خدمات ماسایر مطالب

حجامت چیست

حجامت چیست؟

حجامت یکی از روش های رایج در طب سنتی است. این روش درمانی با تسهیل جریان خون در منطقه مورد نظر، به درمان بیماری های مختلف کمک می کند. تشخیص این که حجامت برای چه بیماری مناسب است و برای چه بیماری مناسب نیست بر عهده متخصص این رشته است. بهتر است برای تصمیم در این زمینه به پزشک اعتماد شود. حجامت تر همان حجامت رایج است که در تمدن های مختلف بشری وجود داشته است. به عنوان مثال، در کشور چین در هزاران سال قبل حجامت انجام می شده و حجامت اسلامی با ظهور اسلام شروع گردیده است.

حجامت چیست - hejamat3 - حجامت چیست

حجامت برای چه چیزی خوب است؟

بیشترین کاربرد حجامت چینی در ‍درمان دردهای عضلانی- اسکلتی شدید است. بعلاوه حجامت در مشکلات زیر کاربرد دارد:

آسم و آلرژی

اختلالات و درد قاعدگی (دیسمنوره)

اختلالات پوستی

سم زدایی

حجامت خاص چیست؟

در طب سنتی چینی حجامت با آنچه در طب سنتی ایرانی رایج است، متفاوت می باشد. حجامت ایرانی با کمک تیغ صورت می گیرد و معمولا باعث خونریزی بسیار شدیدی خواهد شد. ولی حجامت در طب سنتی چینی با کمک سوزن بوده و معمولا با خروج اندکی خون پایان می پذیرد. حجامت چینی یا به اصطلاح blood letting گاه با بادکش درمانی (cupping) همراه است یا بدون بادکش از نقاط طب سوزنی انجام می شود. وسیله مورد استفاده در حجامت چینی یا سوزن های طب سوزنی و یا لانست هستند. لانست، سوزن کوچکی است که معمولا برای جمع آوری یک قطره خون به منظور چک کردن میزان قند خون یا چک کردن زردی نوزادی مورد استفاده قرار می گیرد.

بر این اساس میزان درد و خونریزی در حجامت چینی بسیار کمتر از حجامت ایرانی است و محل زخم (اسکار) به هیچ عنوان باقی نخواهد ماند. با این وجود رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از انتقال بیماری های منتقله از طریق خون الزامی است.

عوارض حجامت چیست؟

معمولا حجامت به روش طب چینی داری عوارضی نیست. عارضه ماندن بافت اسکار که در حجامت ایرانی وجود دارد در این روش وجود ندارد و محل زخم (اسکار) به هیچ عنوان باقی نمی ماند. فقط در برخی از افراد به دلیل ترس یا گاهی از دست دادن خون ممکن است افت فشار خون اتفاق بیفتد.

فواید حجامت برای گوارش

حجامت چینی در دوره آموزشی در کشور چین آموزش داده می شود. حجامت چینی تفاوت هایی با حجامت اسلامی دارد. اول اینکه در حجامت چینی میزان کمی خون در حد چند قطره گرفته می شود. همچنین، محل هایی که حجامت چینی انجام می شود منطبق بر نقاط طب سوزنی است. به عنوان مثال، در ناحیه پشت قفسه سینه نقاطی وجود دارد که برای متعادل کردن معده و سیستم گوارش به کار می رود. در افرادی که کبد گرم دارند، از نقطه مربوط به کبد و یا نقاطی در طب چینی برای پاک سازی بدن و دفع سموم وجود دارد، خون گیری انجام می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینها را هم ببینید
بسته
دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن