خدمات مادرمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی پا

راهنمای شناخت و درمان داغی کف پا (سندرم پاهای سوزان)

داغی کف پا

پدیده پاهای آتشین: بررسی علل داغی کف پا

داغی کف پا یا همان سندرم پاهای سوزان مجموعه ای از علائم است که در آن پاهای شما اغلب به طور ناخوشایندی داغ و دردناک می شوند. این بیماری علل بالقوه زیادی دارد. درمان آن بستگی به علل یا بیماری زمینه ای مسبب داغی کف پا دارد.

سندرم پاهای سوزشی چیست؟

در این بیماری داغی و احساس سوزش ممکن است در شب شدیدتر شود و در طول روز کمی تسکین پیدا کند. علائم ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. گرما و درد می تواند به کف پا محدود شود، اما گاهی تا بالای پا، مچ پا و حتی ساق پا را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

شایع ترین علائم سندرم داغی کف پا عبارتند از:

احساس گرما یا سوزش که اغلب در شب بدتر می شود

بی حسی در پاها

درد شدید یا کوبنده

احساس سنگینی در پاها

درد مبهم در پاها

قرمزی یا گرمی بیش از حد پوست

گزگز یا احساس سوزن سوزن شدن

- taein elate daghi kafe pa - راهنمای شناخت و درمان داغی کف پا (سندرم پاهای سوزان)

شایع ترین علل داغی کف پا چیست؟

علائم سندرم پاهای سوزان می تواند ناشی از بیماری های مختلف باشد، مانند:

آسیب یا به دام افتادن عصب

فشار روی عصب سبب درد عصبی یا همان درد نوروپاتیک می شود. درد عصبی (نوروپاتیک) می تواند به شکل داغی و سوزش در کف پا بروز کند. دلایل زیادی برای درد عصبی وجود دارد. درد عصبی ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلف، آسیب‌های کمر مانند آرتروز، جراحی کمر، استفاده از داروهای شیمی‌درمانی یا سایر داروها یا قرار گرفتن در معرض سموم رخ دهد.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی محیطی یکی از دلایل اصلی سندرم پای سوزشی است. افرادی که برای مدت طولانی دیابت داشته اند و سابقه سطح بالای گلوکز خون دارند، بیشتر در معرض نوروپاتی محیطی قرار دارند. سایر بیماری هایی که می توانند باعث نوروپاتی محیطی شوند عبارتند از داروهای شیمی درمانی، برخی بیماری های ارثی، اختلالات خودایمنی (از جمله آرتریت روماتوئید)، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، عفونت ها، نارسایی کلیه، اختلال مصرف الکل و عدم تعادل تغذیه مانند کمبود ویتامین (سندرم سوء جذب).

سندرم تونل تارسال

تونل تارسال، فضای باریکی در داخل مچ پا در نزدیکی استخوان های مچ پا است. عصب تیبیال خلفی از داخل این تونل عبور می کند و بعد به کف پا می رود. فشرده شدن عصب تیبیال خلفی در تونل تارسال می تواند منجر به احساس سوزش، سوزن سوزن شدن یا درد در قسمت هایی از پا شود.

بیماری مورتون نوروما

بافت عصبی ممکن است بین استخوان های انگشتان پا ضخیم شده و باعث درد شود. کفش‌های خیلی تنگ می‌توانند باعث این نوع نوروما شوند. سایر علل بروز این مشکل می تواند از آسیب‌های ورزشی، استرس یا وضعیت یا حرکت غیرطبیعی پای شما و همچنین کاهش چربی در کف پا باشند.

کم کاری تیروئید

کم کاری غده تیروئید ممکن است باعث احساس سوزش در پاها، همراه با افزایش وزن، خشکی پوست یا خستگی شود.

- ofonat nashi az tarigh paye varzeshkaran - راهنمای شناخت و درمان داغی کف پا (سندرم پاهای سوزان)

آیا ممکن است داغی کف پا ناشی از عفونت یا التهاب باشد؟ بله

پای ورزشکار: این عفونت قارچی توسط قارچ های کپک مانندی به نام درماتوفیت ایجاد می شود که در نواحی مرطوب و گرم پوست شما رشد می کند. کفش‌ها و جوراب‌های مرطوب و محیط‌های مرطوب به قارچ‌ها اجازه رشد و گسترش آن را می‌دهند. علائم پای ورزشکار ممکن است شامل خارش و سوزش بین انگشتان پا و کف پا باشد.

آیا ممکن است داغی کف پا ناشی از فشار بیش از حد بر روی کف پا باشد؟ بله

کفش‌های خیلی تنگ، خیلی نرم و با کف نازک یا کفشی که در آن به درستی جا نمی‌شوند، می توانند پاهای حساس را تحریک کنند یا به قسمت‌های خاصی از پای شما فشار وارد کنند.

آیا داغی کف پا می تواند ناشی از تماس با مواد حساسیت زا باشد؟ بله

آلرژی: موادی که برای ساخت کفش یا جوراب استفاده می شود ممکن است علت داغی کف پا باشند.

درماتیت تماسی: رنگ ها یا عوامل شیمیایی مورد استفاده برای برنزه کردن چرم می توانند پوست شما را تحریک کنند.

سندرم پاهای سوزشی چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که هیچ آزمایشی برای اندازه‌گیری عینی شدت درد یا سوزش پا وجود ندارد، پزشک سعی می‌کند علت اصلی علائم را تعیین کند.

معاینه فیزیکی

پزشک در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله علائم فیزیکی که دارید و داروهایی که مصرف می کنید، از شما می پرسد. پزشک رفلکس‌های شما را آزمایش و پاهای شما را برای علائم عفونت، آسیب یا سایر مسائل بررسی می‌کنند.

آزمایش خون

پزشک ممکن است دستور انجام آزمایش هایی را برای اندازه گیری سطح گلوکز خون یا غربالگری کمبودهای تغذیه ای یا اختلالات غدد درون ریز را دهد. سایر کارهای آزمایشگاهی شامل اندازه گیری الکترولیت های سرم و ادرار (منیزیم، سدیم، پتاسیم، سطوح ویتامین بی و کلرید) است.

تست های عملکرد عصبی

پزشک ممکن است در صورت مشکوک شدن به آسیب عصبی، آزمایشات الکترودیاگنوستیک (نوار عصب و عضله) الکترومیوگرافی و تست هدایت عصبی را تجویز نماید.

سندرم سوزش پا چگونه درمان می شود؟

درمان سندرم پاهای سوزش به علل یا شرایط زمینه ای بستگی دارد. در ادامه مقاله درمان های مختلف بیماری داغی کف پا توضیح داده می شوند:

درمان خانگی داغی کف پا چیست؟

- cool water - راهنمای شناخت و درمان داغی کف پا (سندرم پاهای سوزان)

پاهای خود را حداقل ۱۵ دقیقه در آب خنک خیس کنید. این کار می تواند تسکین موقتی ایجاد کند. آب سرد توصیه نمی شود.

از قرار دادن پا در معرض گرما خودداری کنید.

پاهای خود را بالا بگذارید.

داروهای مسکن مصرف کنید. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن ممکن است به طور موقت درد را کاهش دهند.

از کرم ها و پمادهای موضعی استفاده کنید. کرم ها و پمادهای حاوی کپسایسین ممکن است درد را تسکین دهند. در صورت ابتلا به عفونت، می توانید از کرم ها، لوسیون ها، اسپری ها یا پودرهای ضد قارچ موضعی برای درمان عفونت پای ورزشکار استفاده کنید.

برای بهبود داغی کف پا چه دارویی مناسب است؟

داروی تجویزی پس از تعیین علت زمینه ای بیماری توسط پزشک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

انسولین یا داروهای خوراکی کاهنده قند خون می تواند به مدیریت سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

مکمل های غذایی ممکن است برای افرادی که کمبود ویتامین دارند تجویز شود.

داروهای ضد درد، داروهایی مانند داروهای مخدر خوراکی یا موضعی یا غیر مخدر ممکن است برای تسکین درد تجویز شوند.

کرم‌های موضعی، لوسیون‌ها، اسپری‌ها یا چسب‌های حاوی لیدوکائین ممکن است ناراحتی را کاهش دهند.

داروهای ضد افسردگی داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و دیگران ممکن است به درد مزمن مرتبط با نوروپاتی کمک کنند.

داروهای ضد تشنج. گاباپنتین، کاربامازپین، پره گابالین و دیگران ممکن است برای درمان درد مزمن استفاده شوند.

داروهای ضد قارچ. داروهای خوراکی ممکن است برای عفونت های مقاوم به محصولات موضعی استفاده شوند.

سایر گزینه های درمانی

فیزیوتراپی و ورزش

تغییرات رژیم غذایی

پد پا یا قرار دادن کفی مناسب در کفش

در مواردی که به داروها یا اشکال محافظه کارانه تر درمان پاسخ نمی دهند، ممکن است جراحی پا با دلایل زمینه ای خاص توصیه شود

آیا می توان از سندرم سوزش پا پیشگیری کرد؟

متاسفانه هیچ راهی برای درمان کامل بیماری داغی کف پا وجود ندارد، اما این دستورالعمل ها ممکن است به رفع برخی از مشکلات کمک کند:

برای معاینات منظم را با یک متخصص پا برنامه ریزی کنید. اگر داغی پای شما به علت دیابت یا سایر شرایطی است که می‌تواند بر عصب های شما تأثیر بگذارد، معاینات منظم لازم است. افراد مبتلا به دیابت یا سایر بیماری ها ممکن است نیاز به کفش های مخصوص داشته باشند.

کفشی را انتخاب کنید که مناسب باشد و تهویه مناسبی داشته باشد. کفش ها باید دارای پاشنه کوتاه و پنجه پهن باشند و پشتیبانی خوبی از قوس های پا داشته باشند.

جوراب های تمیز و خشک بپوشید تا از بیماری پای ورزشکار جلوگیری کنید. اگر در ورزش یا فعالیت های دیگری که باعث تعریق پاهای شما می شود شرکت می کنید، اغلب جوراب خود را عوض کنید.

روزانه پاهای خود را از نظر علائم عفونت معاینه کنید.