درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی دستفیزیوتراپی شانهفیزیوتراپی کمر

درمان قطعی تنیس البو با لیزر پرتوان

درمان قطعی تنیس البو

ورزش روزانه، فعالیت بدنی و کار، تمرین زیاد یا اعمال نیروی بیش از حد، می توانند منجر به رگ به رگ شدن، کشیدگی، کوفتگی در مفاصل یا تاندون ها شوند. یک نمونه از این قبیل آسیب ها بیماری آرنج تنیس بازان یا تنیس البو است. هنگامی که بدن آسیب می بیند، اگر به موقع درمان شود، سلامتی به سرعت بازیابی می شود و عوارض در مرحله بعدی تا حد زیادی کاهش می یابد. اگر درمان مناسب و به موقع انجام نشود، به راحتی باعث طولانی شدن زمان درمان و تشدید درد می گردد و ممکن است باعث ناتوانی مزمن شود.

در این مقاله در رابطه با درمان بیماری آرنج تنیس بازان و آسیب های ورزشی با لیزر پر توان توضیح می دهیم.

تنیس البو چیست؟

بیماری آرنج تنیس بازان (تنیس البو) نوعی التهاب تاندون هایی است که ماهیچه های پایین بازو را به استخوان نزدیک مفصل آرنج متصل می کنند. تنیس البو باعث درد در آرنج و بازو می شود. ممکن است فردی تنیس البو داشته باشد، حتی اگر تنیس بازی نمی کند. در واقع، هر گونه فعالیت مکرر ، به خصوص اگر در آن فعالیت از انگشت شست و دو انگشت اول استفاده شود، ممکن است به تنیس البو منجر شود. آرنج تنیس بازان شایع ترین دلیل مراجعه به پزشک برای آرنج درد است. این بیماری ممکن است در هر سنی ظاهر شود، اما بروز آن در حدود ۴۰ سالگی محتمل تر است.

آرنج تنیس بازان بیشتر در تنیس بازان و پرتاب کنند گان نیزه رخ می دهد. درد ناشی از پارگی مزمن به دلیل فشار مکرر بر عضلات باز کننده ساعد است. بیمار در حین گرفتن یا بلند کردن جسم در قسمت آسیب دیده احساس درد می کند.صدمات ناشی از آسیب های ورزشی همانند تنیس البو می تواند باعث آسیب به سلول های سازنده بافت نرم شود. مواد شیمیایی آزاد شده توسط این سلول های آسیب دیده باعث واکنش های التهابی طبیعی در بدن شده و باعث قرمزی، تورم، تب و درد در ناحیه آسیب دیده می شود. التهاب مداوم یا مکرر می تواند ورزشکاران را مستعد ابتلا به آرتریت زودرس یا تغییرات تخریبی مفاصل کند.

درمان تنیس البو با لیزرتراپی

لیزر یکی از دستگاه های موثر و پر کاربرد در میان درمان های فیزیوتراپی است. نور لیزرتراپی دارای یک طول موج ویژه است. در هنگام درمان با لیزر، بیمار چیزی احساس نمی کند. دستگاه لیزر دارای یک پروب دستی است. فیزیوتراپیست پروب لیزر را نزدیک پوست شما نگه می دارد و لیزرتراپی بسته به توان لیزر برای چند دقیقه طول می کشد. انرژی نور از پوست بدن عبور می کند و به بافت های زیرین می رسد و در آنجا جذب می شود طرز کار دستگاه های مختلف لیزر با یکدیگر متفاوت است.

درمان قطعی تنیس البو با لیزر پرتوان - 2 2 - درمان قطعی تنیس البو با لیزر پرتوان

کاربرد لیزر پرتوان در درمان تنیس البو

در گذشته تنها لیزر کم توان یا همان لیزر سرد در فیزیوتراپی وجود داشت. با پیشرفت تکنولوژی لیزرهای قوی تری برای فیزیوتراپی وارد بازار شدند. به طور کلی اگر توان دستگاه لیزر بالاتر از ۵۰۰ میلی وات باشد، دستگاه، لیزر پرتوان محسوب می شود.انرژی نور می تواند جذب بدن شده و به انرژی بیوشیمیایی تبدیل شود که سلول ها را تحریک می کند. این کار روند بهبود طبیعی سلول ها را فعال می کند، درد را کاهش می دهد، جریان خون را افزایش می دهد و ترمیم بافت را تحریک می کند.لیزر درمانی می تواند تولید آنزیم را بیفزاید، میتوکندری را تحریک کند، اتساع عروق و تخلیه لنفاوی را افزایش دهد، سنتز ATP را افزایش دهد و مواد کلاژن ساز را برای جلوگیری از بافت اسکار تقویت کند. این یک گام کلیدی در کاهش سندرم درد مزمن میوفاشیال است.

مزایای لیزر درمانی برای درمان تنیس البو

با توجه به اثرات درمانی لیزر پرتوان، این روش دارای مزایای منحصر به فرد برای درمان آرنج تنیس بازان و انواع دیگر آسیب های ورزشی است. در ادامه به برخی از مزایای لیزر پر توان در درمان تنیس البو اشاره می شود:

 لیزر درمانی باعث اتساع عروق و فعال شدن سیستم تخلیه لنفاوی، مبارزه با التهاب و از بین بردن درد می شود.

لیزر درمانی، ترمیم بافت و رشد سلولی را تسریع می کند و سرعت بهبود آسیب های ورزشی را افزایش می دهد.

درمان غیر تهاجمی و بدون درد  است.

لیزر پر توان یک درمان غیر تهاجمی و بدون عوارض جانبی است.

اثربخشی لیزر تراپی در درمان تنیس البو توسط مطالعات بالینی ثابت شده است.

درمان قطعی تنیس البو با لیزر پرتوان - 3 2 - درمان قطعی تنیس البو با لیزر پرتوان

عوارض لیزردرمانی در درمان تنیس البو

به طور کلی عوارض قابل ملاحظه ای برای لیزردرمانی وجود ندارد. برای پیشگیری از بروز عوارض لیزر درمانی در فیزیوتراپی لازم است که موارد ممنوعیت و احتیاط کاربرد لیزر درمانی را دانسته و در آن موارد از لیزرتراپی استفاده نشود.

موارد ممنوعیت و احتیاط استفاده از لیزرتراپی:

موارد ممنوعیت استفاده از لیزرتراپی زیاد نیست این موارد عبارتند از:

  • دوران بارداری : بهتر است در دوران بارداری از لیزر استفاده نشود، البته احتمال آسیب به جنین در صورت استفاده از لیزر در ناحیه کمر و لگن بیشتر است.
  • در صورت وجود تومور: لیزر به سبب افزایش فعالیت های سلولی می تواند باعث افزایش درد، ناتوانی و افزایش سرعت رشد یا متاستاز بافت تومور شود.
  • افرادی که داروی بروفن یا ناپروکسن که جز داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی هستند استفاده می کنند.
  • افرادی که رادیوتراپی انجام می دهند روی نواحی تحت درمان با رادیوتراپی تا ۴ الی ۶ هفته بعد به علت بدخیمی و احتمال سوختگی منع استفاده از لیزر وجود دارد.
  • روی نواحی خونریزی دهنده: لیزر به سبب گشاد کردن عروق احتمال خونریزی را بالا می برد.
  • استفاده از لیزر توسط فرد آموزش ندیده نیز ممنوع است.
  • تابش لیزر روی صفحات رشد کودکان خطرناک است.
  • در افراد دچار اختلال حس یا حافظه نیز استفاده از لیزر پرتوان ممکن است سبب بروز سوختگی گردد.

برای درمان تنیس البو چند جلسه لیزر لازم است؟

به طور کلی تعداد جلسات لیزرتراپی در فاز حاد تنیس البو کمتر از فاز مزمن است. به طور کلی آسیب ها و دردها دو فاز (مرحله) حاد و مزمن دارند. در فاز حاد، معمولا آسیب به تازگی ایجاد شده است و درد شدید است. بافت آسیب دیده گرم و ملتهب است. با گذشت چند روز از مرحله حاد آسیب، فاز تحت حاد و سپس مزمن آن شروع می شود. در فاز مزمن آسیب، التهاب و گرمای بافت کاهش یافته و روند ترمیم خود به خودی تا حدودی آغاز شده است. برای درمان تنیس البو در فاز حاد حدود ۶ جلسه و در فاز مزمن حدود ۱۲ جلسه لیزرتراپی انجام می شود. در فاز حاد، درمان به صورت هر روز انجام می شود . فواصل جلسات درمانی باید برای هر بیمار به طور خاص ارزیابی شود. در فاز مزمن ۲ جلسه درمان در هفته مناسب است.

جلسات درمانی در فاز مزمن نباید با فواصل نزدیک صورت گیرد. اثرات درمانی لیزرتراپی معمولا ۷۲ ساعت ماندگار است فاصله بیشتر از ۳ روز بین جلسات درمانی لیزرتراپی توصیه نمی شود.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن