درمانهای فیزیوتراپیسایر مطالب

منظور از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی نوعی درمان پزشکی است که به بیماران کمک می کند پس از آسیب، بیماری یا دردی که بر حرکات و فعالیت های روزانه آنها تأثیر می گذارد، بهبود یابند.

فیزیوتراپیست با بیمار برای تسکین درد، بهبود تعادل، افزایش تحرک و ارتقای عملکرد کار می کند.

فیزیوتراپیست ها طیف وسیعی از شرایط، از جمله بیماری ها، مشکلات سلامتی، آسیب ها، عوامل محیطی، کهولت سن و اختلالات مربوط به اضافه وزن را درمان می کنند.

روش های فیزیوتراپی شامل تمرینات، درمان های دستی، دستگاه های فیزیوتراپی، سوزن خشک، نوار حرکتی و دستگاه های کمکی است.

قبل از شروع فیزیوتراپی، بیماران باید از علائم و سابقه پزشکی خود آگاه باشند و از لباس‌ها و کفش‌های گشاد استفاده کنند.

در اولین جلسه، فیزیوتراپیست توانایی های فیزیکی، سابقه پزشکی و هر آزمایشی را که بیمار انجام داده است، ارزیابی می کند.

فیزیوتراپیست بسته به نیاز بیمار ممکن است از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی مانند اولتراسوند، لیزر، شوک ویو و تحریک الکتریکی استفاده کند.

فیزیوتراپی می‌تواند بیماری‌های ارتوپدی، بیماری‌های عصبی و مشکلات سلامتی زنان را درمان کند.

فیزیوتراپی یک حرفه بر مبنای دانش است که دارای یک دیدگاه کل نگر به سلامتی و تندرستی است.

فیزیوتراپی شیوه زندگی (life style) بیمار به صورت کلی را شامل می شود.

در هسته درمان، درگیر نمودن بیمار در مراقبت از خودش با استفاده از آموزش، آگاهی، تقویت کردن با انجام تمرین ها و مشارکت دادن بیمار در درمان خودش است.

شما در تمام دوره های زندگی تان می توانید از فیزیوتراپی بهره ببرید. فیزیوتراپی می تواند به درمان کمردرد یا یک آسیب ناگهانی ، یا مدیریت مشکلات بلند مدت پزشکی همانند بیماری آسم یا درمان سکته مغزی یا آسیب های ورزشی کمک کند.

فیزیوتراپی چه فایده ای دارد؟ منظور از فیزیوتراپی چیست؟ - dr rastgoo 1 - منظور از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چه فایده ای دارد؟

در این مقاله به مواردی اشاره می کنم که فیزیوتراپی می تواند در کسب بیشترین نتیجه به آنها کمک کند:

  • از بین بردن یا کاستن درد. افرادی که از آرتروز، گرفتگی های عضلانی یا التهاب تاندون (تاندونیت) رنج می برند، از درمان های دستی و دستگاه های مختلف فیزیوتراپی سود می برند.
  • اجتناب از انجام جراحی. همه ما مواردی را به یاد داریم که درد و آسیب شدید بیمار به عوض انجام جراحی، با فیزیوتراپی بهبود یافته است. انجام فیزیوتراپی قبل و بعد از انجام جراحی نیز عاملی برای ارتقاء نتیجه درمان و کاستن عوارض ناشی از جراحی است.
  • پیشرفت قدرت و هماهنگی کلی. فیزیوتراپی تمرین هایی را شامل می شود که سبب افزایش قدرت و هماهنگی کلی در بدن می شود. این بدین معناست که با ادامه دادن فیزیوتراپی خطر بروز آسیب های بعدی بسیار کاسته می شود.
  • کاهش وابستگی به داروها. همه می دانیم که مصرف طولانی داروها سبب بروز عوارض اجتناب ناپذیر می شود. هرچند که در برخی از بیماری ها چاره ای جز مصرف دارو نیست، در پاره ای از موارد دیگر می توان مشکل را با انجام منظم و صحیح فیزیوتراپی مدیریت کرد و مصرف دارو را به حداقل رساند.

فیزیوتراپی چه کمکی می کند؟ منظور از فیزیوتراپی چیست؟ - dr rastgoo 2 - منظور از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چه کمکی می کند؟

زمانیکه فردی متعاقب آسیب یا بیماری یا ناتوانی درگیر بهبودی است، فیزیوتراپی به بازگشت حرکت و عملکرد اش کمک می کند. فیزیوتراپی همچنین سبب کاهش ریسک ابتلا به آسیب یا بیماری در آینده می شود. فیزیوتراپی یک روش کل نگر دارد که شامل مشارکت مستقیم بیمار در مراقبت از خودش می باشد.

  • ارتقاء عملکرد قلبی ریوی و ظرفیت ریوی. پس از سکته قلبی برای بازگشت بیمار به وضعیت اولیه و سلامتی، فیزیوتراپی قلبی-ریوی کمک شایانی به وی می نکند.
  • مدیریت و پیشگیری از آسیب های ورزشی. برخی از ورزش ها ریسک آسیب به رباط صلیبی، آرنج تنیس بازان و یا آسیب همسترینگ را دارند. فیزیوتراپی ورزشی می تواند به خوبی این مشکلات را درمان کند و از بروز مجدد چنین آسیب هایی پیشگیری کند.
  • حفظ تناسب در تمام سنین و فازها. کهولت معمولا لذت بخش نیست و همراه با مشکلاتی همانند پوکی استخوان، رماتیسم مفصلی، کمردرد و زانو درد است. تمام این مشکلات را می توان با فیزیوتراپی کنترل و مدیریت نمود.
  • تسهیل مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان. هرچند که بارداری یک دوره زیبا از زندگی مادر است، ممکن است مادر به دلیل تغییراتی که در بدن اش رخ می دهد، با مسائلی نظیر کمردرد بارداری مواجه شود. فیزیوتراپی با آموزش نحوه صحیح انجام حرکات و آموزش ورزش های مناسب می تواند به کاهش مشکلات خانم باردار کمک کند.

ارتقاء سلامت و فیزیوتراپی

در جهانی که به علت دو سال پاندمی ویروس کویید 19، فقر حرکتی و مشکلات متعاقب آن به بیشترین حد خود رسیده است، انجام خدمات فیزیوتراپی برای ارتقای سلامت اجتناب ناپذیر می باشد. اهمیت فیزیوتراپی در جهت افزایش تحرک و درمان بیماران و پیشگیری از مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی و قلبی عروقی و تنفسی بارز می شود. تحقق شعار “پیشگیری بهتر از درمان است” با انجام صحیح و به موقع فیزیوتراپی حاصل می شود.

فیزیوتراپی چند جلسه است؟ منظور از فیزیوتراپی چیست؟ - dr rastgoo 3 - منظور از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی چند جلسه است؟

جواب این که چند جلسه فیزیوتراپی لازم است، بسیار دشوار است و از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. مثلا می توان گفت تعداد جلسات فیزیوتراپی بعد از تعویض مفصل زانو بسیار بیشتر از تعداد جلسات مورد نیاز برای رفع یک گرفتگی عضلانی در کمر است.

معمولا بعد از اولین جلسه فیزیوتراپی و پس از معاینه شما توسط فیزیوتراپیست، درمورد تعداد جلسات فیزیوتراپی مورد نیاز شما تصمیم گیری می شود. این تصمیم گیری بر اساس دانش و تجربه فیزیوتراپیست از موردهای مشابهی است که مشکلی همانند شما داشته اند.

در اکثر مشکلات، درد و ناراحتی بیمار با انجام چند جلسه اول فیزیوتراپی تا حدود زیادی برطرف می شود، اما برای بهبود کامل لازم است که بافت های بدن نیز زمان لازم برای بازسازی مجدد را داشته باشند. البته روند بازسازی بافت آسیب دیده با فیزیوتراپی تسهیل می شود.

در برخی از مشکلات مزمن همانند سکته مغزی یا بیماری فلج اطفال ممکن است که فرد به جلسه های طولانی فیزیوتراپی و برای سال های متمادی نیاز داشته باشد.

فیزیوتراپی چگونه عمل می کند؟

برخلاف سایر شاخه های پزشکی که برای درمان بیماری ها از دارو یا جراحی استفاده می شود، فیزیوتراپی با استفاده از روش های فیزیکی همانند گرما، سرما، درمان های دستی و ماساژ، حرکات درمانی و ورزش ها برای درمان عمل می کند. فیزیوتراپی برای درمان آسیب های رخ داده یا برای افزایش سلامت عمومی کاربرد دارد.

هدف از فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی دانشی است که بر پایه مطالعه فیزیولوژی، دانش اعصاب و آناتومی است. هدف آن ساده است: حفظ عملکرد مناسب بدن شما، کمک به بازگشت به فعالیت های معمول زندگی و کاهش ریسک آسیب مجدد.

فیزیوتراپی چگونه انجام می گیرد؟

فیزیوتراپیست ها از روش ها و دستگاه های متعددی برای کسب مجدد قدرت و تحرک بیماران استفاده می کنند. این روش ها و ابزارهای درمانی فیزیوتراپی را می توان در دسته های زیر طبقه بندی کرد:

  • درمان های دستی. فیزیوتراپیست با استفاده از دانش خود نسبت به آناتومی و فیزیولوژی بدن و آسیب پیش آمده برای بیمار، درمان های دستی متعددی همانند ماساژ، موبیلیزیشن، کشش بافت و یا درای نیدلینگ را برای بیمار انجام می دهد.
  • آموزش دادن به بیمار. بخش مهمی از درمان فیزیوتراپی توضیح مشکل پیش آمده برای بیمار و آموزش حرکات و وضعیت های مضری است که سبب آسیب بیشتر او می شود. به علاوه آموزش نحوه صحیح انجام حرکات روزانه نیز توسط فیزیوتراپیست انجام می شود.
  • حرکات درمانی: قسمت جداناپذیر و مهم درمان فیزیوتراپی تجویز و آموزش صحیح حرکات درمانی توسط فیزیوتراپیست و نظارت بر انجام صحیح آنها توسط بیمار است.
  • دستگاه های فیزیوتراپی: دستگاه های مختلفی همانند اولتراسوند درمانی، لیزر درمانی، شاک ویو، دستگاه های تحریک الکتریکی، بیوفیدبک، مگنت درمانی همگی اجزای درمانی فیزیوتراپی هستند. فیزیوتراپیست بعد از معاینه بیمار بسته به مشکل بیمار از دستگاه های مختلفی ممکن است استفاده نماید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن