سایر مطالب

عوامل خشکی صبحگاهی بدن

علت خشکی صبحگاهی بدن

وقتی از خواب بیدار می شوید و احساس سفتی و درد می کنید، به راحتی می توانید تقصیر را به گردن پیری، تشک قدیمی یا خواب شبانه بد بیندازید. درست است که این مسايل می توانند صبح ها احساس سفتی در شما ایجاد کنند، اما اگر خشکی صبحگاهی زیاد اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه یک مشکل پزشکی باشد.

عوامل خشکی صبحگاهی بدن - 1 - عوامل خشکی صبحگاهی بدن

خشکی صبحگاهی می تواندعلامت چند نوع آرتریت (التهاب مفصلی)، از جمله آرتروز (استئوآرتریت) باشد. استئوآرتریت نوع رایجی از آرتریت  است که بسیاری از افراد با افزایش سن به آن مبتلا می شوند. استئوآرتریت، زمانی رخ می دهد که غضروفی که انتهای استخوان های شما را می پوشاند از بین رفته و استخوان ها به هم ساییده می شوند.

خشکی صبحگاهی همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده انواع التهابی آرتریت مانند موارد زیر باشد:

روماتیسم مفصلی: یک بیماری خود ایمنی که مفاصل شما را تحت تاثیر قرار می دهد

آرتریت پسوریاتیک: یک آرتریت التهابی که اغلب با پسوریازیس مرتبط است، وضعیتی که باعث قرمزی و لکه‌دار شدن پوست می‌شود

اسپوندیلیت آنکیلوزان: یک بیماری التهابی که می تواند باعث به هم متصل شدن استخوان های ستون فقرات شما شود

جای تعجب نیست که پیری و استئوآرتریت (آرتروز مفصلی) سبب خشکی صبحگاهی شوند. افزایش سن باعث می شود غضروفی که مفاصل شما را نرم و روان می کند خشک شده و مفاصل شما مقدار کمتری از مایع سینوویال را  که سبب روان سازی مفصل می شود، تولید می‌کنند. اینها سبب می شوند که شما احساس سفتی و درد داشته باشید. زمانی که برای چندین ساعت غیر فعال هستید مفاصل شما سفت می شوند.

هنگامی که شما مبتلا به بیماری های رماتیسمی نظیر روماتیسم مفصلی، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان هستید، التهاب در مفاصل سبب خشکی صبحگاهی شما می شود.

بزرگترین تفاوت بین سفتی صبحگاهی در افراد مبتلا به آرتروز و مبتلایان به آرتریت التهابی این است که مدت خشکی چقدر طول می کشد.

برای مبتلایان به استئوآرتریت، سفتی اغلب فقط چند دقیقه طول می کشد و با شروع حرکت کاهش می یابد. اگر آرتریت التهابی دارید، ممکن است یک ساعت یا بیشتر طول بکشد تا از بین برود.

سفتی صبحگاهی شایع ترین علامت اسپوندیلیت آنکیلوزان است که عمدتاً مفاصل ستون فقرات، باسن و زانو را درگیر می کند. با ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان، اغلب در ناحیه کمر و گردن خود دچار سفتی می شوید.

مانند آرتریت روماتویید و آرتریت پسوریاتیک در اسپوندیلیت آنکیلوزان هم دوره های طولانی استراحت – مانند ساعات خواب – سفتی را برای افراد مبتلا بدتر می کند، اما با دوش آب گرم یا ورزش سبک، راحت می شود.

عوامل خشکی صبحگاهی بدن - 2 2 - عوامل خشکی صبحگاهی بدن

سایر مشکلات که می توانند باعث خشکی صبحگاهی شوند عبارتند از:

بیماری تیرویید

کمبود ویتامین دی

فیبرومیالژیا

چاقی

اگر بیش از ۳ روز متوالی با احساس سفتی و درد شدید از خواب بیدار می شوید، لازم است که توسط متخصص ویزیت بشوید.

پزشک ممکن است مفاصل شما را بررسی کند، به شما نسخه برای آزمایش خون بدهد یا مایع مفصلی شما را برای بررسی علت التهاب به آزمایشگاه بفرستد. نتایج به تعیین علت سفتی صبحگاهی کمک می کند و به پزشک کمک می کند تا نحوه درمان شما را مشخص سازد.

اگر آرتروز مفصلی دارید، ممکن است از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

هیچ کس نمی خواهد روز را با احساس سفت و درد شروع کند. پیدا کردن علت سفتی و ایجاد یک برنامه درمانی می تواند به شما کمک کند تا برای شروع روز به خوبی از خواب بیدار شوید.

عوامل خشکی صبحگاهی بدن - 3 2 - عوامل خشکی صبحگاهی بدن

علت خشکی مفاصل انگشتان دست در صبح

سفتی صبحگاهی اغلب مفاصل کوچک مانند مفاصل دست، انگشتان دست، مچ دست و پا را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است از خواب بیدار شوید و احساس کنید نمی توانید انگشتان خود را خم یا مشت کنید. خشکی صبحگاهی می تواند در آرنج، شانه، گردن یا سایر مفاصل نیز ظاهر شود.

نحوه درمان خشکی صبحگاهی

داروها می توانند علائمی مانند خشکی صبحگاهی را کاهش دهند. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای درمان درد و التهاب آرتریت بدون نسخه در دسترس هستند. آنها در دوزهای قوی تر فقط با نسخه ارائه می شوند.

داروهای دیگری که ممکن است پزشک شما تجویز کند عبارتند از:

داروهای بیولوژیکی

هیدروکسی کلروکین

لفلونوماید

متوترکسات

استروئیدهایی مانند پردنیزون که معمولاً به عنوان یک دوره کوتاه برای درمان شعله ور شدن التهاب تجویز می شود

سولفاسالازین

داروهای موضعی، این ها برای درمان علائم آرتریت از طریق پوست وارد بدن شما می شوند. بسیاری از آنها بدون نسخه در دسترس هستند. داروهای موضعی قوی تر، مانند، با نسخه در دسترس هستند.

پماد برای درمان خشکی صبحگاهی مفاصل

کرم ها یا ژل های موضعی را به پوست اطراف مفاصل سفت مانند دست ها، انگشتان یا زانوها بمالید. ممکن است لازم باشد چند بار در روز به مدت چند هفته از برخی مواد موضعی استفاده کنید تا احساس تسکین کنید.

داروهای موضعی حاوی کپسایسین ساخته شده از فلفل چیلی تند و چیزهایی مانند منتول یا کافور است که باعث می شود پوست شما احساس خنکی یا گرمی کند. سایر مواد موضعی شامل سالیسیلات است که حاوی مسکن مشابه آسپرین است و کرم های بی حس کننده مانند لیدوکائین.

عوامل خشکی صبحگاهی بدن - 4 1 - عوامل خشکی صبحگاهی بدن

برای خشکی مفاصل چه بخوریم؟

گیاهان دارویی و مکمل ها. درمان های گیاهی مانند روغن ماهی، گل پامچال، گل گاوزبان یا روغن توت سیاه ممکن است خشکی مفاصل ناشی از آرتریت را کاهش دهند. بهتر است قبل از خرید و مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید.

حرکات کششی و ورزش. هر روز زمانی را برای کشش مفاصل خود و انجام تمرینات ملایم اختصاص دهید. حرکات کششی روزانه به شل شدن مفاصل خشک و بهبود دامنه حرکتی شما کمک می کند. پیاده روی کنید، دوچرخه سواری کنید یا به عنوان بخشی از برنامه معمول خود به شنا بروید. تای چی یکی دیگر از ورزش های ملایم است که مفاصل شما را انعطاف پذیرتر نگه می دارد.

هر روز صبح یک حرکات کششی ملایم را امتحان کنید تا سفتی مفاصل را کاهش دهید و بدن خود را برای روز آماده کنید. فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک کند تمرینات خاصی را برای درمان و پیشگیری از سفتی مفاصل یاد بگیرید.

گرما. این درمان ها می توانند گردش خون را در مفاصل شما تقویت کنند که می تواند سفتی را کاهش دهد:

دوش آب گرم بگیرید یا در وان غوطه ور شوید

یک پد حرارتی یا کمپرس گرم، مانند یک پارچه شستشو، روی مفاصل خود قرار دهید

حمام پارفین که برای دست و پا در فیزیوتراپی استفاده می شود نیز یک درمان مناسب برای خشکی مفاصل انگشتان است

یک حوله مرطوب و نرم را به مدت ۲۰ ثانیه در مایکروویو گرم کنید و آن را دور مفاصل سفت خود بپیچید

برنامه خود را دوباره تنظیم کنید اگر سفتی مفاصل شما کار در صبح را سخت می کند، ببینید آیا کارفرمای شما می تواند ساعات کاری شما را تغییر دهد یا خیر. همچنین ممکن است زمانی که علائم شما تشدید می شود به مدتی استراحت نیاز داشته باشید

استرس خود را کنترل کنید. استرس می تواند علائمی مانند سفتی صبحگاهی را بدتر کند. تکنیک هایی مانند تنفس عمیق، تمرینات آرامش بخش، یوگا، مدیتیشن یا تصویرسازی هدایت شده را برای کاهش استرس و تحت کنترل نگه داشتن آن امتحان کنید.