درمان های خانگیدرمانهای فیزیوتراپیفیزیوتراپی کمر

آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود

آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود؟

در ستون فقرات بین هر دو مهره، بالشتکی به نام دیسک قرار دارد. دیسک ها از سایش مهره ها بر روی هم  در طی حرکات جلوگیری می کنند. همراه با افزایش سن، دیسک‌ها هم کم آب می شوند و اگر شما نیروی بیش از اندازه ای به کمر خود وارد کنید، دیسک شما مستعد پاره شدن است. نام این اتفاق در علم پزشکی فتق (پارگی) دیسک است.

بیرون زدگی دیسک کمر آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود - 1 1 - آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود

این اتفاق در حالی‌ رخ می دهد که ممکن است شما حتی متوجه رخداد آن هم نشوید، اما حس درد، بی‌ حسی یا سوزن سوزن شدن در دست‌ها و پاها داشته باشید.

خوشبختانه اغلب درمان بیرون زدگی دیسک کمر نیازی به جراحی ندارد و به فیزیوتراپی بهترین پاسخ را می‌دهد.

اگر مایل به مطالعه در مورد علایم پارگی دیسک کمرو درمان فیزیوتراپی آن هستید به لینک زیر بروید:

آیا بیرون زدگی دیسک کمر قابل درمان است؟

فتق دیسک گاهی به اشتباه دیسک لغزیده نیز نامیده می شود. بیرون زدگی دیسک کمر، می تواند در اثر ضربه ناگهانی یا فشار طولانی مدت به ستون فقرات ایجاد شود. این وضعیت اغلب افراد 30 تا 50 ساله رخ می دهد. مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر هستند. بلند کردن مکرر بار، انجام ورزش های تحمل وزن مانند دویدن و پریدن، چاقی، سیگار کشیدن و وضعیت های بدنی نامناسب همگی از عوامل خطر ابتلا به بیرون زدگی دیسک هستند.

همانطور که گفتیم، اغلب درمان بیرون زدگی دیسک کمر نیازی به جراحی ندارد و با فیزیوتراپی درمان می شود.

فیزیوتراپیست ها برنامه های درمانی مخصوص هر بیمار را با توجه به شرایط وی طراحی می کنند تا به افراد مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمک کنند. با انجام فیزیوتراپی، بیمار حرکت طبیعی خود را باز می یابد، درد وی کاهش می یابد و به فعالیت های معمول خود بازمی گردد.

بیرون زدگی دیسک کمر قابل درمان است آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود - 2 - آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود

در واقع در فیزیوتراپی به بیماران کمک می شود تا درد خود را مدیریت کرده و دوباره حرکت کنند. اغلب در فیزیوتراپی، بیماران با یک برنامه ورزشی طراحی شده برای هر ناحیه آسیب دیده آشنا می شوند. تمرینات تحرکی و تقویتی به تقویت قدرت در اطراف ستون فقرات، بهبود ثبات مرکزی و کاهش فشار روی ستون مهره کمک می کند.

در طول روند بهبودی، از طریق مشورت با فیزیوتراپیست خود، برخی از تغییرات در فعالیت ممکن است شامل اصلاح شیوه بلند کردن بار و اجتناب از فعالیت های شدید و نشستن های طولانی باشد.

برای مطالعه در مورد درمان هایی که بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر می تواند در منزل انجام دهد به لینک زیر مراجعه کنید:

درمان هایی که بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود - 3 - آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود

چند جلسه فیزیوتراپی برای دیسک کمر لازم است؟

خط اول درمان بیرون زدگی دیسک کمر معمولا شامل ترکیبی از درمان های فیزیوتراپی، دارودرمانی و درمان های مکمل همانند طب سوزنی (آکوپانچر) هستند. درد حاد معمولا با ۴ تا ۶ هفته انجام درمان های غیرجراحی بهتر می شود. در طی این مدت بهتر است که جلسات فیزیوتراپی ۱۰ تا ۱۵ جلسه به صورت هر روز یا یک روز در میان باشد.

در بیرون زدگی دیسک با درد مزمن که بیشتر از ۸ هفته ادامه یافته است، زمان درمان ممکن است بیشتر از ۸ هفته طول بکشد و طول مدت درمان احتمالا بستگی به عوامل زمینه ای بیماری دارد. تعداد جلسات فیزیوتراپی در این موارد بین ۱۵ تا ۲۰ جلسه با تواتر دو یا سه روز در هفته است.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد تعداد جلسات فیزیوتراپی دارید، می توانید در لینک زیر مطالب بیشتری را مطالعه کنید:

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر

برنامه درمانی مخصوص هر بیمار پس از ارزیابی او توسط فیزیوتراپیست مشخص می شود.

فواید فیزیوتراپی برای دیسک کمر شامل موارد زیر است:

به دست آوردن دامنه حرکتی طبیعی مفاصل کمر و لگن

کاهش درد

کسب توانایی انجام حرکات روزمره

ارتقای کیفیت زندگی

کاهش فشارهای روحی ناشی از بی حرکتی و ناتوانی

پیشگیری از ایجاد آسیب بیشتر

ورزش مناسب برای بیرون زدگی دیسک کمر

ورزش های متعددی در فیزیوتراپی برای بیرون زدگی دیسک کمر وجود دارند. یکی از ورزش های مناسب برای دیسک کمر، روش درمانی مکنزی است. برخی از افراد تصور می کنند که مکنزی تنها شماری از ورزش ها برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر است. درحالی که روش مکنزی مجموعه ای شامل ارزیابی، درمان های دستی و ورزش های تخصصی است.

روش درمانی مکنزی برای درمان بیرون زدگی دیسک کرد، توسط یک آقای فیزیوتراپیست به نام رابین مکنزی از کشور نیوزیلند، عنوان شد. ایشان پیشنهاد داد تمرینات صاف کننده (اکستانسوری) ستون فقرات، ورزش مناسب برای بیرون زدگی دیسک کمر است.

ورزش مناسب برای بیرون زدگی دیسک کمر آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود - 4 - آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود

فیزیوتراپی با روش مکنزی سبب مرکزی شدن کمردرد و درد سیاتیک (جمع شدن درد فقط در ناحیه کمر و رفع درد سیاتیک و پادرد) می شود. یعنی با روش مکنزی درد تیرکشنده در پشت پا که مربوط به عصب سیاتیک است رفع شده و درد به سمت کمر جا به جا می شود. برای تجویز ورزش های مکنزی ابتدا فیزیوتراپیست بیمار را ارزیابی کرده و سپس در صورت صلاحدید این شیوه درمانی را برای بیمار تجویز و اجرا می نماید.

در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر در مورد درد عصب سیاتیک و درمان بدون جراحی آن می توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

علاوه بر ورزش های مربوط به متد مکنزی، ورزش های مختلفی برای بیرون زدگی دیسک کمر وجود دارند. فیزیوتراپیست متخصص دانش حرکت شناسی است و با توجه به شرایط بیمار ورزش مناسب را در نظر می گیرد. از جمله ورزش های مناسب برای بیرون زدگی دیسک کمر به موارد زیر می توان اشاره کرد:

ورزش های ویلیامز: این سری از ورزش ها در جهت تقویت عضلات خم کننده (فلکسوری) هستند. این ورزش ها بسیار ایمن هستند که با انجام آنها فشار چندانی به ستون فقرات اعمال نمی شود. ورزش های ویلیمامز برای افرادی که مبتلا به تنگی کانال نخاعی، سر خوردگی مهره کمری (اسپوندیلولیستزیس) و مشکلات مفاصل فاست مهره های کمری هستند، مناسب می باشد. تجویز و آموزش این ورزش ها پس از ارزیابی بیمار توسط فیزیوتراپیست انجام می شود.

آموزش این ورزش ها پس از ارزیابی بیمار توسط فیزیوتراپیست آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود - 5 - آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود

تمرین های تقویت کننده عضلات ثبات دهنده مرکزی: ثبات مرکزی بدن به معنای حفظ تعادل و کنترل ستون فقرات و لگن در حین حرکت است. ورزش هایی برای تقویت عضلات عمقی کمر، شکم، دیافراگم شکمی و لگنی در این روش درمانی گنجانده می شوند.

ورزش های انعطاف پذیری: اغلب بیرون زدگی های دیسک کمر به دلیل فشار های تکراری است و به مرور زمان ایجاد می شود. انجام ورزش های کششی برای افزایش انعطاف پذیری حرکات ستون فقرات و لگن سبب بهبود انعطاف پذیری می شود و فشار وارد شده به مهر ها و دیسک ها در حین انجام فعالیت های روزمره را کاهش می دهد. این مساله لزوم گنجاندن ورزش های کششی در درمان دیسک کمر را توضیح می دهد.

برای انجام ورزش های بیرون زدگی دیسک کمر موارد زیر را رعایت کنید:

ورزش را به آرامی انجام دهید.

وضعیت تمرین را برای ۵ شماره و با شمارش آهسته نگه دارید.

با 5 تکرار شروع کنید و تا 10 تکرار تمرین کنید.

بین تکرارها کاملاً استراحت کنید.

دو بار در روز به مدت 10 دقیقه ورزش کنید.

در حین انجام ورزش که می تواند دردناک باشد، باید مراقب باشید.

روزانه بدون وقفه ورزش کنید.