خدمات مادرمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی گردن

فتق دیسک گردن و درمان آن

فتق دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک گردن می تواند سبب گردن درد و درد ناحیه پشت شود. هر چند ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما با افزایش سن فتق دیسک گردن یک مشکل تقریبا شایع است. در واقع، شما اغلب می توانید مبتلا به پارگی دیسک گردن بدون هیچ علامتی باشید.

فتق دیسک گردن چیست فتق دیسک گردن و درمان آن - 1 - فتق دیسک گردن و درمان آن

در مورد دیسک گردن خود بیشتر بدانید

چه چیزی می تواند باعث ایجاد دیسک شود؟

اگر ابتدا کمی در مورد ستون فقرات خود، ساختار آن و محل قرار گرفتن دیسک های گردنی خود بیاموزید، به دانستن مشکلات دیسک گردن کمک می کند.

ستون فقرات شما از استخوان هایی به نام مهره تشکیل شده است. مهره ها شما را صاف نگه می دارند. آنها همچنین طناب نخاعی شما را که شبیه لوله ای است که مایع در وسط آن جریان دارد احاطه کرده و از آن محافظت می کنند. این مایع از مغز شما تا انتهای ستون فقرات شما امتداد دارد.

در بین مهره ها بالشتک های اسفنجی به نام دیسک گردن قرار دارند. دیسک های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می کنند و هم به آن اجازه می دهند که به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخد و به جلو به عقب خم شود. آنها مانند ضربه گیر برای حرکات شما و همچنین حرکاتی مانند پریدن، دویدن و سایر فعالیت ها عمل می کنند.

ستون فقرات شما دارای سه بخش اصلی از بالا به پایین است:

ستون فقرات گردنی

ستون فقرات پشتی

ستون فقرات کمری

هفت مهره بالای ستون فقرات شما مهره های گردنی هستند. نخاع ناحیه گردنی شما همچنین حاوی اعصابی است که به بازوها، دست ها و قسمت بالایی بدن شما متصل می شوند.

دیسک های گردنی مهره های گردنی را محافظت می کنند. آنها همچنین مهره ها را به یکدیگر متصل می کنند تا بتوانید گردن و پشت خود را خم کنید و بچرخانید.

فتق دیسک گردن چیست فتق دیسک گردن و درمان آن - 2 - فتق دیسک گردن و درمان آن

دیسک گردن و گردن شما

دیسک های گردن شما هم گردن شما را تثبیت می کنند و هم به آن اجازه می دهند که گردن خود را به آرامی از یک طرف به سمت دیگر بچرخانید و به جلو به عقب خم شود.

با گذشت زمان، این دیسک ها فرسوده می شوند و شروع به تخریب شدن می کنند. فضای بین مهره ها باریک می شود و ریشه های عصبی فشرده می شوند. این فرآیند بیماری دژنراتیو (تخریبی)دیسک نام دارد. تحقیقات نشان می دهد که حدود ۲۵ درصد از افراد بدون علائم زیر ۴۰ سال و ۶۰ درصد بالای ۴۰ سال بدون علایم به درجاتی از بیماری دژنراتیو دیسک مبتلا هستند. با بدتر شدن بیماری دژنراتیو دیسک، انعطاف پذیری گردن کم تر می شود و ممکن است گردن درد و سفتی، به خصوص در اواخر روز احساس شود.

شایع ترین و بارزترین علامت بیماری دژنراتیو دیسک گردن درد و سفتی گردن است. هنگامی که دیسک تخریب شده روی یک یا چند اعصاب از طناب نخاعی فشار می‌آورد، ممکن است درد، بی‌حسی یا ضعف در امتداد شانه، بازو و دست خود نیز داشته باشید.

فتق به چه معناست؟

دیسک های بین مهره ها حاوی یک ماده ژل مانند در مرکز خود هستند که هسته دیسک نام دارد. قسمت بیرونی هر دیسک از غضروف فیبری تشکیل شده است که هسته دیسک را در خود نگه می دارد.

وقتی قسمت بیرونی دیسک پاره یا شکافته می شود، ژل (هسته دیسک) می تواند بیرون بزند. این به معنای فتق دیسک است.

فتق دیسک را «دیسک پاره شده» نیز می‌گویند. می‌توانید آن را مانند یک دونات ژله‌ای در نظر بگیرید که محتوای آن بیرون زده است.

علل فتق دیسک گردن فتق دیسک گردن و درمان آن - 3 - فتق دیسک گردن و درمان آن

علل فتق دیسک گردن

تشخیص اینکه دقیقاً چه چیزی باعث فتق دیسک گردن می شود دشوار است. پارگی دیسک اغلب به آهستگی و بدون هیچ دلیل مشخصی بروز می کند. اما برای دلیل بروز پارگی دیسک گردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن. با افزایش سن، دیسک به دلیل سایش و فرسودگی بیشتر مستعد پارگی است. هنگامی که ما جوان هستیم، دیسک های ما مقدار زیادی آب در خود دارند. اما با گذشت زمان با افزایش سن، میزان آب دیسک کاهش می یابد. آب کمتر در دیسک ها به این معنی است که آنها کمتر انعطاف پذیر هستند. این بدین معناست که وقتی حرکت می کنید، می پیچید یا می چرخید، احتمال پارگی یا فتق آن بیشتر است. دیسک ها در افراد مسن تر، می توانند با نیروی کمتری پاره شوند.

ژنتیک. فتق دیسک در افرادیکه سابقه خانوادگیمثبت دارند، بیشتر رخ می دهد

حرکت. حرکات ناگهانی و تکان دهنده می تواند باعث بروز این مشکل شود

فشار ناگهانی. اگر جسم سنگینی را بلند کنید یا بالاتنه خود را خیلی سریع بپیچانید یا بچرخانید، می توانید به دیسک آسیب بزنید

علائم فتق دیسک گردن

فتق دیسک گردن یکی از شایع ترین علل گردن درد است. اگر دیسک روی یک ریشه عصبی فشار می آورد، علائم دیگر می تواند شامل موارد زیر باشد:

بی حسی یا سوزن سوزن شدن در شانه یا بازو که ممکن است تا انگشتان شما پایین بیاید

ضعف در دست یا بازو

اگر دیسک پاره شده به نخاع شما فشار بیاورد، می توانید علائم جدی تری داشته باشید، از جمله:

تلو تلو خوردن یا بد راه رفتن

سوزن سوزن شدن یا احساس شوک مانندی که از بدن شما وارد پاهای تان می شود

مشکلات استفاده از دست ها و بازوها برای مهارت های حرکتی ظریف

از دست دادن تعادل و هماهنگی

فتق دیسک گردن و درمان آن - 4 - فتق دیسک گردن و درمان آن

آیا بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند به سردرد مزمن منجر شود؟

بله. سردردهای ناشی از فتق دیسک، آرتروز یا آسیب گردن، سردرد سرویکوژنیک نامیده می شود. سردردهای سرویکوژنیک بسیار شایع هستند و کمتر شناخته شده اند. اکثر پزشکان هشدار می دهند که تشخیص این درد ناشی از فتق دیسک سخت است. این سردردها ممکن است علائمی مشابه میگرن داشته باشند. انتظار احساس درد در یک طرف سر، حساسیت به نور و حالت تهوع را داشته باشید. این سردردها همچنین می توانند باعث گردن درد یا درد با حرکت ناگهانی گردن شوند. سردردهای سرویکوژنیک معمولاً باعث درد در پشت سر می شوند. این درد ممکن است به بالای جمجمه و گاهی به پیشانی یا شقیقه گسترش یابد. همچنین ممکن است با درد یا ناراحتی در پشت چشم همراه باشد.

آیا دیسک گردن می‌تواند به درد در بازوها و دست‌ها منجر شود؟

بله. رادیکولوپاتی به درد ناشی از یک عصب نخاعی اشاره دارد. دردی که به پایین بازو می رسد اغلب ممکن است ناشی از مشکل در گردن یا ستون فقرات گردن باشد. این مشکلات اغلب با مشکلات شانه، آرنج یا دست اشتباه گرفته می شوند. بسیاری از بیماران با مشکلات شانه، مشکلات اعصابی که از آرنج عبور می کنند یا سندرم تونل کارپال به اشتباه تشخیص داده می شوند. برخی حتی در تلاشی نادرست برای رفع این تشخیص های اشتباه تحت عمل جراحی قرار می گیرند.

چه زمانی باید به پزشک تماس مراجعه کرد؟

فتق دیسک شایع است و در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد. احتمال بروز فتق دیسک گردن در افراد ۳۵ تا ۵۵ ساله بیشتر است.

اگر یک یا چند مورد از علائم بالا و گردن درد دارید و به خصوص اگر ضعف حسی، حرکتی دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

گردن خود را سالم نگه دارید

گردن درد با درمان های محافظه کارانه مانند فیزیوتراپی و دارو درمانی پس از چند هفته بهبود می یابد. اگر برای درمان آن جراحی انجام دهید، دوره درمان ۳ ماه تا یک سال طول می کشد تا استخوان بهبود یابد. هنگامی که گردن درد شما کاهش یافت، حفظ سلامت آن به شما بستگی دارد. شما باید ستون فقرات خود را در وضعیت مناسبی نگه دارید تا بتوانید از ناراحتی آن در آینده جلوگیری کنید. مراقب وضعیت بدن خود باشید: سعی کنید زمانیکه نشسته اید گردن خود را صاف و پشت خود را به خوبی نگه دارید.