درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی کف لگنفیزیوتراپی کمر

کمر درد از نشستن زیاد

کمر درد ناشی از نشستن زیاد

چه به صورت یک درد شدید، چه به صورت یک درد مبهم، کمردرد مشکلی جدی است. از هر پنج بزرگسال، چهار نفر کمردرد را در یک مرحله از زندگی خود تجربه کرده اند.

کمردرد دردی است که در مهره های اول تا پنجم کمری ایجاد می شود. این مهره ها بخشی از ستون فقرات را می سازند که به داخل انحنا دارند و گودی کمر را به وجود می آورند.

کمر درد از نشستن زیاد - 1 1 - کمر درد از نشستن زیاد

دلیل رایج  کمر درد ناشی از نشستن زیاد، وضعیت بدنی بد هنگام نشستن است. نشستن در حالت قوز کرده می تواند به دیسک ها فشار وارد کند. دیسک ها بالشتک های پر از مایع هستند که از مهره ها در برابر ساییدگی محافظت می کنند.

درد کمر ناشی از نشستن می تواند با یک مشکل پزشکی زمینه ای بدتر شود. در ادامه این مقاله علل احتمالی کمردردی را که در حالت نشسته احساس می‌کنید، درمان های خانگی و درمان های غیر جراحی (فیزیوتراپی) برای بهبود آن را بررسی می کنیم.

علت کمردرد هنگام نشستن

علت همه کمردردها هنگام نشستن یکسان نیستند و دلایل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد:

نشستن زیاد و درد سیاتیک

درد در عصب سیاتیک دردی است که از انتهای ستون فقرات شروع شده و به پشت پاهای شما می رود. درد سیاتیک می تواند ناشی از مشکلات مختلفی از جمله وجود خار استخوانی در ستون فقرات باشد.

درد سیاتیک می تواند به اشکال مختلفی باشد، از احساس درد مبهم تا چیزی شبیه شوک الکتریکی. نشستن زیاد، درد سیاتیک را بدتر می کند. درد سیاتیک معمولا فقط در یک طرف بدن است.

فتق دیسک

درد در ناحیه کمر یکی از اولین علایمی است که در صورت داشتن فتق دیسک تجربه خواهید کرد. فشار روی دیسک شما باعث می شود که دیسک از شکل طبیعی خود خارج شود. این مساله به نخاع و اعصاب این ناحیه فشار وارد می کند و باعث درد و حتی بی حسی می شود.

افراد مسن اغلب به عنوان بخشی طبیعی از روند پیری دچار فتق دیسک می شوند. فتق دیسک همچنین می تواند در نتیجه زمین خوردن، بلند کردن چیزی به روش اشتباه یا آسیب حرکتی مکرر اتفاق بیفتد.

گرفتگی عضلانی

گرفتگی عضلانی در قسمت تحتانی کمر، زمانی اتفاق می‌افتد که کمر خود را بیش از حد بکشید یا بچرخانید.

اگر گرفتگی عضلانی دارید، ممکن است دردی را تجربه کنید که به باسن شما  اما نه پاها کشیده می شود. گرفتگی عضلانی همچنین باعث سفت شدن کمر و سخت شدن حرکت آن می شود.

در حالی که گرفتگی عضلانی کمر  اکثر افراد پس از یک ماه بهبود می یابد، اما اگر گرفتگی به دلیل وضعیت نشستن نامناسب باشد و اقداماتی برای اصلاح آن انجام ندهید، می تواند به یک مشکل دائمی تبدیل شود.

کمر درد از نشستن زیاد - 2 1 - کمر درد از نشستن زیاد

بیماری دژنراتیو (تخریبی) دیسک

هنگامی که دیسک های بین استخوان ها در قسمت تحتانی ستون فقرات آسیب ببینند، به آن بیماری دیسک کمر یا بیماری دژنراتیو دیسک می گویند.

دیسک‌های بین مهره ای در افراد مسن تحلیل می‌روند و آسیب‌ آن ها می‌توانند باعث پارگی فیبرهای حلقوی که اطراف هسته دیسک هستند، شود. فیبرهای حلقوی همان چیزی است که هسته مرکزی نرم هر دیسک را در جای خود نگه می دارد.

وقتی این قسمت از دیسک پاره می‌شود، دیسک نمی‌تواند خودش را بهبود بخشد، زیرا فیبرهای حلقوی خون گیری زیادی ندارد. سپس مواد نرم در مرکز ممکن است از محدوده طبیعی خود خارج شوند. می تواند به سمت عقب بیرون زده و ریشه عصبی را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه دردی ایجاد شود که به اندام ها سرایت می کند.

اگر چه برخی از افرادی که به بیماری دژنراتیو دیسک مبتلا هستند اصلاً علائمی ندارند، اما درد می‌تواند در ناحیه کمر، باسن و ران‌ها کاملاً شدید باشد و ممکن است هنگام خم شدن یا نشستن بدتر شود.

تنگی کانال نخاعی

استخوان های ستون فقرات هر کدام سوراخی در وسط دارند که لوله ای را می سازد که نخاع از آن عبور می کند. این اعصاب سراسر بدن شما را به مغز شما متصل می کند.

وقتی آن لوله به اندازه کافی پهن نباشد، نخاع فشرده می شود و می تواند باعث درد، ضعف یا بی حسی شود. به این حالت تنگی نخاع می گویند.

تنگی ستون فقرات می تواند نتیجه یک آسیب، آرتریت، تومور یا عفونت باشد. برخی از افراد با کانال نخاعی باریک به دنیا می آیند.

کمر درد از نشستن زیاد - 3 1 - کمر درد از نشستن زیاد

وضعیت بدنی (پوسچر) نامناسب

وضعیت نامناسب در هنگام نشستن یا ایستادن می تواند به کمردرد منجر شود. خم شدن بیش از حد به جلو یا خم شدن بیش از حد به عقب می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

حتی اگر کمر درد شما به دلیل وضعیت نامناسب بدن ایجاد نشده باشد، می تواند با آن بدتر شود.

ضعف و ناهماهنگی عضلانی

عضلات مرکزی بدن شما شامل ماهیچه هایی است که در پهلوها، پشت، شکم و باسن شما قرار دارند. اگر این عضلات ضعیف باشند، ممکن است به اندازه کافی از ستون فقرات شما حمایت نکنند و منجر به درد شوند.

ورزش های کششی و هوازی می تواند کمک زیادی به تقویت عضلات بدن شما کنند. این کار باید با کاهش میزان فشار روی کمر، ناراحتی شما را کاهش دهد.

سایر مشکلات پزشکی

گاهی اوقات ممکن است کمر شما به دلیل بیماری دیگری درد بگیرد. این می تواند شامل سنگ کلیه، مشکل کیسه صفرا، و در موارد نادر، تومور یا مشکل در شریان اصلی شکمی باشد.

درد بالای کمر هنگام نشستن

بسیاری از افراد در حالی که برای نگاه کردن به مانیتور کامپیوتر یا نمایشگر تلفن نشسته اند، به دلیل خم شدن به سمت جلو، درد در گردن و قسمت بالایی پشت خود احساس می کنند. هر چند کار کردن طولانی با موبایل وسوسه انگیز است، اما این  کار می تواند به راحتی پشت شما را از راستای طبیعی خود خارج کند.

درد، احساس ناخوشایند یا سفتی که در هنگام حرکت یا ایستادن حس می کنید، می خواهد چیزی به شما  بگوید.

بهترین حالت نشستن برای درمان و پیشگیری از کمردرد

وضعیت بدنی مناسب در هنگام نشستن در بهبود درد شما بسیار موثر است.

به احتمال زیاد والدین یا معلمان شما در دوران کودکی به شما هشدار داده اند که صاف بنشینید و دلیل خوبی هم دارند.

نشستن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت صحیح نیست. نشستن طولانی مدت در حالیکه پشت تان به جلو گرد شده است (قوز کرده اید)، خمیده به یک طرف هستید، یا خم شدن بیش از حد به عقب می تواند به بخش هایی از ستون فقرات شما فشار وارد کند. این کار می تواند منجر به درد و همچنین مشکلات دیگر شود.

برای کمک به صاف‌تر نشستن، بدن خود را در امتداد یک خط مستقیم فرضی قرار دهید. شانه های خود را در یک سطح نگه دارید و اجازه ندهید لگن به سمت جلو بچرخد. انجام این کار باعث ایجاد انحنا در قسمت پایین کمر شما می شود.

اگر کاملا صاف بنشینید، احساس می‌کنید که کمرتان کشیده و بلند می‌شود.

کمر درد از نشستن زیاد - 4 1 - کمر درد از نشستن زیاد

درمان های خانگی برای کمردرد هنگام نشستن

علاوه بر اصلاح وضعیت نشستن شما، این درمان‌های خانگی را برای کمردرد امتحان کنید:

تغییر وضعیت دهید. هر ۳۰ دقیقه یک بار از پشت میز بلند شوید، راه بروید و چند حرکت کششی کمر انجام ددهید.

ارگونومی میز و صندلی را در نظر داشته باشید. یک میز ایستاده یا میزی که به صورت ارگونومیک طراحی شده است را در نظر بگیرید تا با تنظیم ارتفاع مانیتور به شما کمک کند وضعیت بدنی خوبی داشته باشید

از یخ استفاده کنید. سرما به کاهش التهابی که ممکن است روی کمر شما تأثیر بگذارد کمک می کند. کیسه یخ را حدود ۲۰ دقیقه روی کمر بگذارید و سپس آن را بردارید. می توانید این کار را هر یک ساعت یکبار انجام دهید

از کیسه گرم استفاده کنید. پس از کنترل هر گونه التهاب (حدود ۲۴ ساعت یا بیشتر پس از شروع درد)، بسیاری از مردم گرما را تسکین دهنده می دانند. گرما با افزایش گردش خون به عضلات و مفاصل پشت شما باعث بهبودی می شود

داروهای مسکن مصرف کنید. مسکن‌ها مانند داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می‌توانند ناراحتی و تورم را کاهش دهند.از یک ساپورت استفاده کنید قرار دادن یک حوله یا بالش کمری مخصوص در پایین ستون فقرات در هنگام نشستن به شما کمک می کند صاف بنشینید و کمی ثبات را برای شما به ارمغان می آورد

ماساژ بگیرید. ماساژ می تواند به شل شدن عضلات سفت کمک کند

یوگا کنید. یوگا ورزشی است که هم سبب تقویت و هم کشش عضلات می شود. یوگا به تقویت عضلات مرکزی بدن و بهبود وضعیت بدنی (پوسچر) کمک شایانی می نماید.

کمر درد از نشستن زیاد - 5 - کمر درد از نشستن زیاد

فیزیوتراپی برای درمان کمردرد هنگام نشستن

فیزیوتراپی ترکیبی از روش های فیزیکی همانند لیزردرمانی، ورزش های تقویتی و هوازی، استفاده از دستگاه های فیزیوتراپی، درای نیدلینگ (سوزن زدن خشک)ُ آموزش بیمار مبنی بر نحوه انجام فعالیت های روزانه است. درمان کمردر با ورزش بخش مهمی از فیزیوتراپی است.

اهداف فیزیوتراپی برای درمان غیرجراحی کمردرد شامل موارد زیر است:

تقویت عضلات کمر، شکم، باسن و لگن

کاهش التهاب بافت و تسهیل روند بهبود

افزایش قدرت عضلات مرکزی بدن

کاهش درد پا و کمردرد و رفع بی حسی و ضعف در پاها

کشش و بهبود انعطاف پذیری عضلات ران و عضلات غیرمنعطف همانند عضلات همسترینگ

بهبود تبادل مایعات و مواد مغذی در بدن با انجام ورزش های سبک همانند راه رفتن، شنا کردن، یا آب درمانی

برای درمان غیرجراحی کمردر، هرچند مقداری استراحت و تعدیل در فعالیت روزمره ضروری است، اما حفظ سطح تحرک تا حد ممکن و اجتناب از استراحت مطلق یا بی تحرکی فیزیکی برای طولانی مدت ضروری می باشد.

ورزش های اختصاصی برای درمان غیرجراحی کمردرد بستگی به علت زمینه ای بیماری دارد. متخصصین تجویز این ورزش ها، فیزیوتراپیست ها هستند. آنها با توجه به شرایط خاص هر بیمار روش درمانی مخصوص وی را برنامه ریزی و اجرا می نمایند.