خدمات مادرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی دستفیزیوتراپی زانوفیزیوتراپی کمرفیزیوتراپی مثانه

فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن

فیزیوتراپی افراد مسن

خانم محسنی یکی از مراجعین مطب ما است. او دردی آزاردهنده در ناحیه پشت ران (همسترینگ) خود داشت. او در ۶۵ سالگی است، بیش از ۴۰ سال است که ورزش می کند. حتی وقتی درد داشت، دوست نداشت ورزش را متوقف کند. ورزش کلید زندگی اجتماعی، حال خوب و کیفیت بالای زندگی او است.

برای غلبه بر دردش، او استراحت می کرد، حرکات کششی انجام می داد و ماساژ می گرفت – کارهایی که فکر می کرد باید انجام دهد. شاید، او به این امید بود که مشکل اش خود به خود بهتر شود.

فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن - 1 - فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن

اما نشد. حتی بعد از ۵ ماه، هیچ چیز بهتر نشده بود. خانم پازوکی می دانست که زمان مراجعه به فیزیوتراپی فرا رسیده است. این چیزی است که او با افزایش سن بیشتر متوجه آن شده است.

او می‌گوید: گاهی اوقات می‌توانید با نادیده گرفتن مشکلات کنار بیایید، اما با افزایش سن، این کار باعث آسیب بیشتر می شود.

ما در فیزیوتراپی برای او یک برنامه درمانی پیشرونده انجام دادیم که به طور ویژه برای آسیب او طراحی شده بود. او به تدریج قدرت خود را بدون فشار بیش از حد به بدنش افزایش داد. پس از چند ماه کار مداوم، خانم پازوکی به ورزش بازگشت.

بدون انجام فیزیوتراپی بهبودی او بسیار سخت تر بود و شاید اصلاً اتفاق نمی افتاد. بهبود وی به این دلیل است که فیزیوتراپیست‌ها «با توجه به شرایط فرد، برنامه درمان و تمرین» را ارائه می‌دهند.

یک فیزیوتراپیست خوب فقط نمی‌پرسد کجا درد دارد و آنجا را فیزیوتراپی کند. او برای ارزیابی الگوهای حرکتی خاص شما وقت می گذارند و یک برنامه فردی برای شما طراحی می کنند تا به شما کمک کند قدرت تان را افزایش دهید و بهتر و بدون درد حرکت کنید.

در افراد مسن تر، فیزیوتراپی بسیار مفید است، زیرا فیزیوتراپیست ها می توانند مشکلاتی را  تشخیص داده و درمان کنند که در وهله اول ممکن است مشکل بزرگی به نظر نرسند، اما می توانند منجر به مشکلات بزرگ تری شوند.

فیزیوتراپی سالمندان با سایر انواع فیزیوتراپی متفاوت است زیرا بیشتر بر روی ایجاد قدرت و استقامت در افراد مسن تمرکز می کند تا به موارد زیر کمک کند:

*  فعال نگه داشتن فرد

* جلوگیری از دست دادن قدرت بدنی بواسطه افزایش سن و بی تحرکی

* جلوگیری از آتروفی عضلانی (تحلیل رفتن ‌و لاغر شدن عضلات)

* کاهش خطر افتادن و صدمات ناشی از آن

* حفظ استقلال در انجام فعالیت های روزانه

فیزیوتراپی سالمندان را می توان در شرایط و مکانهای مختلفی انجام داد، از جمله:

۱» بیمارستان ها و کلینیک ها به صورت سرپایی

۲» تسهیلات مراقبت‌های بهداشتی بستری مانند خانه‌های سالمندان و مراکز توانبخشی

۳» در خانه، که به ویژه برای کسانی که مشکلات حرکتی دارند و در بیرون رفتن مشکل دارند مفید است

فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن - 2 - فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن

علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان

با افزایش سن، بدن شما تغییر می کند. شما شروع به از دست دادن توده عضلانی و استخوانی بیشتری می کنید و ممکن است با کارهای ساده قبلی مانند بالا رفتن از پله ها یا بلند شدن از روی صندلی مشکل داشته باشید. احساس تعادل شما می تواند بدتر شود و ممکن است احساس خستگی، ضعف و درد بیشتری داشته باشید. تمام موارد مذکور در کنار هم علت ناتوانی در راه رفتن سالمندان هستند.

اگر به افراد کمک کنید زودتر با دردها مقابله کنند، احتمال اینکه قدرت و تحرک خود را از دست بدهند کمتر می شود. اگر افراد مسن تحرک خود را حفظ کنند، می توانند به حرکت و فعالیت ادامه دهند. به این ترتیب فیزیوتراپی می‌تواند به حفظ امنیت و استقلال افراد مسن در خانه و در اجتماع کمک کند.

به عنوان مثال، خانم پازوکی، مراجعه کننده به کلینیک فیزیوتراپی ما که به دنبال درمان آسیب همسترینگ خود بود یک اثر مثبت جلسات فیزیوتراپی منظم خود را کشف کرد: تعادل او بهبود یافت و با تعادل و قدرت بهتر، احتمال افتادن او کمتر شد.

این مهم تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بر اساس یک گزارش، از هر چهار فرد مسن هر سال یک نفر زمین می خورد. و هر ساله زمین خوردن باعث شکستگی استخوان ها، صدمات به سر و مشکلات دیگر به خصوص در افراد مسن می شود. این مساله می‌تواند تحرک فردو زندگی مستقل را به خصوص با افزایش سن به مخاطره بیندازد.

فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن - 3 - فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن

فیزیوتراپی می‌تواند تفاوت بزرگی در کیفیت زندگی روزمره ایجاد کند. کل کیفیت زندگی شما حول توانایی شما برای حرکت در خانه و انجام فعالیت های روزانه می چرخد. این توانایی بزرگی است.

شما مجبور نیستید تا زمانی که درد به سراغ شما بیاید صبر کنید.

ممکن است فکر کنید فیزیوتراپی تنها پس از آسیب یا جراحی، مانند افتادن یا تعویض زانو، ضروری است. با این حال، فیزیوتراپی می تواند به انواع مختلفی از مشکلات کمک کند. از جمله مشکلات سالمندی که فیزیوتراپی برای آنها موثر است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوکی استخوان (استخوان های شکننده):

بیش از نیمی از افراد بالای ۵۰ سال به پوکی استخوان مبتلا هستند. فیزیوتراپی منظم می تواند سلامت استخوان را بهبود بخشد و از دست دادن استخوان را کاهش دهد.

آرتروز: فیزیوتراپیست شما می تواند تمرین ها و درمانی را تجویز کند که می توانند درد را کاهش دهند و دامنه حرکتی شما را افزایش دهند تا بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید.

ورتیگو (سرگیجه):

یک فیزیوتراپیست وستیبولار که آموزش تخصصی در این زمینه دیده است، می تواند در صورت داشتن مشکلات تعادل مانند سرگیجه، مشکل در گوش داخلی، به شما کمک کند.

مشکلات نورولوژیک:

شامل مشکلاتی مانند بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس است. فیزیوتراپی می تواند به بهبود توانایی شما در انجام وظایف روزانه و ایمن ماندن کمک کند. با فعال کردن سیستم اسکلتی عضلانی و عصبی با هم، می توانید عملکرد کلی فرد را بهبود دهید.

سرطان.

برای برخی از انواع درد سرطان، یک برنامه فیزیوتراپی می تواند درد را کاهش دهد و شما را به اندازه کافی قوی نگه دارد تا به زندگی خانگی و کاری خود ادامه دهد. یک فرد بازمانده لنفوم هوچکین (نوعی سرطان)، منتظر پیوند ریه است. او می‌گوید که در حالت ضعیف، انجام تمرین‌های فیزیوتراپی برایش بسیار مهم‌ است تا بتواند تا زمانی که می شود به مراقبت از خود ادامه دهد.

بی اختیاری:

با بالا رفتن سن افراد، نشت ادرار یا احساس همیشگی نیاز به توالت رفتن، افزایش می یابد. این می تواند خجالت آور، ناخوشایند و ناراحت کننده باشد و سبب معاشرت محدودتر و ورزش کمتر شود و نهایتا منجر به وخیم تر شدن سلامت جسمی و روانی شما شود. فیزیوتراپیست ها با آموزش های تخصصی می توانند به شما بیاموزند که عضلات کف لگن را تقویت، آرام و هماهنگ کنید تا بتوانید این مشکلات را به حداقل برسانید.

فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن - 4 - فواید فیزیوتراپی برای افراد مسن

چگونه خانواده و دوستان می توانند کمک کنند؟

آغاز یک برنامه فیزیوتراپی برای یکی از عزیزان مسن می تواند دشوار باشد. برای انجام این کار تا جایی که می توانید با حمایت سالمندان شروع کنید، اما سعی کنید بیش از حد لازم دخالت نکنید.

 به آنها کمک کنید تا فیزیوتراپیستی را انتخاب کنند که اهداف و نیازهای فیزیکی آنها را درک کند.

به سالمند خود پیشنهاد دهید، اما اصرار نکنید، بهتر است که اولین جلسه فیزیوتراپی را با او بیایید. اگر با او به فیزیوتراپی رفتید، می توانید به پیگیری سوالات آنها کمک کنید و اطلاعاتی را که درمانگر ارائه می دهد یادداشت کنید.

فراتر از آن، می‌توانید یادآوری‌هایی را به منظور انجام تمرین ها و توصیه های ی فیزیوتراپی در منزل انجام دهید. خوب است که بپرسید آیا آنها برای تمرینات خود به کمک نیاز دارند یا خیر. اگر پیاده روی بخشی از برنامه تجویز شده است، می توانید پیشنهاد پیوستن به آنها را بدهید. و اگر در حمل و نقل مشکل دارد، می توانید پیشنهاد دهید که برای آنها را رانندگی کنید. کارشناسان می گویند، مرز باریکی بین کمک کردن و اجبار کردن وجود دارد. سعی کنید آنها را سرزنش نکنید زیرا گاهی اوقات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن