خدمات ماسایر مطالبفیزیوتراپی پافیزیوتراپی زانوفیلم های فیزیوتراپی

پی آر پی زانو چیست – مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی

پی آر پی چیست و چگونه کار می کند؟

پی آر پی (پلاسمای غنی از پلاکت) به نمونه ای از پلاسمای خون اطلاق می شود که هشت برابر بیشتر از مقدار طبیعی پلاکت دارد. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به بدن، توانایی طبیعی بدن برای ترمیم خود را افزایش می دهد و برای کوتاه کردن زمان بهبودی آسیب های حاد و مزمن بافت نرم و مفاصل استفاده می شود.

پی آر پی چیست پی آر پی زانو چیست - مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی - 1 1 - پی آر پی زانو چیست – مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی

حال سوال این است که پلاسمای غنی از پلاکت چگونه بدست می آید؟

خون شما از چند جزء تشکیل شده است:

پلاسما: بیشتر خون شما مایع است که به عنوان پلاسما شناخته می شود

سلول های خونی شامل پلاکت ها، گلبول های سفید و گلبول های قرمز

پلاکت ها نقش کلیدی در لخته شدن خون شما دارند. پلاکت ها همچنین حاوی فاکتورهای رشد هستند که می توانند به بافت ها کمک کنند تا با ایجاد سلول های جدید، خود را ترمیم نمایند. بدست آوردن پلاسمای غنی  از پلاکت یک فرآیند سه مرحله ای است:

۱. پزشک مقدار کمی خون از بازوی شما می گیرد.

۲. آنها نمونه خون را در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار می دهند تا اجزای آن جدا شود و یک سوسپانسیون غلیظ از پلاکت ها در پلاسما بدست آید.

۳. پلاکت حاصله را به فضای مفصلی زانو تزریق می کند.

برای انجام این تزریق، پزشک ممکن است زانوی شما را بی حس کند و برای تزریق از سونوگرافی استفاده نماید.

پس از استراحت، می توانید به خانه بروید. باید ترتیبی دهید که شخصی شما را به خانه برساند، زیرا ممکن است بعد از تزریق درد و سفتی ایجاد شود.

آیا پی آر پی روی زانوهای مبتلا به آرتروز تاثیر دارد؟

برخی تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می دهند:

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ در بررسی ۳، ۶ و ۱۲ ماه بعد از تزریق پی آر پی به کاهش درد و بهبود عملکرد در مقایسه با دارونماها منجر شد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ در پیگیری ۳، ۶ و ۱۲ ماهه تزریق پی آر پی موثرتر از تزریق هیالورونیک اسید و دارونما بود.

در مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۱ که ۱۱۸ نفر با میانگین پیگیری ۵۱.۷ ماه بعد از تزریق پی آر پی، علایم آرتروز زانو بهبود قابل ملاحظه ای یافت.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۲۲ که ۱۵۳ نفر این درمان را انجام دادند نشان داد که پی آر پی در یک پیگیری ۶ ماهه سفتی، تحرک و عملکرد و کیفیت زندگی را بهبود داد.

با توجه به نتایج مطالعات انجام شده می توان گفت که تزریق پی آر پی یک درمان ایمن و موثر و پایدار برای آرتروز زانو است.

پی آر پی زانو چیست - مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی - 2 1 - پی آر پی زانو چیست – مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی

عوارض پی آر پی برای آرتروز زانو چیست؟

پی آر پی زانو یک درمان تقریبا ایمن است. گفته می شود، تزریق به مفصل زانو ممکن است خطراتی داشته باشد، از جمله:

درد در محل تزریق

آسیب عصبی، در محل تزریق

سفتی، سختی در حرکت

ضربان قلب سریع

حالت تهوع و ناراحتی معده

تعریق

سردرد

هزینه پی آر پی زانو چقدر است؟

توجه به این نکته مهم است که پی آر پی یک درمان گران قیمت برای آرتروز زانو است و متاسفانه بیمه درمانی پوششی برای آن ندارد. برای حصول نتیجه در بیشتر موارد، به چندین تزریق در یک دوره زمانی نیز نیاز خواهید داشت.

با پزشک خود در مورد هزینه پی آر پی زانو و اینکه آیا بهترین گزینه درمانی برای شما است یا خیر، صحبت کنید.

بعد از پی آر پی زانو چه مراقبت هایی لازم است؟

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که بعد از پی آر پی زانو:

در ۳ روز اول هر ۲ تا ۳ ساعت به مدت ۲۰ دقیقه روی زانوی خود یخ بگذارید

برای کمک به کاهش ناراحتی، مسکن مصرف کنید

از مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند بروفن بعد از تزریق پی آر پی زانو خودداری کنید، زیرا این داروهای ضد التهابی اثر درمان را کم می کند

استراحت کافی داشته باشید و از فعالیت هایی که بر زانوی شما فشار زیادی اعمال می کند اجتناب کنید

ممکن است برای چند روز به عصا یا وسیله کمکی برای حرکت نیاز داشته باشید تا بتوانید تا حدودی فشار وزنتان را از روی زانو بردارید

توصیه های پزشک خود را در مورد قرار ویزیت های بعدی را انجام دهید.

پی آر پی زانو چیست - مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی - 3 1 - پی آر پی زانو چیست – مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی

مدت زمان ماندگاری پی آر پی زانو چقدر است؟

امروزه تزریق پی آر پی به طور فزاینده ای به عنوان یک درمان موثر، ایمن و غیرتهاجمی برای انواع بیماری های رایج، از آرتروز زانو گرفته تا تاندونیت و پیچ خوردگی مچ پا استفاده می شود. در پی آر پی از فرآیندهای بهبودی خود بدن برای سرعت بخشیدن به ترمیم و بازیابی تاندون‌ها، رباط‌ها و سایر بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می شود. این رویکرد انقلابی در درمان، بیماران بیشماری را از جراحی تهاجمی در امان نگه داشته و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده است.

اما سوالی که اغلب در مورد درمان از ما می پرسند این است که پی آر پی زانو چقدر ماندگاری دارد. پاسخ به این سوال به سه عامل اصلی بستگی دارد:

ماهیت و وسعت آسیب

سلامت کلی بیمار

واکنش اولیه بیمار به تزریق

به طور کلی در مطالعات انجام شده مدت ماندگاری پی آر پی زانو شش تا نه ماه بوده است.

آیا تزریق پی آر پی برای بهبود آسیب دیدگی منیسک زانو موثر است؟

آسیب‌دیدگی منیسک زانو یکی از مشکلات شایع در جوانان و ورزشکاران است که معمولاً به علت فعالیت‌های ورزشی یا کشیدگی ها ایجاد می‌شود. منیسک ساختمان نرمی است که در داخل زانو وجود دارد و در حرکات صحیح زانو نقش دارد. وقتی منیسک زخمی یا آسیب دیده می‌شود، منجر به درد، تورم و محدودیت حرکت می گردد. در این موارد، تزریق پی آر پی می‌تواند به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد. این تزریق می‌تواند به درمان برخی از مشکلات مرتبط با آسیب منیسک، از جمله کاهش التهاب، تسریع فرآیند بهبودی، و کاهش درد کمک نماید. منیسک دارای جریان خون نیست، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت امکان ترمیم آسیب منیسک را افزایش می‌دهد. تزریق پی آر پی زانو در آسیب منیسک حتی می‌توانند جایگزین جراحی شود. خطرات جراحی منیسک می‌تواند شامل اُستئوآرتریت و تخریب زانو در آینده باشد.

در نظر داشته باشید که تزریق پی آر پی نمی‌تواند آسیب‌دیدگی شدید منیسک را به طور کامل درمان کند و برای موارد شدید آسیب ممکن است نیاز به جراحی باشد. بنابراین، پیش از استفاده از این روش، بهتر است با پزشک مشورت کرده و گزینه‌های درمانی مختلف را بررسی کنید. یکی از کاربردهای پی آر پی، تزریق آن بعد از جراحی ترمیم منیسک زانو است.
مطالعات نشان می‌دهد که عوامل رشد موجود در پی آر پی بعد از جراحی ترمیم منیسک نتیجه خوبی به همراه دارد.
علاوه بر این، منیسک بندرت به تنهایی پاره می‌شود و اغلب با رباط صلیبی یا رباط دیگر به طور همزمان پاره می‌شود. پی آر پی زانو می‌تواند فرآیند بهبود رباط‌ها  در منطقه را نیز تسریع نماید.

پی آر پی زانو چیست - مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی - 4 1 - پی آر پی زانو چیست – مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی

آیا تزریق پی آر پی برای بهبود پارگی رباط صلیبی زانو موثر است؟

رباط صلیبی یکی از رباط های اصلی زانو است. مهمترین نقش آن جلوگیری از حرکت استخوان ساق پا روی استخوان ران شماست. صدمات آن معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که هنگام دویدن، شوت زدن و توقف ناگهانی به شدت روی پای خود می‌پیچید یا می‌چرخید. با این حال، گاهی اوقات افرادی بدون هیچ یک از این فعالیت ها نیز دچار این آسیب می‌شوند. ورزشکاران در معرض خطر بالایی برای پارگی رباط صلیبی هستند زیرا اغلب ورزش هایی را انجام می دهند که نیاز به شروع سریع، توقف و پرش دارد. اگر رباط صلیبی قدامی خود را پاره کردید، معمولاً به این معنی است که قبل از اینکه بتوانید به فعالیت‌هایی مانند بسکتبال، اسکی یا فوتبال بازگردید، عمل جراحی و پس از آن ماه‌ها استراحت و فیزیوتراپی نیاز دارید. با این حال، تحقیقات نشان داده است که تزریق پی آر پی زانو یک گزینه درمانی موثر برای اشکال خفیف پارگی رباط صلیبی زانو است.

چند تزریق پی آر پی برای زانو لازم است و فواصل بین تزریق ها چقدر باید باشد؟

توصیه می شود ۳ تزریق پی آر پی به فاصله یک ماه، با تزریق نگهدارنده هر ۶ ماه پس از آن انجام شود. این درمان می تواند علائم آرتروز زانو را تا ۱۲ ماه تسکین دهد. نشان داده شده است که تزریق پی آر پی با این روش نیاز به جراحی تعویض مفصل زانو را به تاخیر می اندازد.

درد بعد از تزریق پی آر پی زانو چقدر است؟

تزریق پی آر پی یک روش درمانی است که در آن پلاکت از خود بدن فرد جمع‌آوری شده و به قسمت مورد نیاز تزریق می‌شود. این روش به عنوان یک روش درمانی برای تقویت و ترمیم بافت‌های آسیب دیده مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از استفاده‌های شایع این روش، درمان آسیب‌های زانو مانند آرتروز است.
بعد از تزریق پی آر پی زانو، ممکن است بعضی از بیماران احساس درد و ناراحتی کرده و این درد معمولاً به مدت چند روز پس از تزریق ادامه دارد. این درد و ناراحتی معمولاً به عواملی مانند ترکیب شیمیایی پلاکت خون، حساسیت بدن به تزریق و یا خود عمل تزریق برمی‌گردد. برای کاهش درد و ناراحتی پس از تزریق پی آر پی زانو، ممکن است پزشک شما داروهای ضد التهابی یا آرام‌بخش تجویز کند. همچنین، استفاده از یخ برای کاهش التهاب و درد نیز توصیه می‌شود. اگر درد و ناراحتی پس از تزریق پی آر پی زانو به مدت طولانی ادامه داشت، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا عوامل دیگری که ممکن است این درد را تشدید کنند، شناسایی و درمان شوند.

پی آر پی زانو چیست - مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی - 5 - پی آر پی زانو چیست – مشکلات مربوط به زانو و راهکارهای پی آر پی

مراقبت های بعد از تزریق پی آر پی زانو شامل چه مواردی می شوند؟

بعد از تزریق پی آر پی زانو، مراقبت های مناسب برای حفظ سلامتی و بهبودی سریع برای بیمار بسیار حیاتی است. این مراقبت ها شامل استراحت کافی، استفاده از یخ برای کاهش واکنش التهابی، تغذیه مناسب، فیزیوتراپی و ورزش های تقویتی می‌شوند.
یکی از مهمترین مراقبت های بعد از تزریق پی آر پی زانو، استراحت کافی است. بیمار باید به مدت چند روز بعد از تزریق، از فعالیت و ورزش های سنگین خودداری کرده و زانو خود را استراحت دهد. همچنین، استفاده از یخ برای کاهش واکنش التهابی و درد بسیار مفید است. استفاده از یخ باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بوده و باید این فرایند را در طی چند روز اول تکرار کنید.
علاوه بر این، تغذیه مناسب نیز برای بهبود سریع بسیار حائز اهمیت است. مصرف مقدار کافی پروتئین، ویتامین سی یرای بهبود بافت های بدن مهم هستند. همچنین، فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی می‌توانند بهبود عملکرد زانو را تسریع کنند و به تقویت عضلات و بافت ها کمک کنند. این تمرینات باید تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپی انجام گیرند تا از آسیب دیدن زانو جلوگیری شود.

بعد از پی آر پی زانو چقدر استراحت لازم است ؟

پس از یک جلسه پی آر پی زانو، استراحت و بازتوانی برای بدن بسیار مهم است. این فرایند برای بازگشت به حالت طبیعی و بهبود وضعیت عضلات و بافت‌های زانو بسیار حیاتی است. استراحت بعد از پی آر پی زانو به بدن اجازه می‌دهد تا انرژی لازم برای ترمیم آسیب‌های وارده به بافت‌ها و عضلات زانو را تامین کند. همچنین، استراحت مناسب به عضلات فرصت می‌دهد تا از فشاری که در طول جلسه پی آر پی زانو تحمل کرده‌اند، بهبود یابند و قدرت بهتری بدست آورند.
مراحل پی آر پی در مطب پزشکی انجام می شود و باید کمتر از دو ساعت زمان بگیرد. اگر حس خوبی دارید و شغل شما نیاز به فعالیت سنگین ندارد، احتمالا می‌توانید سر کار بازگردید. اما ما توصیه می‌کنیم که پس از درمان تان، آرام باشید و برای ۲ تا ۳ روز استراحت کنید.

استراحت بعد از پی آر پی زانو به بدن اجازه می‌دهد تا از عوارض جانبی ممکن در این روش مانند التهاب، درد و تورم تا حدود زیادی جلوگیری شود. استراحت به عضلات زانو فرصت می‌دهد تا از فشار فیزیکی زیادی که در طول جلسه پی آر پی زانو متحمل شده است، رها شود. به طور کلی، استراحت روند بازتوانی و بهبودی بدن پس از این درمان را تسریع می‌کند. بنابراین، استراحت بعد از پی آر پی زانو یک قسمت بسیار حیاتی از مراحل درمانی است که باید با دقت و توجه انجام شود تا تزریق پی آر پی بهبودی موثری برای زانو داشته باشد.

چه مدت بعد از تزریق پی آر پی زانو می توان ورزش کرد؟

بعد از پی آر پی زانو معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت باید استراحت کامل داشته باشید. به هر حال، قبل از شروع هرگونه برنامه ورزشی بعد از تزریق پی آر پی زانو، بهتر است با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می تواند بر اساس وضعیت شما توصیه های خاصی ارائه و برنامه مناسبی برای ورزش طراحی کند. همچنین، در صورتی که دچار درد یا علائم دیگری شدید ، بهتر است تا زمانی که بهبود نیافتید از ورزش های سنگین خودداری کنید و به توصیه های پزشک خود عمل کنید.