمن، استفاده از بریس برای حمایت از کمر، کشش، لیزردرمانی، دستگاه های فیزیوتراپی و ماساژ نیز مفید می باشند.

داروها ممکن است شامل داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی باشند که درد و تورم را تسکین می‌دهند و تزریق کورتن که تورم را کاهش می‌دهد.

درمان جراحی برای تنگی کانال نخاعی چگونه است؟

درمان های جراحی شامل برداشتن خارهای استخوانی مهره ها و افزایش فضای بین مهره ها است. همچنین ممکن است در جراحی تنگی کانال نخاعی با اتصال برخی از مهره ها، قسمت پایین کمر تثبیت شوند. طب سوزنی و مراقبت های کایروپراکتیک نیز ممکن است برای برخی افراد مفید باشد.

برای جلوگیری از ابتلا به تنگی ستون فقرات کمری چه کنم؟

از آنجایی که تقریباً همه افراد در سن ۵۰ سالگی به آرتروز ستون فقرات مبتلا می شوند، شما واقعاً نمی توانید از تنگی ستون فقرات کمری جلوگیری کنید. اما ممکن است بتوانید ریسک ابتلای خود را کاهش دهید. در اینجا چند راه برای حفظ سلامت ستون فقرات آورده شده است:

ورزش منظم داشته باشید. ورزش عضلات پشتی را تقویت کرده و به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری همگی برای کمر شما مفید هستند.

وضعیت صحیح بدن (پوسچر مناسب) را حفظ کنید. نحوه بلند کردن ایمن اجسام سنگین را بیاموزید. همچنین روی یک تشک  نسبتا سفت بخوابید و روی صندلی بنشینید که از انحنای طبیعی پشت شما پشتیبانی می کند.

وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن به کمر فشار بیشتری وارد می کند و می تواند در ایجاد علائم تنگی ستون فقرات کمری نقش داشته باشد.

نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری - 555 - نحوه خوابیدن برای تنگی کانال نخاعی کمری

درمان خانگی تنگی کانال نخاعی

بهترین راه برای مدیریت تنگی ستون فقرات کمری این است که تا جایی که می توانید درباره بیماری خود بیاموزید، با تیم پزشکی خود همکاری نزدیک داشته و نقش فعالی در درمان خود داشته باشید.

با حفظ وزن مناسب، تمرین وضعیت بدنی خوب و ورزش منظم، کمر خود را تا حد امکان سالم نگه دارید.

درمان‌های خانگی ساده مانند کیسه یخ، پد حرارتی، ماساژ یا دوش آب گرم طولانی می‌تواند کمک کند. مکمل های غذایی گلوکزامین و کندروتین به عنوان مکمل های غذایی برای آرتروز توصیه شده اند، هرچند مطالعات اخیر درباره اثرات آنها ناامید کننده بوده است. از پزشک خود بپرسید که آیا باید مکمل‌های غذایی را مصرف کنید و در مورد درمان‌های جایگزین یا دارویی صحبت کنید.

چه زمانی تنگی کانال نخاعی خطرناک است؟

تنگی ستون فقرات کمری می تواند باعث سندرم دم اسبی شود که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علایم زیر را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

از دست دادن کنترل روده یا مثانه

بی حسی شدید یا فزاینده در پاها، قسمت داخلی ران یا پشت پاها

درد و ضعف شدید که به یک یا هر دو پا گسترش می‌یابد و راه رفتن یا بلند شدن از صندلی را سخت می‌کند.

نکات کلیدی در مورد تنگی ستون فقرات کمری

تنگی ستون فقرات کمری به باریک شدن ستون فقرات گفته می شود که به تدریج در طول زمان اتفاق می افتد.

هیچ درمان قطعی برای تنگی ستون فقرات کمری وجود ندارد اما فیزیوتراپی یک روش غیر تهاجمی و موثر برای بهبود علایم و پیشگیری از پیشرفت این مشکل است.

در صورتی که سوالات بیشتری در این مورد دارید یا نیازمند بررسی و درمان تنگی کانال نخاعی می باشید، تیم درمانی کلینیک فیزیوتراپی دکتر راستگو در خدمت شما است.

می توانید همه روزه از ۸ صبح تا ۸ شب به شماره ۰۲۱۲۲۳۹۸۲۵۰ برای مشاوره و تعیین وقت تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن