شماره تماس : ۲۲۳۹۸۲۵۰
پاسخگو همه روزه

فواید فیزیوتراپی زانو

آیا شما برای بالا رفتن و پایین آمدن از پله به علت زانو درد مجبور هستید نرده را با دست بگیرید؟

آیا شما هنگامیکه از صندلی بر می خیزید زانوی تان صدا می دهد و درد می گیرد؟

آیا زانوی شما آسیب دیده است یا جراحی زانو انجام داده اید؟

آیا زانوی شما به علت آرتروز درد می کند و سفت شده است؟

در هر کدام از این موارد شاید تصورتان این است که تنها راه، ایستادن روی پاها و حرکت کردن علارغم وجود درد و ناراحتی است. این در حالی است که شما می توانید با انجام درمان هایی محافظه کارانه همانند فیزیوتراپی درد مفصل را بکاهید و از آسیب بیشتر زانو پیشگیری کنید.

زانو یکی از بزرگ ترین و پیجیده ترین مفاصل بدن است. مفصل زانو در معرض بار زیادی قرار دارد و اطراف آن کمتر از سایر مفاصل توسط عضلات پوشیده شده و حمایت کمتری می شود. در نتیجه بسیار در معرض آسیب های ناشی از ضربه و فشار های ناشی از وزن و بار می باشد. زانو درد شیوع زیادی در جامعه دارد. طبق آمار از هر 4 نفر 1 نفر بزرگسال مبتلا به زانودرد است که اغلب این افراد سن شان بالاتر از 50 سال است. فشارهای ناشی از وزن بدن و بی حرکتی، مفصل زانو را محل شایع برای آرتروز می سازد. به طوریکه 18 درصد از افراد بالای 45 سال مبتلا به آرتروز زانو هستند.

ابتلا به مشکلات زانو مانند یک چاقوی دو لبه است. استفاده بیش از حد از زانو ممکن است که شرایط زانو را بدتر سازد این درحالی است که با کمتر حرکت دادن، زانوها ضعیف تر می شوند. لازم است برا ی آنکه قوی و سالم بمانید، تعادل برای حرکت دادن زانو به میزان کافی را بیابید. این یکی از فواید فیزیوتراپی زانو است.

هنگامیکه شما به آرتروز زانو مبتلا می شوید، عضلات اطراف زانو ضعیف می شوند و مفصل سفت می شود. در نتیجه انجام فعالیت های هرروزه همانند راه رفتن یا خارج شدن از تخت برای شما دشوار می گردد.

فیزیوتراپی می تواند برای کم شدن درد، التهاب و سفتی آرتروز زانو به شما کمک کند. یکی دیگر از فواید فیزیوتراپی زانو کمک به بهبود عملکرد مفصل زانو است. با انجام فیزیوتراپی راه رفتن، خم کردن، چمباتمه زدن، نشستن و زانو زدن برای شما آسان تر می شود. در یک تحقیق که اخیرا برروی بیماران مبتلا به آرتروز زانو انجام شد مشخص گردید که ترکیب درمان های دستی فیزیوتراپی و تمرین درمانی فواید کاربردی برای بیماران مبتلا به آرتروز زانو دارد و از لزوم انجام جراحی جلوگیری کرده یا آن را به تعویق می اندازد.1

دو نوع فیزیوتراپی شامل درمان های پسیو (غیرفعال) و اکتیو (فعال) می توانند مشکل زانودرد را قابل درمان تر سازد. با انجام درمان های غیر فعال فیزیوتراپیست بخشی از درمان را برای شما انجام می دهد. درمان فعال درمان هایی است که شما خودتان در انجام آن نقش فعال دارید و با انجام آن ها در کلینیک فیزیوتراپی و منزل به درمان کمک می کنید.

درمان های فیزیوتراپی رایج غیر فعال برای زانودرد

سرما درمانی: با استفاده از سرما گردش خون ناحیه کاهش یافته و تورم کم می شود. به طور مثال ممکن است فیزیوتراپیست کمپرس یخ روی مفصل زانوی شما قرار دهد.

گرما درمانی: گرما گردش خون را افزایش می دهد و سبب کاهش سفتی مفصل و عضلات اطراف زانو می شود. به طور مثال فیزیوتراپیست می تواند برای بهبود گردش خون یک کیسه گرما یا لامپ مادون قرمز روی مفصل زانوی شما قرار دهد.

آب درمانی: در این درمان با استفاده از آب علایم آرتروز زانو کاهش می یابد. فواید متعددی برای آب درمانی وجود دارد. به طور مثال شما می توانید تمرین های متعددی را در آب انجام دهید. بعلاوه قرار گیری در آب به تنهایی می تواند حرکات مفصلی را تسهیل سازد و درد و سایر علایم آرتروز را بکاهد.

لیزردرمانی: انرژی نورانی لیزر از پوست عبور می کند و به بافت آسیب دیده می رسد و در آنجا جذب می شود. انرژی لیزر به کاهش التهاب و تسریع ترمیم بافت آسیب دیده کمک می کند. اثرات مفید لیزر در بهبود علایم آرتروز زانو به اثبات رسیده است2.

شاک ویو: استفاده از شاک ویو برروی نقاط دردناک اطراف مفصل زانو یکی از درمان های جدید و بسیار موثر برای کاهش درد و بهبود بدشکلی های ناشی از آرتروز زانو است. اثرات مفید شاک ویو در درمان زانو درد در تحقیق انجام شده در سال 2018 میلادی مشخص شده است3.

برخی از درمان های فعال برای آرتروز زانو

تمرین های تقویتی: فیزیوتراپیست ورزش های خاصی را که شما می توانید در منزل برای تقویت عضلات تان انجام دهید را آموزش می دهد. انجام ورزش های عضلات پا می تواند مفصل زانوی شما را قوی تر سازد. قوی کردن این عضلات به تنهایی می تواند به کاهش درد آرتروز زانو کمک کند.

تمرینات انعطاف پذیری: از آنجاییکه آرتروز زانو اغلب سبب سخت شدن حرکت آن می شود، انجام ورزش های انعطاف پذیری بسیار اهمیت دارد. انجام منظم این تمرینات می توانند به افزایش دامنه حرکتی مفصل کمک نماید، زانوها را منعطف سازد و عملکرد طبیعی مفصل زانو را احیا کند.

تمرینات پروپریوسپشن (حس عمقی): گیرنده های حس عمقی در داخل عناصر اطراف مفصل زانو همانند لیگامان ها، کپسول مفصلی و عضلات مفصل قرار دارند. از آنجاییکه با ایجاد آرتروز و روند تخریبی در مفصل این عناصر آسیب می بینند و عضلات اطراف مفصل ضعیف می شوند، حس عمقی مفصل کاهش می یابد. تحقیقات انجام شده نقش بارز ورزش های حس عمقی در بهبود علایم و کند شدن روند آرتروز مفصل زانو را نشان داده اند4.

از آنجا که انجام این تمرین ها به برداشتن فشار روی زانو کمک می کنند، هر سه نوع تمرینات تقویتی، انعطاف پذیری و حس عمقی برای درمان زانودرد اهمیت دارند.

در جلسه اول حضور شما در کلینیک فیزیوتراپی، فیزیوتراپیست پس از انجام ارزیابی یک برنامه درمانی برای شما در نظر می گیرد که شامل ترکیبی از درمان های فعال و غیر فعال برای درمان زانودرد شما می باشد.

با انجام یک دوره فیزیوتراپی برای زانودردتان فعالیت های روزانه شما ارتقا می یابد. هر چه سریع تر زانودرد شما درمان شود، بهتر و سریعتر می توانید در مسیر سلامتی قرار گیرید.

منابع

1. Deyle GD, Henderson NE, Matekel RL et al. Effectiveness of manual physical therapy and exercise in osteoarthritis of the knee. A randomized, controlled trial. Ann Intern Med. 2000;132(3):173-181.
  2. Tascioglu F, Armagan O, Tabak Y, Corapci I, Oner C. Low power laser treatment in patients with knee osteoarthritis. Swiss medical weekly. 2004 May 1;134(1718).

1. Kim JH, Kim JY, Choi CM, Lee JK, Kee HS, Jung KI, Yoon SR. The dose-related effects of extracorporeal shock wave therapy for knee osteoarthritis. Annals of rehabilitation medicine. 2015 Aug;39(4):616.

1. Van der Esch M, Steultjens M, Harlaar J, Knol D, Lems W, Dekker J. Joint proprioception, muscle strength, and functional ability in patients with osteoarthritis of the knee. Arthritis Care & Research: Official Journal of the American College of Rheumatology. 2007 Jun 15;57(5):787-93.
  • Handout on Health: Osteoarthritis. National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases Web site. http://www.niams.nih.gov/Health_Info/Osteoarthritis/default.asp. Updated August 2013. Accessed March 16, 2015.
  • Arthritis Foundation article on 25 Treatments for Arthritis Hip & Knee Pain.http://www.arthritistoday.org/about-arthritis/types-of-arthritis/osteoarthritis/treatment-plan/25-treatments-for-hip-knee-oa-2.php.Accessed March 16,2015.”>http://www.arthritistoday.org/about-arthritis/types-of-arthritis/osteoarthritis/treatment-plan/25-treatments-for-hip-knee-oa-2.php. Accessed March 16, 2015