سایر مطالب

فیبرومیالژیا چیست و درمان آن

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا یک بیماری مادام العمر است که حدود ۵ میلیون آمریکایی را مبتلا کرده است. افراد مبتلا به آن درد و سفتی در  عضلات دارند، اما هیچ چیز غیرطبیعی در عکس رادیوگرافی یا اکثر تست های آزمایشگاهی نشان داده نمی شود. پزشکان بر اساس علائم و معاینه بیمار فیبرومیالژی را تشخیص می دهند.

فیبرومیالژیا چیست و درمان آن - Fibromyalgia2 - فیبرومیالژیا چیست و درمان آن

آیا بیماری فیبرومیالژی خطرناک است؟

در حالی که فیبرومیالژیا به مفاصل یا اندام ها آسیب نمی رساند، درد و  خستگی مداوم می تواند واقعاً بر زندگی روزمره تأثیر بگذارد.

علت بیماری فیبرومیالژی چیست؟

علت فیبرومیالژیا تقریبا ناشناخته است، اما اغلب به ترکیبی از عوامل فیزیکی و روانی نسبت داده می شود. دردی که در مبتلایان به فیبرومیالژیا تجربه می‌شود، بر خلاف درد معمولی است که پس از یک محرک خاص مانند تروما احساس می‌شود. با این حال، اعتقاد بر این است که فیبرومیالژیا ممکن است ناشی از تغییرات ظریف در برخی مواد شیمیایی در مغز و سیستم عصبی باشد.

مشخصه فیبرومیالژیا درد عضلانی در سراسر بدن شما است. به طور معمول، شما همچنین علایم زیر را نیز خواهید داشت:

خستگی

مشکلات خواب

اضطراب یا افسردگی

درد مفاصل و بی حسی یا گزگز

نقاط درد فیبرومیالژیا

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد فیبرومیالژیا، مکان‌های خاصی در بدن است که وقتی فشار داده می‌شوند، دردناک هستند. افراد غیر مبتلا با فشار د ادن این نقاط  فقط فشار را احساس می کنند. تصویر زیر  ۱۸ نقطه مشترک درد را نشان می دهد.

نقاط درد فیبرومیالژیا فیبرومیالژیا چیست و درمان آن - Fibromyalgia 3 - فیبرومیالژیا چیست و درمان آن

از آنجایی که به طور سنتی هیچ تست آزمایشگاهی یا تصویر رادیوگرافی نمی توانست تشخیص فیبرومیالژیا را تایید کند، ممکن است مردم فکر کنند که این احساس “همه در فکرشان” است. اما جامعه پزشکی اکنون پذیرفته اند که درد فیبرومیالژیا واقعی است. تحقیقات نشان می‌دهند که این مشکل ناشی از اختلال در نحوه درک بدن از درد است.

خطر فیبرومیالژیا

زنان بین ۲۵ تا ۶۰ سال بیشترین شانس ابتلا به فیبرومیالژیا را دارند. پزشکان مطمئن نیستند که چرا، اما زنان ۱۰ برابر بیشتر از مردان به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند. برخی از محققان بر این باورند که ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد، اما ما هنوز نمی دانیم که کدام ژن خاص می تواند موثر باشد.

خستگی

بعد از درد، خستگی شایع ترین علامت بیماری است. این مانند خستگی عادی پس از یک روز پرمشغله نیست، بلکه یک احساس طولانی خستگی است. افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است اول صبح حتی پس از ساعت ها گذراندن در رختخواب احساس خستگی کنند. خستگی ممکن است در برخی از روزها بدتر از روزهای دیگر باشد و مانع فعالیت در کار، تفریح، ورزش و کارهای خانه شود.

عاقبت فیبرومیالژیا

درد و خستگی که تمام نمی شود می تواند شما را بدحال، مضطرب و افسرده کند. برای مثال، ممکن است در انجام وظایف در محل کار، مراقبت از فرزندان خود، یا حفظ نظافت مشکل داشته باشید. ورزش یا سرگرمی هایی مانند باغبانی ممکن است سخت به نظر برسد. از آنجایی که شما خسته شده اید و حال شما بد است، ممکن است نخواهید با دوستان خود ملاقات کنید. خوشبختانه، درمان ها می توانند به تسکین علائم کمک کنند تا بتوانید کاری را که دوست دارید انجام دهید.

فیبرومیالژیا چیست و درمان آن -                          - فیبرومیالژیا چیست و درمان آن

تشخیص فیبرومیالژی

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، درد خود را با جزئیات شرح دهید، از جمله اینکه درد کجاست و هر چند وقت یک بار اتفاق می افتد. همچنین سایر علائم مانند خستگی، مشکلات خواب یا اضطراب را به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است یک آزمایش خون و همچنین آزمایشاتی برای رد سایر بیماری ها انجام دهند.

درمان فیبرومیالژی

قبلاً روماتولوژیست ها تنها کسانی بودند که فیبرومیالژی را درمان می کردند. امروزه این بیماری توجه متخصصین متعددی را به خود جلب کرده است.

محرک های فیبرومیالژی

برای ایجاد احساس بهتر اولین قدم این است که بفهمید چه چیزی علائم شما را بدتر می کند. محرک های رایج عبارتند از:

هوای سرد یا مرطوب

فعالیت بدنی خیلی زیاد یا خیلی کم

استرس

خواب بد

خواب

بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا در به خواب رفتن یا بیدار شدن اغلب در طول شب مشکل دارند. مطالعات نشان می دهد که برخی از آنها در خواب کم عمقی می مانند و هرگز خواب آرام و عمیقی ندارند. این بدان معناست که بدن شما فرصتی برای ترمیم خود ندارد، و می تواند منجر به چرخه معیوب شود: خواب ضعیف ممکن است درد را بدتر کند و درد مانع از خواب خوب می شود.

افسردگی

نزدیک به یک سوم افراد مبتلا به فیبرومیالژیا در صورت تشخیص، افسردگی اساسی دارند. ممکن است تمرکز سختی داشته باشید، احساس ناامیدی کنید و علاقه چندانی به فعالیت های مورد علاقه خود نداشته باشید. برخی از محققان معتقدند افسردگی ممکن است نتیجه درد و خستگی مزمن باشد. برخی دیگر پیشنهاد می کنند که چیزی در شیمی مغز ممکن است منجر به افسردگی و حساسیت غیرعادی به درد شود.

جدیدترین داروی فیبرومیاژی

هدف از درمان به حداقل رساندن درد، مشکلات خواب و مشکلات خلقی است. برای کمک به کاهش علائم، پزشک ممکن است داروهایی از مسکن‌های آشنای بدون نسخه تا داروهای تجویزی مانند آمی‌تریپتیلین را تجویز کند. داروهای تجویزی که به طور خاص درد فیبرومیالژیا را درمان می کنند شامل دولوکستین، میلناسیپران و پره گابالین هستند.

فیبرومیالژیا چیست و درمان آن -                                            - فیبرومیالژیا چیست و درمان آن

برای بیماری فیبرومیالژی چه بخوریم

برخی از متخصصان می گویند آنچه می خورید می تواند در فیبرومیالژیا نقش داشته باشد – فقط نقش یکسانی برای همه ندارد. به نظر می رسد برخی غذاها و مواد تشکیل دهنده – مانند آسپارتام، کافئین و گوجه فرنگی – علائم را برای برخی افراد بدتر کند. برای اینکه بفهمید آیا چیزی در رژیم غذایی شما برای شما محرک است یا نه، سعی کنید هر بار از یک غذا اجتناب کنید و یادداشتی از احساس خود داشته باشید.

درمان فیبرومیالژی با طب سوزنی

این روش سنتی چینی از سوزن های نازکی که در نقاط کلیدی بدن وارد می شود برای بازگرداندن جریان انرژی استفاده می کند. از نظر پزشکی، این فرآیند ممکن است بر اعصاب، عضلات و بافت همبند شما تأثیر بگذارد. (اگر می خواهید از سوزن زدن اجتناب کنید، طب فشاری همان نقاط را با فشار تحریک می کند.) نتایج مطالعه متفاوت است، اما برخی افراد می گویند که این کار علائم آنها را کاهش می دهد.

استرس و فیبرومیالژی

استرس یکی از رایج ترین محرک های شعله ور شدن بیماری است. در حالی که نمی توانید استرس را از زندگی خود دور کنید، می توانید آن را محدود کنید. توجه داشته باشید که چه موقعیت هایی شما را مضطرب یا ناراحت می کند – در خانه و محل کار – و به دنبال راه هایی باشید که آنها را کمتر کنید. یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های آرامش را بررسی کنید.

فیبرومیالژیا چیست و درمان آن - Physiotherapy for Fibromyalgia dubai - فیبرومیالژیا چیست و درمان آن

چگونه فیزیوتراپی می تواند به تسکین درد فیبرومیالژیا کمک کند؟

در حالی که هیچ درمان شناخته شده ای برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، فیزیوتراپی می تواند به کاهش علائم درد کمک کند. همچنین می تواند به کاهش سفتی و خستگی کمک کند. علاوه بر ورزش، فیزیوتراپیست ها از طیف وسیعی از روش ها استفاده می کنند – از ماساژ بافت عمیق گرفته تا کیسه های یخ و گرما و آب درمانی.

مزیت فیزیوتراپی این است که به فرد مبتلا به فیبرومیالژیا اجازه می دهد تا از نزدیک با یک متخصص آموزش دیده که می تواند یک برنامه درمانی خاص فیبرومیالژیا طراحی کند، همکاری نماید. درمانگر پیشرفت شما را یادداشت می کند و ارزیابی می کند که آیا هنگام انجام “تکالیف” یا تمرینات در خانه، عادات درمانی، ترازها و الگوهای حرکتی درستی را انجام می دهید یا خیر.

هدف نهایی فیزیوتراپی این است که درد شما کاهش یابد و درمان ها و تمرینات خاص را یاد بگیرید و سپس آنها را روزانه یا در صورت نیاز در خانه انجام دهید.

چرا فیزیوتراپیست از آب درمانی استفاده می کند؟

آب درمانی با گرمای مرطوب روی نواحی دردناک باعث گشاد شدن عروق خونی می شود. که جریان خون، اکسیژن و سایر مواد مغذی را افزایش می دهد.

آب درمانی ممکن است به تسکین کوتاه مدت درد فیبرومیالژیا کمک کند. گرمای مرطوب ممکن است درد مزمن عضلانی فیبرومیالژیا یا درد نقطه ماشه ای را تسکین دهد. می توانید از یک پد گرم کننده مرطوب، یک حوله گرم و مرطوب استفاده کنید. همچنین می توانید زیر دوش بایستید یا روی چهارپایه بنشینید و اجازه دهید آب گرم روی ناحیه دردناک بدن شما بریزد.

فیزیوتراپیست شما ممکن است توصیه کند که چند دقیقه قبل و بعد از کشش یا انجام تمرینات مقاومتی یا هوازی از گرمای مرطوب استفاده کنید. انجام این کار می تواند ورزش را کمتر دردناک و موثرتر کند. اگر می خواهید از گرمای مرطوب برای کاهش درد فیبرومیالژیا استفاده کنید، ممکن است آن را دو بار در روز، هر بار حدود ۱۵ دقیقه امتحان کنید.

یک فیزیوتراپیست از چه ابزار روش دیگری برای فیبرومیالژیا استفاده می کند؟

فیزیوتراپیست ممکن است از انواع مختلفی از ابزارها برای بیماران فیبرومیالژیا استفاده کند، از جمله:

ماساژ بافت های عمیق

ورزش هوازی سبک (ایروبیک در آب)

ورزش برای تسکین درد

تمرینات کششی و تقویتی