درمانهای فیزیوتراپی

کینزیوتیپ

کینزیوتیپ (نوار چسبی الاستیک درمانی فیزیوتراپی)

احتمالا شما تاکنون نوارهای خوش رنگ چسبیده برروی اندام های ورزشکاران در مسابقات مختلف ورزشی را دیده اید. شاید تصور کرده اید که این نوارهای خوشرنگ جنبه زیبایی دارند. نوار چسبی الاستیک درمانی که نام دیگر آن کینزیوتیپ است در واقع یک نوار از جنس پارچه کتان باشد. این نوار تقریبا دو برابر طول اولیه خود قابلیت کش آمدن (الاستیسیته) دارد. در پشت نوار خطوط برجسته موج دار (سینوسی) وجود دارد که سبب انتقال نیروها به پوست و بافت های زیر آن گردد. چسب اکریلیک موجود در پشت نوار سبب محکم شدن نوار برروی پوست شود. این نوارها ضد آب هستند و بیمار تواند با وجود آنها حمام و استخر برود. لازم به ذکر است که هیچ ماده دارویی در این نوارها وجود ندارد. با یک بار اعمال توسط فیزیوتراپیست، کینزیوتیپ تواند بین 3 تا 5 روز برروی بدن بیمار باقی بماند.

تاریخچه استفاده از کینزیوتیپ

نوار الاستیک درمانی در سال 1970 توسط یک پزشک ژاپنی به نام آقای کینزیو ابداع گردید و به هن دلیل کینزیوتیپ یعنی نوار کینزیو ناده شد. پس از آن در المپیک سال 1988 که در کشور ژاپن برگزار گردید، از کینزیوتیپ استفاده شد و پس از آن استفاده از آن در تمام دنیا متداول گشت. امروزه کینزیوتیپ در حیطه های مختلف توانبخشی موثر و مورداستفاده است.

کینزیوتیپ در چه مشکلاتی استفاده شود؟

  • فیزیوتراپی آسیب های ورزشی،
  • فیزیوتراپی مشکلات ارتوپدی، عصبی عضلانی و نورولوژیک،
  • تسهیل روند ترم طبیعی بافت،
  • فیزیوتراپی اطفال.

لازم به ذکر است که استفاده از نوار کینزیو برای باثبات سازی و بی حرکت کردن مفاصل چندان موثر نیست و بدین منظور لازم است که از روش های دیگری استفاده کرد.

کینزیوتیپ چکار می کند؟

کینزیوتیپ با توجه به روش مخصوص چسباندن آن برروی پوست و وجود خطوط موجی پشت آن، سبب باز آموزی سیستم عصبی عضلانی شود. همچنین با اثر کششی که روی پوست اعمال کند، جریان خون و بهبود بافت آسیب دیده را بهبود بخشد و هن امر سبب کاهش درد و بهبود عملکرد حرکتی شود. استفاده از کینزیوتیپ به شیوه صحیح توسط فیزیوتراپیست تواند از عضله حمایت کند و مانع از آسیب آن در حین فعالیت گردد. نیرویی که کینزیوتیپ به پوست وارد کند به بافت های زیرین پوست منتقل شود و به هن دلیل در کاهش ادم و تورم بافت تواند موثر باشد. در واقع با اعمال کینزیوتیپ فضای بین پوست و عضله بلند شود و در نتیجه فشار و ناراحتی از روی گیرنده های عصبی حسی برداشته شود، گردش خون ناحیه بهبود یابد، درد کاهش یابد و ترم تسریع شود.

روش استفاده از کینزیوتیپ چگونه است؟

استفاده ازکینزیوتیپ در تخصص پزشکان متخصص پزشکی ورزشی و فیزیوتراپیست ها است. روش اعمال آن بسته به مشکل بیمار متفاوت است. در واقع فیزیوتراپست با توجه به دانشی که از بیماری فرد و تکنیک های کاربرد نوار کینزیو دارد به موارد زیر توجه کند:

  • چگونه نوار را به پوست محکم کند،
  • نوار را برروی کدام عضله بچسباند،
  • جهت چسباندن نوار به کدام سمت باشد،
  • برش دهی نوار چگونه باشد،
  • کشش نوار چقدر باشد.

جهت اعمال کینزیوتیپ، فیزیوتراپیست پس از ارزیابی بیمار، تکنیک استفاده را تعیین کند. سپس نوار را برروی منطقه اندازه گیری نماید و برش زند. پوست ناحیه بهتر است که فاقد مو یا کم مو باشد. در صورت وجود مو های انبوه و بلند بهتر است که روز قبل یا چند ساعت قبل از اعمال کینزیوتیپ موهای منطقه تراشیده شوند. تیغ زدن پوست دقیقا قبل از اعمال نوار کینزیو ممنوع است زیرا با تراشیدن، منافذ پوستی باز شوند و اعمال کینزیوتیپ سبب نفوذ چسب پشت نوار به داخل پوست و احتمال بیشتر بروز حساسیت پوستی شود. بهتر است که پیش از استفاده از نوار کینزیو پوست با پنبه آغشته به الکل تز شود. با این کار چربی های موجود برروی پوست پاک شوند و نوار محکم تر روی پوست چسبیده شود.

نحوه برداشتن کینزیوتیپ از روی پوست چگونه است؟

معمولا کشش نوار کینزیو پس از گذشت 3 روز از اعمال آن حداقل شود و اثرگذاری آن ازبین رود. در نتیجه بهتر اسن که بهتر است که برداشته شود و در صورت لزوم با یک نوار جدید جایگزین شود. بهتر است که برداشتن نوار توسط فیزیوتراپیست و در کیلنیک انجام شود تا به روش صحیح انجام شود. البته برداشتن نوار کینزیو توسط خود بیمار نیز ممکن است . برای انجام این کار لازم است که بیمار با یک دست پوست زیر نوار را نگه دارد و با دست دیگر نوار را در جهت رویش موهای آن ناحیه بکشد و به هن روش تا انتهای نوار پیش رود. در صورتیکه پوست زیر آن ناحیه قرمز شده و احساس خارش داشته باشد بهتر است که اعمال مجدد کینزیوتیپ حداقل یک روز بعد باشد.

آیا بیمار خودش تواند از کینزیوتیپ استفاده کند؟

هر چند که برخی از ورزشکاران به دلیل استفاده مکرر، خود نیز به صورت تجربی نحوه چسباندن نوار کینزیو را دانند و پیش از شروع تمرین از کینزیوتیپ استفاده کنند، اما استفاده از کینزیوتیپ در تخصص پزشکان متخصص طب ورزشی و فیزیوتراپیست ها است. در صورتیکه کینزیوتیپ توسط فرد آموزش ندیده یا خود بیمار استفاده شود، به دلیل کشش نا مناسب یا استفاده ناصحیح آن تواند سبب آسیب پوست، ایجاد زخم های پوستی و بدتر شدن مشکل بیمار شود.

آیا کینزیوتیپ تواند سبب ایجاد حساسیت (آلرژی) پوستی گردد؟

هرچند که در ساخت کینزیوتیپ چسب ضد حساسیت به کار برده شود که احتمال ایجادحساست پوستی را کاهد، اما در برخی از بیماران به ویژه اطفال ممکن است که چند ساعت پس از اعمال کینزیوتیپ بیمار احساس خارش و سوزش در محل داشته باشد. در صورتیکه حس خارش و سوزش ادامه یابد، لازم است که نوارها از روی پوست برداشته شوند.
در کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو از کینزیوتیپ های ضد حساسیت ژاپنی و همچنین کینزیوتیپ های ژاپنی مخصوص اطفال استفاده شود که احتمال بروز حساسیت پوستی با آنها حداقل است. به شکلی که تاکنون هیچ مورد گزارشی از بروز حساسیت پوستی در کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو وجود نداشته است.

هزینه استفاده از کینزیوتیپ چقدر است؟

کینزیوتیپ به عنوان یک درمان در کتابچه خدمات درمانی کشور تعریف شده است و دارای تعرفه درمانی است. البته متاسفانه شامل پوشش بیمه های درمانی عادی ن شود. بیمارانی که بیمه تکلی دارند توانند هزینه کینزیوتیپ را از بیمه تکلی دریافت کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زنه توانید با کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو تماس بگیرید.

کینزیوتیپ  - 1500561204210 - کینزیوتیپ
کینزیوتیپ

“در کیلنیک فیزیوتراپی دکتر راستگو درمان های توانبخشی به روز دنیا با بالاترین کیفیت و تخصص برای شما عزیزان انجام میشود

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
سوالی داری؟ با ما گفتگو کن